  • 31. Data: 2024-04-12 18:54:35
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > O wlasnie, maselnice pamietam, korbkę ... nie, aczkolwiek coś mi
    > zaczęło switać.

    Korbki były rzadziej. Ale minie się to kręcenie podobało. Maselnica
    jest o wiele lepszym i bardziej skutecznym pomysłem na mieszanie.

    > Tych pojemników nie ma od dawna - jak sobie radzili motocyklisci,
    > bo dwusuwy to wyginęły IMO trochę później.

    Olej mixol, który sam się miesza po wlaniu do baku.

    > Ale to chyba jakoś strasznie dawno temu musiało być, i długo rdzewiał.

    Już w XXI wieku. Przy kompletnie nieuczęszczanej drodze. Jeszcze takie
    miejsca się w Polsce zdarzają, a przynajmniej wtedy się zdarzały.

    A same dystrybutory, jak się okazuje, nie tylko tam są, zdarzają się
    nawet mniej zardzewiałe:

    https://proszewycieczki.wordpress.com/2018/09/05/jan
    ow-podlaski-stara-stacja-benzynowa/

    Natomiast jakieś takie, to pamiętam jako czynne:

    https://www.osmol.pl/wp-content/uploads/2023/12/Muze
    um-Bobrka-13.jpg.webp

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2024-04-12 21:25:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 18:54:35 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Korbki były rzadziej. Ale minie się to kręcenie podobało. Maselnica
    > jest o wiele lepszym i bardziej skutecznym pomysłem na mieszanie.

    > Olej mixol, który sam się miesza po wlaniu do baku.

    Ale do syreny i innych tez był mixol.

    są lepsze i gorsze?

> [...]
    > miejsca się w Polsce zdarzają, a przynajmniej wtedy się zdarzały.
    >
    > A same dystrybutory, jak się okazuje, nie tylko tam są, zdarzają się

    https://jaslo.naszemiasto.pl/retrodystrybutor-na-sta
    cji-paliw-maszyna-z-lat-50-ubieglego/ar/c1-7889317

    Polska B :-)

    Ale to coś jeszcze starszego widziałem.

    > Natomiast jakieś takie, to pamiętam jako czynne:
    > https://www.osmol.pl/wp-content/uploads/2023/12/Muze
    um-Bobrka-13.jpg.webp

    Nie moje czasy ...

    J.

  • 33. Data: 2024-04-12 21:51:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale do syreny i innych tez był mixol.

    Za Gierka już był, za Gomułki lało się zwykły olej i mieszało.

    > są lepsze i gorsze?

    Tego nie wiem, ale wyguglałem taki:

    https://allegrolokalnie.pl/oferta/stara-butelka-mixo
    l-s

    Teraz też jest, ale inaczej wygląda.

    um-Bobrka-13.jpg.webp

    > Nie moje czasy ...

    Mam wrażenie, że takie jak ten w środku, to się jeszcze
    za Jaruzela trafiały.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2024-04-12 22:07:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 21:51:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Za Gierka już był, za Gomułki lało się zwykły olej i mieszało.

    Ja pamietam raczej czasy gierkowskie, te "maselniczki" jeszcze były.

    Ale potem faktycznie przestały być ... może własnie wprowadzili Mixol,
    moze wprowadzili wczesniej, a mieszalniki i przyzwyczajenia zostały.

    Dziur tez mogło przybyć w drogach, to się lepiej mieszał, ale przeciez
    przed wojną mało dobrych dróg mielismy..

    > Tego nie wiem, ale wyguglałem taki:
    > https://allegrolokalnie.pl/oferta/stara-butelka-mixo
    l-s

    Mixol S ... nie pamietam, moze kiedyś była inna literka?

    > Teraz też jest, ale inaczej wygląda.

    Ja pamietam, ze sie nalewało w takim specjalnym dystrybutorze,
    do specjalnych pojemników.

    Swoją drogą - troche starych polskich filmów trafiło na YT - nie ma
    czegos edukacyjnego jak tankować?

    Moze w B :-)
    Albo po jakis bazach w PKS ...

    J.

  • 35. Data: 2024-04-12 22:44:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Swoją drogą - troche starych polskich filmów trafiło na YT - nie ma
    > czegos edukacyjnego jak tankować?

