  • 1. Data: 2010-03-03 18:00:57
    Temat: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Po naprawieniu wzmacniacza Amatora zabrałem się za przestrojenie głowicy
    UKF na CCIR. Posłużyłem się tym opisem:
    http://tinyurl.com/yhxt3wb
    Jedyna zmiana jaką byłem zmuszony zastosować do zastąpienie C125 z ARCz
    kondensator 4,9pF (nominalny 4,7pF). Zwyczajnie nigdzie nie mogłem
    znaleźć 5.1pF. Mam nadzieję, że ta różnica nie będzie miała jakiegoś
    diametralnego znaczenia i nie będę musiał rozkręcać głowicy po raz
    kolejny...

    Głowicę przylutowałem i przykręciłem. Podłączyłem długą antenę,
    włączyłem zasilanie i pojawił się pierwszy sukces. Kręcąc pokrętłem
    strojenia lub cewką mogę odebrać stacje FM, nawet dość głośno i wyraźnie.
    Niestety - nie mogę dokończyć strojenia. Okazało się, że skopałem coś od
    strony mechanicznej. Mianowicie w dwóch miejscach skali kółko na
    kondensatorze strojeniowym przestaje się obracać, radio się nie
    przestraja, a wskazówka stoi w miejscu. Gdy delikatnie popchnę
    plastikową rolkę na kondensatorze jednocześnie kręcąc pokrętłem
    strojenia wskazówka "przeskakuje" i mogę stroić dalej? Ktoś wie co mogło
    się przyblokować?

    I po drugie idzie gdzieś dostać taki mały kluczyk do śrubek, którymi
    jest przykręcona głowica? Odkręciłem ją kombinerkami, ale boję się nimi
    posługiwać do ich dokręcenia. Jeszcze odskoczą i zdemolują PCB...
    Może właśnie o to chodzi - jakieś minimalne ruchy niedokręconej głowicy?

  • 2. Data: 2010-03-03 19:49:49
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    wskazówka "przeskakuje" i mogę stroić dalej? Ktoś wie co mogło
    > się przyblokować?
    My Ci tego nie powiemy
    skoro coś zahacza mechanicznie to sam musisz obejrzeć dokładnie trasę
    linki z lupa i latarka i znaleźć to coś.

    > I po drugie idzie gdzieś dostać taki mały kluczyk do śrubek, którymi
    > jest przykręcona głowica? Odkręciłem ją kombinerkami, ale boję się nimi
    > posługiwać do ich dokręcenia. Jeszcze odskoczą i zdemolują PCB...

    dawno temu sam sobie robiłem takie "klucze nasadowe" z różnych
    metalowych rurek (metalowe wkłady do długopisu zenith, kawałki
    mosiężnych rurek z anteny teleskopowej etc)
    mnie to wystarczało

  • 3. Data: 2010-03-03 20:09:59
    Od: "marian" <m...@p...neostrada.pl>

    Wystarczy kawałek kalafoni rozkruszyć
    i przetrzeć po lince, będzie działało

  • 4. Data: 2010-03-03 20:22:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-03-03 21:09, marian pisze:

    > Wystarczy kawałek kalafoni rozkruszyć
    > i przetrzeć po lince, będzie działało

    Jutro spróbuję. BTW ktoś ma może jakieś materiały odnośnie tego jak ta
    linka powinna iść po rolce? Chyba nie powinna się np. nigdzie krzyżować?
    Mają być dwa równoległe "zwoje"? Może jednak coś się pomieszało w
    trakcie demontażu? Za wszelką cenę starałem się uniknąć spadnięcia
    linki, ale może jakieś pomniejsze uszkodzenie miało miejsce?

  • 5. Data: 2010-03-04 07:45:56
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

> [...]
    > trakcie demontażu? Za wszelką cenę starałem się uniknąć spadnięcia
    > linki, ale może jakieś pomniejsze uszkodzenie miało miejsce?

