  • 11. Data: 2014-03-08 16:28:15
    Temat: Re: Frame Relay po światłowodzie
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 08.03.2014 15:35, Sylwester Zarębski pisze:
    /.../
    > Nie wiem na ile to prawda (może ktoś potwierdzi?), ale ostatnio technik
    > TP będący na miejscu instalacji stwierdził, że nie ma póki co możliwości
    > instalacji VDSL ze stałym adresem IP, a tam gdzie ktoś chce mieć stały
    > IP, to pod tą samą nazwą usługi (80/10) dają ADSL. Nawet modem dają ten
    > sam, aby łatwo nie można było stwierdzić czy działa ADSL czy VDSL.
    > Tylko prędkość nie ta :(.

    Po weryfikacji:
    Coś zmieniają na stronie, ale może tak być. Jest jedna promocja do 10 i
    druga do 80
    Czyli jak masz szczęście to masz 80/4 a jak masz pecha to masz 11/1

  • 12. Data: 2014-03-09 11:05:04
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    > Jeżeli przewód jest położony przez Orange (wykopali rów itp.) to raczej
    > nie dadzą komu innemu świadczyć na nim usługi, albo opłata za skorzystanie
    > z kabla będzie taka, że wyjdzie na to samo. A może nie.

    Orange to operator regulowany.
    Jeżeli inny operator zechce skorzystać z ich infrastruktury, to może.
    Przy czym pewnie bardziej korzystne będzie skorzystanie z kanalizacji
    teletechnicznej i zaciągnięcie własnego światłowodu, niż dzierżawa włókien.

    Generalnie tak jak pisali poprzednicy usługa ADSL/VDSL, czyli wszelkie
    Neostrady czy DSL'e to usługa dla domu lub SOHO.
    Nie nadaje się do firmy z więcej niż 10 stanowiskami.
    Oczywiście jak będzie dobry administrator, to wyrzeźbi na routerze
    obsługującym Neostradę tak, że będzie to jakoś działać ale to zdecydowanie
    nie będzie referencyjne rozwiązanie.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 13. Data: 2014-03-10 21:06:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    K <...@...c> writes:

    > FR ma CIR

    np. zerowy albo podobny :-)
    Bez przesady, to bez znaczenia.

    > i jest usluga z zapewne lepszym supportem niz VDSL.

    A czemu?

    Generalnie jeśli coś nie działa, to jest tak samo do d*, niezależnie czy
    to jest FR czy DSL czy coś innego.

    > w FR
    > dostaniesz wiecej adresow ip niz w VDSL.

    Nie wiadomo, ale szansa jest. Jeśli ktoś potrzebuje.

    > w VDSL straty pakietow sa
    > wpisane w ta technologie.

    Straty występują także w FR. No chyba że ktoś ogranicza się do CIRu, to
    może nie (z tym, że tak jest jeśli mamy kontrolę nad obiema stronami,
    taka sytuacja nie występuje w przypadku dostępu do Internetu).

    Różnice są, ale zupełnie inne, i zapewne tu nieistotne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2014-03-10 21:19:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl> writes:

    > Generalnie tak jak pisali poprzednicy usługa ADSL/VDSL, czyli wszelkie
    > Neostrady czy DSL'e to usługa dla domu lub SOHO.
    > Nie nadaje się do firmy z więcej niż 10 stanowiskami.

    No ale to kwestia przepustowości. Mb/s są takie same w DSL i w FR.
    Usługa nie-SOHO to jest po prostu Ethernet (np. gigabitowy), nie żaden
    FR. Kiedyś jeszcze ATM.

    > Oczywiście jak będzie dobry administrator, to wyrzeźbi na routerze
    > obsługującym Neostradę tak, że będzie to jakoś działać ale to
    > zdecydowanie nie będzie referencyjne rozwiązanie.

    Rzeźbienie jest identyczne w przypadku DSL i FR. Pomijając jakieś tam
    bugi w routerze i jego potencjalnie niską wydajność, ale jeśli to
    problem tego typu, to trzeba to wyraźnie napisać.

    FR wpinamy do własnego routera (a może TPSA w tej opcji jest inacze?),
    DSL podpinamy Ethernetem do routera TPSA. Teoretycznie rzecz biorąc to
    drugie jest gorszym rozwiązaniem - większy stopień komplikacji. Inna
    sprawa że tu może wystarczy Neostrada, ze zmiennym IP i ze stykiem DSL
    (można użyć własnego routera).

    DSL może mieć nieco większe opóźnienia, ze względu na sposób transmisji.
    Normalnie bez najmniejszego znaczenia, jeśli ktoś gra w gry sieciowe to
    może mieć znaczenie.

    Mogą być różnice w niezawodności (w dowolnym kierunku), kwestia lokalna.

    Generalnie do takich zastosowań to FR w TPSA nawet by mi nie przyszedł
    do głowy. Chyba że nic innego by nie było.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2014-03-10 21:20:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia> writes:

    > Dodałbym, że wydajność pakietowa również jest nieporównywalna.

    Wydajność pakietowa czego dokładnie?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 16. Data: 2014-03-12 20:31:30
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Różnice są, ale zupełnie inne, i zapewne tu nieistotne.

    Coś jednak musi być lepsze, bo cennikowa cena FR 10/10 Mbit to 2200 zł
    netto / mies., a DSL coś koło 139 zł/mies przy 80/10 Mbit. Umowa na 24
    miesiące. W całym okresie umowy wychodzi:
    FR = 52 800 zł netto
    DSL = 3336 zł netto

    Zostawiając na boku 8 razy większą przepustowość down DSLa patrzymy
    tylko na up i wychodzi, że FR jest droższy jakieś 15 razy.
    Więc gdzie są plusy dodatnie FR, za które się płaci zł?
    Zakładam, że gdzieś jednak muszą być.

  • 17. Data: 2014-03-13 08:40:10
    Od: Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia>

    W dniu 10.03.2014 21:20, Krzysztof Halasa pisze:

    > Wydajność pakietowa czego dokładnie?

    Dawno nie w temacie i może mylę pojęcia, aczkolwiek pamiętam jak
    puszczało się testy z MTU 1500 i np. kilkubajtowe na iDSL 4Mb oraz na
    Polpak 2Mb. DSL "zdychał" przy małych pakietach. Nie wiem, może było coś
    źle skonfigurowane, aczkolwiek nie wydaje mi się.

    Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku wysycenia uploadu w DSL. Trzeba
    było "rzeźbić" QOS, by ACK puszczać z najwyższym priorytetem i
    jednocześnie cieszyć się z uploadu. Na FR aż takiego problemu nie było.
    Fakt, w DSL upload wynosił wówczas tylko 512kb...

    No i jeszcze różnica w samych technologiach VDSL a ADSL, więc może VDSL
    nie ma już tego problemu...

    Ostatnio zasłyszane, że &TP testuje coś dla firm właśnie po VDSL w
    miejscach, gdzie światłowód byłoby trudno położyć. Nie, nie mylić z
    obecną ofertą VDSL.

  • 18. Data: 2014-03-13 12:07:58
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Jaskiniowiec wrote:

> [...]
    > jednocześnie cieszyć się z uploadu. Na FR aż takiego problemu nie było.
    > Fakt, w DSL upload wynosił wówczas tylko 512kb...

    Właśnie tak to wyglądało tej lokalizacji na DSLu. Tzn. DSL był (jeszcze
    jest, bo wciąż nie wyłączony) 2 Mbit/256 kbit (dwieście pięćdziesiąt
    sześć kilobitów, tak w 2014 roku). Jeśli jedna osoba wysyłała maila z
    załącznikiem, to połączenie z internetem dla całej reszty padało.
    Po włączeniu QoS sytuacja się unormowała i na tym DSLu wisiało
    jednocześnie w porywach do 25 osób, które coś tam klikały/mailowały.
    Oczywiście szybko nie było, ale nie siadało całe połączenie.
    Natomiast FR od Oranga/TP ma jednakową przepustowość down i up, więc
    trudniej go przytkać na up, nawet bez QoS.

  • 19. Data: 2014-03-17 21:25:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

> [...]
    > netto / mies., a DSL coś koło 139 zł/mies przy 80/10 Mbit. Umowa na 24
    > miesiące. W całym okresie umowy wychodzi:

    Różny segment - od każdego tyle, ile może zapłacić.

    > Zostawiając na boku 8 razy większą przepustowość down DSLa patrzymy
    > tylko na up i wychodzi, że FR jest droższy jakieś 15 razy.
    > Więc gdzie są plusy dodatnie FR, za które się płaci zł?

    Np. porty FR są sumarycznie droższe. Albo jeśli klient już wydał $$$$
    (teraz to już nie taki problem) na router z serialem V.35, to może wydać
    też na abonament.

    > Zakładam, że gdzieś jednak muszą być.

    To założenie niestety nie opiera się na ciągu logicznych rozumowań,
    które bazują na prawdziwych przesłankach.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 20. Data: 2014-03-17 21:44:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Polpak 2Mb. DSL "zdychał" przy małych pakietach. Nie wiem, może było coś
    > źle skonfigurowane, aczkolwiek nie wydaje mi się.

    Mógł to być problem zbyt wolnego routera. Ciekawe jakie są tam teraz?
    Poza tym, typowe użycie DSL/FR to nie są jednak kilkubajtowe pakiety.
    Oczywiście podpięcie niewydajnego routera do Polpaka też da taki sam
    efekt (a coś trzeba przecież podpiąć).
    --
    Krzysztof Hałasa