  • 1. Data: 2016-02-05 00:19:06
    Temat: "Inteligencja obliczeniowa" w jezyku Scheme
    Od: g...@g...com

    Czesc,
    gdyby kogos to moglo zainteresowac, to informuje, ze wlasnie
    skonczylem prace nad "mini ksiazeczka" dotyczaca implementacji
    roznych metod z dziedziny tzw. "inteligencji obliczeniowej" (takich
    jak algorytmy genetyczne, drzewa decyzyjne, logika rozmyta
    czy "data mining") w jezyku Scheme. Ksiazka jest dostepna
    (w jezyku angielskim) na licencji Creative Commons pod adresem

    http://panicz.github.io/pamphlet/

    Pozdrawiam
    Maciek Godek

  • 2. Data: 2016-02-05 10:58:06
    Temat: Re: "Inteligencja obliczeniowa" w jezyku Scheme
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, February 5, 2016 at 12:19:09 AM UTC+1, g...@g...com wrote:
> [...]
    > czy "data mining") w jezyku Scheme. Ksiazka jest dostepna
    > (w jezyku angielskim) na licencji Creative Commons pod adresem

    Gratuluję pracy. Mam również pytanie. Jak sprawują się drzewa (decyzyjne
    rzecz jasna) w języku Scheme? Kiedyś w C++ napisałem (właściwie to
    kilka razy) drzewa decyzyjne, ale jeden raz budowałem drzewo ciut
    lepsze niż to zbudowane metodami zachłannymi. Drzewo było budowane
    wiele razy, a po kilku razach układ danych w pamięci uniemożliwiał
    cachowanie. W efekcie mój algorytm, pomimo że napisany w C++, spowolnił
    kilkadziesiąt razy. W językach wyższego poziomu trudno jest w ogóle
    zadbać o cachowanie danych, nie miałeś z tym problemów?

    Schema?

  • 3. Data: 2016-02-05 13:16:29
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 5 lutego 2016 10:58:07 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:

    > Gratuluję pracy. Mam również pytanie. Jak sprawują się drzewa (decyzyjne
    > rzecz jasna) w języku Scheme?

    Jezeli idzie o wydajnosc, to klasyfikator, ktory napisalem w oparciu
    o drzewa decyzyjne, nie jest rekordzista wydajnosci, poniewaz dla
    zadanego zbioru danych kazdorazowo rekonstruuje drzewo od nowa.
    To jest cos, co moznaby bardzo latwo zoptymalizowac (wystarczyloby
    prawie ze pozamieniac ze soba kilka nawiasow), ale wlasnie z tego
    wzgledu tego nie optymalizowalem :)

> [...]
    > kilkadziesiąt razy. W językach wyższego poziomu trudno jest w ogóle
    > zadbać o cachowanie danych, nie miałeś z tym problemów?

    Ja pomimo tego, ze uzywalem zachlannego algorytmu, nie moge sie pochwalic
    powalajaca wydajnoscia, ale tez przyznam, ze nie staralem sie nawet
    optymalizowac kodu pod tym katem. W razie potrzeby moglbym w bardzo prosty
    sposob dodac memoizacje do swojego algorytmu, zeby uniknac powtarzania
    obliczen (mysle, ze mogloby to spowodowac nawet drastyczne przyspieszenie),
    ale moim celem byla raczej klarownosc prezentacji.

    W razie czego istnieja tez lepsze kompilatory od tego, z ktorego korzystalem,
    i mysle, ze moglbym sprobowac uzyc ktoregos z nich.

    Jezeli idzie o wydajnosc, to benchmarki pokazuja, ze niektore kompilatory
    Common Lispa generuja kod mniej wiecej tak samo szybki, jak kompilatory C
    (czasem szybszy, czasem wolniejszy) -- o ile takie porownywanie w ogole
    ma sens (na pewno Common Lisp wypada korzystnie w porownaniach z Pythonem). Istnieje
    tez kompilator jezyka Scheme, ktory podobno potrafi generowac
    kod wydajniejszy od kompilatorow C, ale trzeba za niego placic pieniadze,
    i nawet jesli dla kogos nie jest to problemem, to i tak nie da sie
    go kupic :)
    (jakis czas temu jego producent zostal wchloniety przez CISCO, i od tamtej
    pory nie odpowiada na mejle)