  • 1. Data: 2014-04-09 10:05:37
    Temat: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam taki diy bezprzewodowy czujnik temp. Zasilany jest z 1.2v aku
    nimh przez przetwornice l6920db, która z kolei daje 3.3V dla
    elektroniki czujnika. Co dwie minuty mcu czujnika się wybudza, czeka
    2 sek. robi pomiar napięcia na aku (10bit adc) oraz pomiar temp. i
    wysyła te dane do "bazy". Baza zbiera statystyki, z których
    generowany jest wykres temperatury (niebieski obszar) i napięcia na
    aku (czarna linia):

    http://83.220.108.211/bins/TvsV.jpg

    Z czego może wynikać ta fluktuacja napięcia (skoki na wykresie) na
    aku na drugim miejscu po przecinku (stały wzrost napięcia widoczny po
    godz 6:00 proszę zignorować, to wpływ ładowania aku ogniwem
    fotowoltaicznym w dzień)?
    Czyżby to wpływ udaru prądowego na chemię aku po wybudzeniu mcu? Bo
    chyba nie "kucnięcie" przetwornicy - odczekuje 2 sek po wybudzeniu na
    ustabilizowanie się Vdd. W trakcie uśpienia tylko przetwornica jest
    aktywna. Napiecie odniesienia dla adc to Vdd (z przetwornicy).
    Jak widać ja wykresie często napięcie (wynik pomiaru) tak się nie
    zmienia - linia prosta.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-04-09 11:12:30
    Temat: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > aktywna. Napiecie odniesienia dla adc to Vdd (z przetwornicy).
    > Jak widać ja wykresie często napięcie (wynik pomiaru) tak się nie

    Jak to z dlaczego?
    Przeciez masz, że od 1:35 do 2:49 9 kwietnia nic sie nie działo.
    O 2:49 Przemol wysłał posta na pl.misc.elektronika i się zaczęło :-)
    Wi-FI zakłóca wszystko.
    A tak poważnie to spójrz jak wygląda PCB.
    Najlepiej podłącz do wejścia A/C i masy w tym samym miejscu co Ni-MH drugi-
    nieobciążony i "zbierz" z niej jej napięcie,
    do tego ładnego wykresu.
    Jeśli nie zakłócenia, to program.
    Warto ustawić czas akwizycji sygnału i wyłaczyć zegar MHz na czas pomiaru.
    Jednak dlaczego we fragmencie nocy jest ładny sygnał?
    Najpewniej coś zakłóca, ale może masz w kodzie rozróżnienie dla pracy nocnej
    i za dnia?
    To nie Ty pisałeś o tych tanich solarach?
    Wygląda na to, że załącza Ci się przetwornica i strasznie sieje.
    Zrobiłem pomiar na diodzie takiej lampki za 3,99 zł z Praktikera:
    www.alpro.pl/foto/solar.jpg
    f= 500kHz
    Tyle, że ja mierzyłem to na diodzie LED, a Ty zakłócenia masz już od 3 w
    nocy.
    Chyba, że RTC źle ustawiony?
    S.

  • 3. Data: 2014-04-09 12:06:09
    Temat: Re: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Apr 2014 11:12:30 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Wygląda na to, że załącza Ci się przetwornica i strasznie sieje.

    Tam nie ma przetwornicy od solara, solar ładuje nimh tylko przez
    diodę.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-04-09 12:14:24
    Temat: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Tam nie ma przetwornicy od solara, solar ładuje nimh tylko przez
    > diodę.
    >
    > --
    > Marek
    To nie wiem. Ale w tej sytuacji masz dwa źródła napięcia połączone
    równolegle.
    Dodatkowo drugie jest sterowane światłem.
    Tak jakbyś w SPICE zasymulował źródło napięcia sterowane z dzielnika na
    fotorezystorze. podłaczone przez diodę do drugiego.
    Może mieć to wpływ.

    Jeszcze jedno.
    Czy nie lepiej Ci by było zachować tę oryginalną 4-pinową przetwornicę,
    zamiast dobudowywać swoją?
    Możesz zasilić nią uC, bo ona podwyższa napięcie dla LED.
    S.

