  • 11. Data: 2009-06-19 17:07:09
    Temat: Re: Gigabyte GA-M61PME-S2P
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 19-06-2009 o 01:11 maX napisał na pl.comp.pecet:

    > Przy niekręconym CPU - prawdopodobnie nie. Ale CPU można podkręcić tak
    > żeby HTT było ~266MHz, wtedy automatycznie podniesie się też zegar
    > pamieci o 1/3. Jeśli CPU nie wytrzyma overclockingu o 1/3, to mozna
    > lekko z mniejszyć jego mnożnik (o 1 lub o 2), a wtedy już napewno
    > wytrzyma.

    Załóżmy, że OC to oddzielny temat, choć nie wiem o co chodziło autorowi
    tematu, ponieważ OC a obsługa DDR 1066 to dwie różne rzeczy.

    Autor posiada płytę, która (jak twierdzi Gigabyte) obsługuje pamięci 1066.
    Ponieważ ogromnna większość (jak nie wszystkie) pamięci 1066 potrzebuje
    napięcia większego niż 1,8V to okazuje się, że ta płyta nie obsługuje tych
    pamięci.

    Problem w tym, że obsługa 1066 nie zależy właściwie od płyty tylko od
    procesora
    i pamięci, gdyż praktycznie wszystkie płyty AM2+ to wspierają.
    Chodzi o to, że procesory AM3/AM2+ posiadają natywną obsługę DDR 1066,
    natomiast
    AM2 nie. Trzeba więc posiadać odpowiedni procesor.

    Żeby było ciekawiej, na stronie Gigabyte jest napisane - "Ze względu na
    ograniczenia
    procesorów AMD AM3/AM2+, DDR2 1066 jest obsługiwane tylko przez 1 DIMM na
    kanał".
    Rozumiem to tak, że nie dość iż pozbywamy się dwukanałowej obsługi, to
    jeszcze
    nie możemy użyć pozostałych wolnych gniazd.

    Z pamięciami też nie lepiej. Jest znikoma ilość takich, które mają
    zapisane w SPD
    1066 Mhz i po włożeniu ustawia się na 800, a ty człowieku sobie radź sam.

    Wniosek może być taki, że należy kupować dobre DDR 800, bo powyżej to ktoś
    nam wciska kit.

    Wiesław
    Opera Mail

  • 12. Data: 2009-06-19 17:34:04
    Od: "VR" <v...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesław" <n...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > natomiast
    > AM2 nie. Trzeba więc posiadać odpowiedni procesor.

    Prawda jak zwykle leży po środku, gdyż... tak się składa iż kolega ma płytę
    Gigabyte GA-MA770-UD3 z chipset'em AMD 770, ten sam procesor co ja i te same
    pamięci (razem kupowaliśmy). Włożył wszystko do kupy i kości chodzą na
    1066Mhz w dualu (gdyby takowe miał to chodziły by nawet na 1200 bo takie
    możliwości daje płyta), procesor na 2900... bez najmniejszych kłopotów i
    ręcznego dłubania w biosie - wszystko ustawione na ustaw z SPD (Auto).
    Mnie to się zdaje że to nie wina Gigabyte'a czy jakieś wymogi technologii
    tylko chipsetów NVidii (wystarczy porównać możliwości alternatywnych płyt
    Gigabyte'a pod AM2/AM2+ na układach AMD&NVidii).

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2009-06-19 19:25:00
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 19-06-2009 o 19:34 VR napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > technologii tylko chipsetów NVidii (wystarczy porównać możliwości
    > alternatywnych płyt Gigabyte'a pod AM2/AM2+ na układach AMD&NVidii).

    Ja natomiast posiadam płytę Gigabyte GA-MA790X-DS4, a więc już chip AMD i
    płyta umożliwia pracę na 1066.
    Moje pamięci to 800, ale przecież mógłbym teoretycznie spróbować
    puścić je na 1066 zmniejszając timingi (nie piszę o OC).
    Niestety zmiana częstotliwości kończy się na 800. Procesor to Windsor 5200.
    Nie wiem natomiast co by się stało gdyby to był CPU AM2+/3 lub DDR 1066.
    Ciekaw jestem czy ten kolega ma opcję 1066 w Biosie, bo być może jest to
    właściwość
    tej konkretnie płyty.

    Wiesław
    Opera Mail

  • 14. Data: 2009-06-19 19:50:47
    Od: "VR" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > Nie wiem natomiast co by się stało gdyby to był CPU AM2+/3 lub DDR 1066.
    > Ciekaw jestem czy ten kolega ma opcję 1066 w Biosie, bo być może jest to

    Ma. Na mojej, niestety, 800 to max a u niego 1200.