    ----------------

    Nie znam akurat budowy Amatora, ale jeśli skala kręci kondensatorem -
    agregatem powietrznym, to moze coś się zacina w zębatkach? Czasami te
    kondensatory się mechanicznie zacierały, albo pracowały tak ciężko, że
    mosiężne zębatki traciły zęby lub sie deformowały. Stad moga byc te
    przycięcia? Radzę sprawdzic cały tor biegu linki. To wwszytko po tylu latach
    jest pewnie suche jak pieprz? Co do kondesatorów powietrznych to zatarcie (o
    ile takowe jest) lubiło tam wystepować na styku duralowej obudowy
    kondensatora i osi rotora. Zazwyczaj wystarczało napuscić tam spora krople
    oleju w miejscach ułożyskowania rotora i na same zębatki.

    Janusz

  • 6. Data: 2010-03-04 08:25:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 03 Mar 2010 19:00:57 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Mianowicie w dwóch miejscach skali kółko na
    > kondensatorze strojeniowym przestaje się obracać, radio się nie
    > przestraja, a wskazówka stoi w miejscu

    Jeśli nie zdejmowałeś linki z kółek (ma dalej fabryczny przebieg) to
    sprawdź czy kondensator lekko chodzi (bez linki). W razie czego naoliw.
    Sprawdź czy nie zacina się któraś rolka prowadząca. A w razie gdy wszystko
    OK to zwiększ naciąg linki. Jesli linka na ośkach wystrzępiona bardzo to
    tylko wymiana linki. Zabieg z kalafonią pomaga na krótko.
    Onegdaj przebieg linki był rysowany w instrukcjach serwisowych, powinien
    się dać odnaleźć bez większego trudu.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2010-03-04 13:49:51
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Jutro spróbuję. BTW ktoś ma może jakieś materiały odnośnie tego jak ta
    > linka powinna iść po rolce? Chyba nie powinna się np. nigdzie krzyżować?
    > Mają być dwa równoległe "zwoje"?

    Jeśli przez "krzyżować" masz na myśli układanie się zwojów jeden na drugim
    na rolce, to nie może tak być w żadnym miejscu i linka nie może mieć
    tendencji do takiego zwijania się (nic nie powinno jej "ściągać" w złą
    stronę, zresztą takie skrzyżowane zwoje lubią zeskakiwać z siebie i
    zaczepiać się). Oprócz kierunku obrotów ważne jest, od której strony
    zacząłęś nawijać linkę na kółko. Tak jak Koledzy piszą, dokładny przebieg
    linki jest w serwisówce.

    e.

  • 8. Data: 2010-03-04 19:07:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-03-04 14:49, entroper pisze:

    > zaczepiać się). Oprócz kierunku obrotów ważne jest, od której strony
    > zacząłęś nawijać linkę na kółko. Tak jak Koledzy piszą, dokładny przebieg
    > linki jest w serwisówce.

    http://dl.dropbox.com/u/277105/AMATOR%20-%20linka.gi

    Tutaj teoria zakładania linki jest chyba dostatecznie dokładnie opisana.
    A jak to wygląda w praktyce? Chyba nie jest to chyba jakieś specjalnie
    problematyczne zajęcie, wymagające zegarmistrzowskiej precyzji i zręczności?
    Taką linkę można gdzieś jeszcze kupić "na metry"? Nie chciałbym stosować
    wątpliwej jakości zamienników (np. dratwy) chociaż obiło mi się o uszy,
    że żyłka wędkarska się sprawdza.

  • 9. Data: 2010-03-04 19:23:10
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > Taką linkę można gdzieś jeszcze kupić "na metry"? Nie chciałbym stosować
    > wątpliwej jakości zamienników (np. dratwy) chociaż obiło mi się o uszy,

    Nie "żyłka wędkarska", tylko plecionka jedwabna na pstrągi.
    Takiej używałem w latach 70-tych i 80-tych.
    Ale czy to jeszcze jest do kupienia?
    Jakieś plecionki z włókien sztucznych widziałem,
    ale to śliskie jest...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 10. Data: 2010-03-04 20:57:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Mar 2010 20:07:04 +0100, Atlantis wrote:
    >Taką linkę można gdzieś jeszcze kupić "na metry"? Nie chciałbym stosować
    >wątpliwej jakości zamienników (np. dratwy) chociaż obiło mi się o uszy,
    >że żyłka wędkarska się sprawdza.

    Chinczycy przywrocili stare czasy i robia mase odbiornikow na
    kondensator, i pewnie na linke ..

    J.