  • 1. Data: 2010-03-03 09:00:58
    Temat: generator cmos na szybko
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    nurtuje mnie jeden problem, chodzi o taki prosty generatorek kwarcowy na
    dwóch bramkach not cmos - widomo typowa aplikacja z opornikiem
    linearyzującym czy jak on się tam nazywa...
    no przecież taki układ pracuje cały czas w stanie aktywnym obu tranzystorów
    w bramce not - a to cmos... ja tego nie rozumiem, niby dlaczego nie robi się
    zwarcie zasilania?

  • 2. Data: 2010-03-03 09:10:47
    Temat: Re: generator cmos na szybko
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik identifikator: 20040501 napisał:
    > no przecież taki układ pracuje cały czas w stanie aktywnym obu
    > tranzystorów w bramce not - a to cmos... ja tego nie rozumiem, niby
    > dlaczego nie robi się zwarcie zasilania?

    Po pierwsze to gdyby bramki były cały czas w "stanie aktywnym"
    (cudzysłów celowy ale domyślam się o co Koledze chodzi) to nie byłby to
    generator.
    Po drugie co rozumie Kolega pod pojęciem "zwarcie zasilania" ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-03-03 09:12:44
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    i jeszcze jedno - napięcie na wyjściu takiego generatorka to w jakimś
    stopniu sinus - jak przerobić to na ładny prostokąt?

  • 4. Data: 2010-03-03 09:28:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@a...control.slupsk.pl>
    napisał w wiadomości

> [...]
    > byłby to generator.
    > Po drugie co rozumie Kolega pod pojęciem "zwarcie zasilania" ?

    Jest ryzyko ze oba tranzystory w takim CMOS beda otwarte.
    Oni co prawda cos pisza ze projektowane sa niby odwrotnie, i
    powinny sie oba zamknac przy napieciu z zakresu posredniego..

    J.

  • 5. Data: 2010-03-03 09:59:56
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hml95r$jjb$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > tranzystorów w bramce not - a to cmos... ja tego nie rozumiem, niby
    > dlaczego nie robi się zwarcie zasilania?
    Wydajność wyjść CMOS jest ograniczona. Nawet jak oba włączone to takie
    zwarcie da coś rzędu 20mA.
    P.G.

  • 6. Data: 2010-03-03 10:13:16
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Jest ryzyko ze oba tranzystory w takim CMOS beda otwarte.
    > Oni co prawda cos pisza ze projektowane sa niby odwrotnie, i powinny sie
    > oba zamknac przy napieciu z zakresu posredniego..

    W klasycznym wzmacniaczu z parą komplementarną też oba tranzystory
    przewodzą jak nie ma sygnału, ale trudno to jeszcze nazwać zwarciem ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2010-03-03 10:15:57
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik identifikator: 20040501 napisał:
    > i jeszcze jedno - napięcie na wyjściu takiego generatorka to w jakimś
    > stopniu sinus - jak przerobić to na ładny prostokąt?

    Sinusem to bym tego nie nazwał :-) Ale do "ucyfryzowania" przebiegu
    służy przerzutnik Shmitta. W większości przypadków wystarczy przepuścić
    taki sygnał przez pozostałe bramki w scalaku, na którym zrobiłeś generator.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2010-03-03 14:41:07
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

> [...]
    > generator.
    > Po drugie co rozumie Kolega pod pojęciem "zwarcie zasilania" ?

    Fachowo nazywa się to "przebiciem prądowym" - typowy problem bramek w
    technologii CMOS. W układzie generatora bramki nie pracują stale w
    warunkach przebicia prądowego ale jednak w znacznie większym procencie
    czasu niż w normalnej cyfrówce. Porządnie skonstruowana bramka CMOS
    powinna być odporna na pracę ciągłą w stanie aktywnym - jedynym
    niekorzystnym zjawiskiem jest spora konsumpcja prądu. Póki całkowity
    prąd pobierany przez układ bondingu nie upala (a pojedyncze ampery
    bonding wytrzyma) i póki całkowita moc tracona w chipie nie grzeje go
    ponad wytrzymałość to nie ma problemu - zje więcej prądu i na zdrowie!

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-03-03 14:47:49
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Jest ryzyko ze oba tranzystory w takim CMOS beda otwarte.
    > Oni co prawda cos pisza ze projektowane sa niby odwrotnie, i powinny sie
    > oba zamknac przy napieciu z zakresu posredniego..

    Sądzę że oszukują. Jak bramka CMOS ma być szybka to musi mieć przejście
    przez stan aktywny - bramki z przejściem przez stan wysokiej rezystancji
    są zauważalnie wolniejsze. W jednym układzie nie ma za bardzo możliwości
    mieszania rodzajów bramek - wymagało by to dodatkowych procesów
    technologicznych różnych dla różnych typów bramek - raczej mało
    opłacalna zabawa. W efekcie układy z przejściem przez stan wysokiej
    impedancji to zupełny margines produkcji - jakieś niezbyt szybkie do
    pracy z zasilaniem bateryjnym albo i słabszym.
    A że normalne układy CMOS mają przejście przez stan aktywny najlepiej
    świadczy spory plik patentów likwidujących układowo (rozsuwanie
    sterowania tranzystorów w czasie) ten problem - część z nich miałem
    przyjemność analizować, naruszenia jednego kilkukrotnie dowodziłem,
    najśmieszniejsze jest to że sam wcześniej naruszyłem ten patent...

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-03-03 23:34:48
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:
> [...]
    > bonding wytrzyma) i póki całkowita moc tracona w chipie nie grzeje go
    > ponad wytrzymałość to nie ma problemu - zje więcej prądu i na zdrowie!

    Właśnie stąd wzięło się moje pytanie co autor wątku rozumie jako zwarcie
    ? Czy prąd 10mA jest już zwarciowym ? Czy 1A czy dopiero 100A ? ;-) Bo
    to, że oba tranzystory przewodzą, ale moc wydzielająca się na nich nie
    jest jeszcze daleka od niszczącej raczej zwarciem nie jest. Tym
    bardziej, że te "zwarcia" są tylko chwilowe.

    Pozdrawiam
    Grzegorz