  • 11. Data: 2016-02-17 20:19:35
    Temat: Re: FPGA z punktu widzenia programisty
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Wed, 17 Feb 2016 18:50:31 +0100, platformowe głupki wrote:

    > vhdl to moim zdaniem język stworzony przez ludzi chorych umysłowo...
    > próbowałem się z nim oswoić, ale nie dałem rady...

    Gdyby go wymyślili umysłowo chorzy ...dałbyś radę ;-)

    --
    howgh
    szemrany

  • 12. Data: 2016-02-18 15:59:14
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tue, 16 Feb 2016 02:15:15 -0800 (PST), Wojciech
    Muła<w...@g...com> wrote:
    > Co sądzisz o tym? (OpenCL na FPGA)

    https://www.altera.com/products/design-software/embe
    dded-software-devel
    oper=
    > s/opencl/overview.html

    U mnie w pracy używają Altera Quartus, zdaje się są zadowoleni.

    RW

  • 13. Data: 2016-02-18 16:24:09
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ale coś w tym jest, ten popierdolony język, jest wręcz intuicyjny dla
    wolnych europejczyków - sukces...

  • 14. Data: 2016-02-18 16:27:01
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ogólnie spiętrzenie idiotyzmów w dzisiejszej rzeczywistości jest wręcz
    masakryczne... dobrze, że nie zacząłem interesować się C#...

  • 15. Data: 2016-02-18 19:15:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-16 11:15, Wojciech Muła wrote:
    > Co sądzisz o tym? (OpenCL na FPGA)

    Nie do konca rozumiem zamysł, skoro jednym z naturalnych targetow OpenCL
    jest FPGA (choć przyznam że jeszcze nie spotkałem urządzenia które to
    obsługuje).

    Ponadto OpenCL to jednak jezyk szeregowy, tyle że odpalany w dużej
    ilości instancji. Programowanie FPGA/ASIC polega jednak na pozbyciu się
    szeregowości w najmniejszych detalach. IMHO opis imperatywnym,
    szeregowym jezykiem programowania prowadzi do kiepskiego syntezowania
    algorytmu na hardware. Ale doświadczeń nie mam.

  • 16. Data: 2016-02-18 22:13:18
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, February 18, 2016 at 7:16:17 PM UTC+1, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > Ponadto OpenCL to jednak jezyk szeregowy, tyle że odpalany w dużej
    > ilości instancji. Programowanie FPGA/ASIC polega jednak na pozbyciu się

    Na jakim najniższym poziomie to się programuje? Na poziomie bramki logicznej,
    tranzysotra, czy jeszcze niżej?
    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2016-02-19 10:16:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-18 22:13, M.M. wrote:
    > Na jakim najniższym poziomie to się programuje? Na poziomie bramki logicznej,
    > tranzysotra, czy jeszcze niżej?

    To zabawne pytanie bo odpowiedź nie istnieje ;)

    Ogolnie ten sam jezyk (verilog/vhdl) pozwala na pisanie:

    a) na poziomie testowania kodu (pi x drzwi odpowiednik unit testów).
    Przypomina to "normalne programowanie", w verilogu jest to nawet obiektowe.

    b) na poziomie bardzo rozbudowanych asercji i nie tylko (nie ma
    sensownej analogii, może coverage kodu jest najbliżej ale to dalej kilometr)

    c) na pozimie gruboskalowanego zachowania algorytmiki gdzie istnieją
    resztki normalnego programowania z pętlami, funckjami, zmiennymi
    lokalnymi itd.

    d) na poziomie składania hardware z funkcjonalnych bloków tylko zamiast
    interfejsów zazwyczaj będą tam druty.

    e) na poziomie pojedynczych bramek i przerzutników.

    f) na poziomie modelowania zjawisk w tranzystorach (acz mocno z grubsza).

    g) na poziomie zdarzeń (de facto każdy hdl jest językiem zorientowanym
    zdarzeniowo, troche jak erlang, ale tylko trochę).

    Szczególnie elastyczny stał się tutaj verilog który załatwia wszystkie
    tematy, ale to głównie dlatego że jest chaotycznie rozwijany we
    wszystkie strony :D

    Wielu ludzi z "normalnego programowania" przeżyje szok po wejściu w
    świat HDLa z uwagi na wiele idiotyzmów i workaroundów. Ale ciekawostką
    jest że np. w punkcie a) można wejśc z marszu, a w punkcie e)-g) studia
    z elektroniki to często za mało.

  • 18. Data: 2016-02-19 15:14:32
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, February 19, 2016 at 10:17:47 AM UTC+1, Sebastian Biały wrote:

    > To zabawne pytanie bo odpowiedź nie istnieje ;)
    > [...]
    > wszystkie strony :D

    To dzięki za... odpowiedź ;-)

> [...]
    > świat HDLa z uwagi na wiele idiotyzmów i workaroundów. Ale ciekawostką
    > jest że np. w punkcie a) można wejśc z marszu, a w punkcie e)-g) studia
    Więc dlaczego warto? Czy z powodu wydajności, ceny? Czy podobnego efektu nie
    da się uzyskać na uC albo PC? Czy jakieś inne powody?

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2016-02-19 15:37:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-19 15:14, M.M. wrote:
    > Więc dlaczego warto?

    Ponieważ istnoeją problemy które nie pasują do programowania
    szeregowego. Da się je rozwiązać tylko rownolegle, w hardware.

    > Czy podobnego efektu nie
    > da się uzyskać na uC albo PC?

    Nie da się wielu. Okolice analizy obrazu, ogolnie przetwarzania
    sygnałów, systemy czasu rzeczywistego są są czesto niemożliwe do
    zastapienia uC, nawet wielordzeniowymim jesli przekroczysz pewien poziom
    danych/s. FPGA zapewnia ze można miec jednoczśnie np. milion "wątków", w
    dodatku w silnym rygorze czasowym, robiących to co mają robić
    optymalnie. Procesory szeregowe składają się głównie z podzespołów które
    przez większą część czasu nic nie robią.

    > Czy jakieś inne powody?

    Czasem bywa że ... pakuje się FPGA z powodu że nikt nie potrafi inaczej
    w zespole. Przykład jest np. Clip z Renault w którym FPGA (i to jaki
    ogrooomny) robi za konwerter usb<->magistrala samochodu + jakas prosta
    kryptografia. Mozna by się popukać w głowę, gdyby nie fakt że to dość
    częsta przypadłość korporacji - kasa nie gra roli.

    Rozmawiałem nie tak dawno z pewnym kolesiem który głeboko wierzył w to
    że jeśli urządznie nie ma FPGA to jest "nieprofesjonalne" nawet jeśli
    jedyna funkcją jest miganie diodą. Tak że należy w tłumaczeniu procesu
    decyzyjnego firm hardwareowych dodać również czynnik religijno/garniturowy.

  • 20. Data: 2016-02-19 16:34:57
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, February 19, 2016 at 3:38:51 PM UTC+1, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > decyzyjnego firm hardwareowych dodać również czynnik religijno/garniturowy.

    Dziękuję za informacje.