  • 15. Data: 2009-06-19 21:07:17
    Od: "maX" <a...@w...pl>

> [...]
    > płyta umożliwia pracę na 1066.
    > Niestety zmiana częstotliwości kończy się na 800.

    Nie uważasz że oba powyższe zdania sobie przeczą ?

    > Moje pamięci to 800, ale przecież mógłbym teoretycznie spróbować
    > puścić je na 1066 zmniejszając timingi (nie piszę o OC).

    Alternatywnie, zamiast podciągać częstotliwość, możesz skrócić timingi. Daj
    vmem na 2-2.1 V i wrzuć timingi 4-4-4. Będzie to nieco wolniejsze
    rozwiązanie niż 1066/5-5-5, ale szybsze niż 800/5-5-5.
    A OCnąc sobie możesz niezależnie. A nawet bez overclockingu, możesz
    zmniejszyć mnożnik CPU o tyle, żeby przy HTT 266~280 (nie chce mi sie
    wyliczać przy jakim HTT częstotliwość pamieci wyjdzie 1066), całkowita
    częstotliwość procesora była równa nominalnej (czyli CPU nie będzie
    podkręcony, ale pamieć będzie chodzić na 1066)

> [...]
    > Nie wiem natomiast co by się stało gdyby to był CPU AM2+/3 lub DDR 1066.
    > Ciekaw jestem czy ten kolega ma opcję 1066 w Biosie, bo być może jest to

    Generalnie i tak lepiej już wydać kasę na szybszy CPU niż szybsze pamięci.

  • 16. Data: 2009-06-20 11:53:43
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pią, 19 cze 2009 00:39:04 in article
    Grzegorz Prędki wrote:

    > NIc nie poradzisz. Chyba wszytskie szybsze pamieci wymagaja wiecej niz 1.8V

    (chyba) nieprawda, bo kingston twierdzi, że KVR1066D2N7/1G (to pamieć z listy
    kompatybilności GA-M61PME-S2P) jest na 1.8V

  • 17. Data: 2009-06-20 13:29:11
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Mirek" <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:h1iik7$7sj$1@z-news.wcss.wroc.pl...

    > (chyba) nieprawda, bo kingston twierdzi, że KVR1066D2N7/1G (to pamieć z
    > listy
    > kompatybilności GA-M61PME-S2P) jest na 1.8V

    Tak, Kingston osiągniął 1066 na 1.8V, ale (oczywiście) kosztem timingów -
    7-7-7-20:
    http://arest.pl/index.php?inc=produkt&ID=15192&katid
    =3

  • 18. Data: 2009-06-20 16:10:59
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On sob, 20 cze 2009 15:29:11 in article news:<h1io76$6qm$1@atena.e-wro.net>
    maX wrote:

> [...]
    > wiadomości news:h1iik7$7sj$1@z-news.wcss.wroc.pl...

    > Tak, Kingston osiągniął 1066 na 1.8V, ale (oczywiście) kosztem timingów -

    Zgadza, się "Black Edition" OPa jest CL5, ale na 2.2V :(

    Wg Gigabyte płyta wspiera tylko pamięci 1.8V - jak pokazałem takie istnieją,
    a parametry ...

    Lepsza niż KVR1066D2N7/1G jest np. OCZ Blade Low Voltage
    OCZ2B1066LV4GK 5-5-5-18 1.8V

  • 19. Data: 2009-06-20 16:48:38
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 19.6.2009, maX napisał(a):

    > Chyba we wszystkich Gigabyte'ach tak jest. I tylko tam :)

    Żeby wszystko było jasne - kluczem w tym zdaniu jest "chyba" i ":)".
    Dla równowagi napiszę, że to bodaj pierwsza MoBo GB, o której słyszę by
    nie miła możliwości regulacji napięcia dla RAM. :D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://giveawayoftheday.com/

  • 20. Data: 2009-06-20 16:49:41
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 19.6.2009, Wiesław napisał(a):

> [...]
    > kanał".
    > Rozumiem to tak, że nie dość iż pozbywamy się dwukanałowej obsługi,

    Gdzie jest napisane, że w to oznacza tryb pracy jednokanałowej?
    Ja tu widzę tylko ograniczenie do jednego DIMM na kanał, czyli 2 kanały =>
    2 DIMM.

    > to jeszcze nie możemy użyć pozostałych wolnych gniazd.

    Tu owszem, 1066 "tylko" przy 2 DIMM.
    --
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://polish.spampoison.com/