    Niczego sobie nie przypominam. Ale "Nóż w wodzie" zawiera edukacyjny
    instruktaż, że przed oddaleniem się od zaparkowanego samochodu należy
    zdjąć wycieraczki i je gdzieś schować. Bo ukradną. U Polańskiego jest
    to zupełnie naturalne pokazanie realiów epoki, a nie przerysowanie,
    jak z Barei.

    > Moze w B :-)
    > Albo po jakis bazach w PKS ...

    Po bazach też. Ale, tak jak w Janowie na rynku, najdłużej w stanie
    pierwotnym zachowały się stacje w centrach miast. Tam trudno prowadzi
    się remonty. W Warszawie pamiętam taką stację na rogu ul. Kopernika
    i Ordynackiej. Już jej nie ma, ale była jeszcze w latach 90, może
    nawet dłużej. Tam długo stały zabytki. To coś z "zegarem" kojarzę
    chyba ze stacji na rogu Saskiej i Al. Waszyngtona. Ale to wcześniej.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2024-04-13 01:33:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Apr 2024 21:25:09 +0200, J.F napisał(a):

    > Ale do syreny i innych tez był mixol.
    >
    > są lepsze i gorsze?

    Nie tyle lepsze i gorsze, co były samomieszalne i nie.
    Pamiętam dwa: Mixol S - samomieszalny, oraz LUX DW czy jakoś tak, który
    trzeba było wymerdać z benzyną, bo w innym przypadku zalegał na dnie.
    Lux był chyba nieco tańszy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 37. Data: 2024-04-14 06:11:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-08, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Na glony wystarczy brak światła. Ale jeśli tam się woda robi ciepła,
    > to ja nie glonów bym się obawiał.

    Większość ekspresów jakby coś ma, co powoduje, że można się nie obawiać.
    Mam obecnie 3 ekspresy, średnia temperatura w domu 29-33C na okrągło,
    stoją na komodzie parę metrów od okna, ale nie w jakiejś ciemnicy.
    Problemu glonów, biofilmu, pleśni, nie istnieje.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2024-04-14 13:07:38
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Większość ekspresów jakby coś ma, co powoduje, że można się nie obawiać.

    Podejrzewam, że typowo, kiedy wyjmuje się tank z ekspresu i leje mocny
    strumień z wylewki, zawartość jest przy okazji wymieszana. U mnie
    zbiornika się nie demontuje, dolewanie wody jest elektrozaworem, niezbyt
    silnym strumieniem, rurką od góry i dlatego woda słabo się miesza.
    Wypadałoby zasilić zbiornik *od dołu*, ale jakoś nie mam pomysłu na mało
    inwazyjne i szczelne podłączenie rurki w tym miejscu.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 39. Data: 2024-04-14 13:15:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.04.2024 o 13:07, PeJot pisze:

> [...]
    > Wypadałoby zasilić zbiornik *od dołu*, ale jakoś nie mam pomysłu na mało
    > inwazyjne i szczelne podłączenie rurki w tym miejscu.

    Wlewu od góry do samego dna nie możesz doprowadzić?

    Robert

  • 40. Data: 2024-04-14 15:22:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

> [...]
    > zbiornika się nie demontuje, dolewanie wody jest elektrozaworem, niezbyt
    > silnym strumieniem, rurką od góry i dlatego woda słabo się miesza.

    Przez rok sam jeden używałem sporego ekspresu. Zazwyczaj nie wyjmowałem
    zbiornika, tylko uzupełniałem wodę kubkiem lub czajnikiem. Teraz podobny
    ekspres mam na kilka osób. To oni przeważnie leją, ale zawsze ze zbiornika
    na wodę "kropla bez kitu", czy jakoś tak. Tam z kranika ledwie ciurka.
    Na glony nikt nigdy nie narzekał. Kuchnie mamy z mało nasłonecznionej
    strony budynku.

    > Wypadałoby zasilić zbiornik *od dołu*, ale jakoś nie mam pomysłu na mało
    > inwazyjne i szczelne podłączenie rurki w tym miejscu.

    To może warto przyjrzeć się jak to zrobili w automatach sprzedających
    kawę. Tam woda z wodociągu doprowadzona jest cienką plastikową rurką.

    --
    Jarek