  • 5. Data: 2014-04-09 12:32:05
    Temat: Re: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Apr 2014 12:14:24 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Czy nie lepiej Ci by było zachować tę oryginalną 4-pinową
    przetwornicę,
    > zamiast dobudowywać swoją?
    > Możesz zasilić nią uC, bo ona podwyższa napięcie dla LED.

    Rozważałwm to, ale ona wyłącza output (led) jak jest światło, a ja
    potrzebuje zasilanie ciągle. Poza tym obawiałem się, że może nie
    podołać warunkom zasilania dla nadajnika (3.3V@30mA). Mam kilka
    l6920, a że się świetnie sprawdzają to nie chciałem kombinować z
    czymś innym.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2014-04-09 12:46:03
    Temat: Odp: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > podołać warunkom zasilania dla nadajnika (3.3V@30mA). Mam kilka
    > l6920, a że się świetnie sprawdzają to nie chciałem kombinować z

    No fakt. ten nadajnik psuje sprawę.
    A sam nadajnik Ci nie zakłóca?
    Wyłączasz go na czas pomiaru?
    BTW.
    Z jaką f i L działa u Ciebie ta przetwornica L6920?
    S.

  • 7. Data: 2014-04-09 14:06:26
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Apr 2014 12:46:03 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > A sam nadajnik Ci nie zakłóca?
    > Wyłączasz go na czas pomiaru?

    Oczywiście.

    > Z jaką f i L działa u Ciebie ta przetwornica L6920?

    Nie pamietam,, zobacz sobie w datasheetcie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-04-09 14:27:14
    Temat: Odp: Odp: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Oczywiście.

    > Nie pamietam,, zobacz sobie w datasheetcie.
    >
    > --
    > Marek
    Zobaczyłem.
    Figure 10.

    Może 1A piki prądu płynącego przez akumulator i cewkę coś Ci podpowiedzą.
    Wyłączasz tą przetwornicę w ogóle?
    Może się rozładowuje akumulator i piki są coraz większe.
    S.

  • 9. Data: 2014-04-09 17:34:06
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Odp: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Apr 2014 14:27:14 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Może 1A piki prądu płynącego przez akumulator i cewkę coś Ci
    podpowiedzą.
    > Wyłączasz tą przetwornicę w ogóle?
    > Może się rozładowuje akumulator i piki są coraz większe.

    Przetwornica chodzi cały czas, wyłącznie jej to dodatkowe problemy
    np. energia potrzebna na podtrzymanie uśpienia mcu i jego wybudzenie.
    Już to ćwiczyłem z superkondensatorem, działa ale zbyt dużo
    ceregieli, układ jest prostrzy jak przetwornica chodzi cały czas.
    Zauważ, że przez wiele godzin fluktuacji nie ma więc nie jest to
    zjawisko deterministyczne.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-04-09 17:36:25
    Temat: Re: Fluktuacja napięcia
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 04/09/2014 10:05 AM, Marek wrote:
> [...]
    > aktywna.

    > Napiecie odniesienia dla adc to Vdd (z przetwornicy).

    Ja bym obstawiał zestawienie dwóch rzeczy:
    1. Napięcie odniesienia z przetwornicy
    2. Przetwornica nie 'kuca', a wręcz przeciwnie.

    Jeżeli w programie masz coś w stylu:
    - wyzwól pomiar
    - sleep
    - odczytaj pomiar
    to po uśpieniu możesz mieć skok napięcia z przetowrnicy.
    Masz tam dławik 47uH czy 10uH? Czy jeszcze inny?

    Czyli jeżeli Vdd Ci się zwiększy, to napięcie referencyjne do ADC się
    zwiększa, a tym samym to samo napięcie mierzone wydaje się być mniejsze.

    Vref w procku masz zblokowane jakimś kondensatorem? Podajesz tam
    napięcie z zewnątrz czy programujesz wewnętrznie w procku? Może
    wystarczy dać tam filtr RC jeżeli bierzesz z zewnątrz. Albo zastosować
    wewnętrzną referencję czy spróbować użyć REF z przetwornicy.
    Albo polepszyć odpowiedź przetwornicy na zmianę obciążenia zmniejszając
    indukcyjność. Albo nie robić sleep-a w programie i zadbać o równomierne
    obciążenie. Albo...

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg