  • 1. Data: 2010-03-03 21:31:43
    Temat: Frezowane PCB
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Czy ktoś z Was frezuje PCB? Zastanawiałem się nad kupnem ustrojstwa typu
    LPKF, ale chyba odpuszczę (cena). Kiedyś zrobiłem małą
    frezarkę... ale efekty były słabe w PCB, choć frezowała panele czy alu
    wyśmienicie.
    Chętnie pogadam z kimś kto ma jakieś doświadczenie gdyż _powróciła do
    mnie potrzeba_ szybkiego wykonywania bardzo prostych płytek, a na foto
    już nie mam sił/chęci.

    Irek.N.

  • 2. Data: 2010-03-03 21:49:25
    Temat: Re: Frezowane PCB
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Irek N. pisze:

    > Chętnie pogadam z kimś kto ma jakieś doświadczenie gdyż _powróciła do
    > mnie potrzeba_ szybkiego wykonywania bardzo prostych płytek, a na foto
    > już nie mam sił/chęci.

    A termotransfer? Płytka to kwadrans.

    F.

  • 3. Data: 2010-03-03 21:52:24
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 03/03/2010 21:49, Filip Ozimek wrote:

    > A termotransfer? Płytka to kwadrans.

    ZTCP Irek nie lubil termotransferu ;-)

    Irku, moze sprobuj pcbtrain.co.uk? Jak do 12:00 (w PL do 13:00) wyslesz
    plytke, to nastepnego dnia kurierem wysla. Metalizowana, bez maski - ja
    do prototypow uzywam dosc czesto.

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2010-03-03 21:57:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A termotransfer? Płytka to kwadrans.

    Kurde, jakoś nie potrafię. Marek.D. kiedyś osobiście uczył... i ... nie
    powtórzę :(
    Poza tym nadal toto wiercić trzeba, wycinać, a tak wychodzi gotowe ;)

    Irek.N.

  • 5. Data: 2010-03-03 22:07:16
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > ZTCP Irek nie lubil termotransferu ;-)

    Ano, i tak mu zostało ;)

    > Irku, moze sprobuj pcbtrain.co.uk? Jak do 12:00 (w PL do 13:00) wyslesz
    > plytke, to nastepnego dnia kurierem wysla. Metalizowana, bez maski - ja
    > do prototypow uzywam dosc czesto.

    Miłosz mnie dzisiaj właśnie na podobne rozwiązanie namawiał, ale jak mam
    zrobić DIP8 + 10 dyskretnych to naprawdę... najchętniej bym na
    uniwersalną wsadził - tylko nie wypada :(

    Miłego Jerry.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2010-03-05 16:39:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:
> [...]
    > Chętnie pogadam z kimś kto ma jakieś doświadczenie gdyż _powróciła do
    > mnie potrzeba_ szybkiego wykonywania bardzo prostych płytek, a na foto

    Osobiście nie używałem ale w czasach gdy się mikrofalami parałem miałem
    okazję pogadać z użytkownikami tej techniki. Perwsze pytanie brzmi - czy
    piszesz o urządzeniach f-my LPKF do frezowania płytek powszechnego
    użytku czy do płytek mikrofalowych? Bo tu jest spora różnica w cenie - o
    ile do zwykłych płytek wystarcza dokładność rzędu .02mm w przypadku
    płytek mikrofalowych wymagana jest dokładność rzędu 5 um.

    Jak się spisuje - ano powoli. Wystruganie płytki trwa. W przypadku
    mikrofal płytki są dosyć proste, cienkim frezem obrysowuje się scieżki,
    zmienia frez na czołowy większej średnicy i wybiera na szybko resztę
    miedzi. Biorąc pod uwagę że w mikrofalach trzeba precyzyjnie utrafić z
    podtrawieniem i dokładność rzędu 5 um jest chemicznie dosyć trudna do
    uzyskania (wiem o czym piszę bo się bawiłem w trafianie trawieniem w
    impedancję - przejście N - mikropasek - N udało mi się zrobić z
    VSWR<1.05@10GHz) to frezowanie jest atrakcyjną metodą nie tylko w
    przypadku prototypów ale i produkcji małoseryjnej precyzyjnych układów.
    Ważną rzeczą w przypadku frezarek do układów mikrofalowych jest żeby
    wrzeciono mogło osiągać prędkości rzędu 100 kRPM - bo przy typowych
    prędkościach czyli 30 kRPM często używany w technice mikrofalowej
    laminat teflonowo - szklany włókni się i jego powierzchnia potrafi owcę
    przypominać.

    Niestety w przypadku zwykłej elektroniki, zwłaszcza cyfrówki, płytki są
    znacznie bardziej skomplikowane - i frezowanie trwa koszmarnie długo.
    Dokładając do tego koszt sprzętu i porównując to z kosztami płytek w
    normalnym procesie trawienia wychodzi że niespecjalnie się opłaci pchać
    forsę w sprzęt tylko do prototypów.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-03-05 20:26:50
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > Dokładając do tego koszt sprzętu i porównując to z kosztami płytek w
    > normalnym procesie trawienia wychodzi że niespecjalnie się opłaci pchać

    Rozmawiałem z oferentem (LPKF) i faktycznie, różnice cenowe pomiędzy
    frezarkami _do_ i _nie do_ mikrofal koszmarne (6 razy?). W moim
    przypadku zdecydowanie _nie do_, ale i tak wychodzi to drogo.
    Mam kontakt do osoby używającej frezarkę, dam znać jak podpatrzę :)

    Miłego,Darku.
    __
    Irek.N.

  • 8. Data: 2010-07-27 14:59:28

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):
    Irek potrzebujesz na szybko to Ci "wyprasuję" może mnie w końcu odwiedzisz :)
    A wychodzą mi już niezłe.
    Janusz