  • 11. Data: 2007-03-31 11:36:39
    Temat: Re: Gminny internet
    Od: "loksim" <l...@w...onet.pl>

    > Gminny internet to panstwowy internet z "naszych" podatkow.

    gminny nie oznacza panstwowy
    jesli nie podoba Ci sie bezplatny internet w Twojej gminie, to skrzyknij
    znajomych myslacych podobnie i odwolaj wojta / rade, ewentualnie wybierz
    innych w kolejnych wyborach

    > W Polsce jak widac wszystko co panstwowe jest zle.
    > Dojdzie do tego ze internet bedzie za free, a jak faktycznie bedziesz
    > chcial internet z gwarancja uslugi to go nie bedzie albo bedzie kosmicznie
    > drogi.

    to zalezy od ludzi, ktorzy beda przy tym pracowac
    naturalnie prywatna inicjatywa zazwyczaj jest bardziej elastyczna, bardziej
    zyczliwa, bardziej fachowa, ale zauwaz, ze od lat osiemdziesiat zmieniaja
    sie takze urzedy;
    urzednicy powoli zaczynaja pojmowac, ze sa na garnuszku podatnikow i cos
    powinni z siebie dac
    nie bardzo wyobrazam sobie sytuacje, w ktorej gmina daje ludziom internet,
    ktory nie dziala lub dziala byle jak
    to jest gorsze rozwiazanie niz nie dawac wcale i przy kolejnych wyborach
    odbije sie czkawka

    nie uwazam, ze gminne jest lepsze niz prywatne, wydaje mi sie tylko, ze
    samorzad ma takie samo prawo do dostarczania internetu, jak do prowadzenia
    wodociagow;
    a najlepiej jest wtedy, gdy nikogo do niczego sie nie zmusza, a rynek sie
    sam reguluje; dzieki temu aktywna i przedsiebiorcza gmina cos dobrego
    zorganizuje, a inna pozostawi to prywatnemu biznesowi

    loksim

  • 12. Data: 2007-03-31 12:29:34
    Od: Marek Burzyński <m...@c...pl>

    czyżbym napisał jakąś nieprawdę ?
    Przyjmując że do wdrożenia takiego dajmy na to wimaxa w mieście np.
    Szczecinie, można postawić jedną/dwie bazy na najwyższych wieżach i
    kominach, można też korzystając z właściwości terenu, upchnąć tych baz
    ze 30, tak by nie interferowały ze sobą i kryły możliwie jak najwięcej.
    Problem jedynie może się pojawić na linii kosztów.

    Sieć nr1:
    Przyjmując że stawiamy dwie bazy kosztować to będzie ok.
    2 bazy po dwa sektory -> 4x 5000USD = 20000USD
    2x radiolinia E3 -> 2x 7500USD -> 15000USD
    --------
    35000USD (plus jeszcze do tego typowe ceny za instalacje i inne
    niezbędne gadżety np. routery, etc)

    Sieć nr2:
    a sieć 30 baz każda z dwoma sektorami:
    30 baz po dwa sektory -> 60x 4000USD = 240000USD
    30x radiolinia E3 -> 30x 500USD -> 165000USD
    -------
    405000USD (plus jeszcze do tego typowe ceny za instalacje i inne
    niezbędne gadżety np. routery, etc)

    Pomijam "detale" w stylu koszty utrzymania itd.

    tylko że w sieci nr 1 wydajność może będzie oscylować na poziomie 60Mbps
    full duplex (może, bo dzięki odległościom powyżej 5km stosowanie
    oszczędnych modulacji jest niemożliwe)

    W sieci nr.2 prosty rachunek : 30 * 30 * 0,75 = 675Mbps
    0,75 to współczynnik nieefektywności systemu mikro komórkowego (sytuacja
    kiedy klient będzie pracował w zasięgu dwóch sektorów)

    Zrobiłem ze 30-40 sieci tego typu, z tym tylko że w gorszym ( z
    założenia ) standardzie 802.11b (lub ostatnio tez w 11g) i w zasadzie
    nie wiem dlaczego lepszy pod względem warstwy fizycznej wimax miałby
    tutaj ustępować.

    Co nie zmienia faktu że zgadzam sie z tobą odnośnie małej ilości
    kanałów, gdyby było ich więcej było by to znacznie bardziej opłacalne i
    konkurencyjność mogła by się pojawić ( prawda jest taka że kto zdobędzie
    3,5GHz ten wygra na dłuższą metę, jeżeli zainwestuje w to odp. ilość kasy )

  • 13. Data: 2007-03-31 13:55:22
    Od: kulek <k...@p...onet.pl>

    Marek Burzyński napisał(a):

> [...]
    > 3,5GHz ten wygra na dłuższą metę, jeżeli zainwestuje w to odp. ilość kasy )

    należy dodać, że na terenach zurbanizowanych.. 6km ode mnie NETIA
    zrobiła bazę na wimax, u mnie nie działa (brak warunków technicznych, a
    ja widzę ten nadajnik.

  • 14. Data: 2007-03-31 14:04:58
    Od: kulek <k...@p...onet.pl>

    Tomasz Paszkowski napisał(a):
> [...]
    > Dlaczego państwo pcha się w sektory gospodarki gdzie powinni działać tylko
    > prywatni inwestorzy ?
    >
    > Gminy nie mając kompetencji w takich obszarach skazane są na współprace z
    > firmami wdrożeniowymi, które kasują za budowe sieci a potem reguralnie
    > za jej utrzymanie. Ciekawe czy któraś z gmin przeliczyła czy nie taniej
    > było by kupować hurtowo usługi u operatora, który by taką sieć zbudował.
    >
    > Jak dla mnie to kolejny etap wyssysania naszych podatnicznych pieniędzy do
    > prywatnych firm (albo ukryte dotowanie NASKU), pasożytujących na jednostkach

    ja tam jestem za gminnym internetem

    darmowy też mi pasuje, ale pod pewnymi warunkami...
    - za darmo powinien być dostęp tylko do www i poczty (czaty,
    komunikatory, strony porno,, warez itp oraz p2p powinny być wycięte)
    - "pełny dostęp" musiałby być płatny, ceny rynkowe (większe koszty
    utrzymania itp.)

    i to wszystko musiało by być jakoś dogadane z już istniejącymi firmami,
    zwłaszcza lokalnymi...

    Jest wiele gmin w których bardzo dużo ludzi jest biednych. Stwierdzenie,
    że jak kogoś stać na komputer to stać także na internet jest
    przesadzone. Ja sam oddałem już ze 3 komputery na których Internet jak
    najbardziej będzie działał, ale do niczego innego ten sprzęt się nie
    nadawał. Idea darmowego internetu jest skierowana właśnie dla takich
    osób, które nie mają środków na płatny dostęp.

  • 15. Data: 2007-03-31 14:10:10
    Od: Szymon Wyrembak <_@_.eu>

    kulek napisał(a):
    > Marek Burzyński napisał(a):
    >

    > należy dodać, że na terenach zurbanizowanych.. 6km ode mnie NETIA
    > zrobiła bazę na wimax, u mnie nie działa (brak warunków technicznych, a
    > ja widzę ten nadajnik.

    Może mają 1-2 sektory a ty widzisz go od d..y strony ;)

    Szymon Wyrembak

    (odpowiadajac popraw adres: i...@n...eu)

  • 16. Data: 2007-03-31 15:03:45
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    Dnia 30.03.2007 Alek Cesarz <a...@S...pw.edu.pl> napisał/a:

    > przecież przypisanie tych częstotliwości do samorządów nie przekreśla
    > takiej możliwości. model rozliczeń z dostawcą może być dowolny i nie
    > musi nim być kupno gratów od integratora. partnerstwo publiczno-prywatne
    > może zacznie w końcu funkcjonować.

    Tylko w jakis spsób gmina będzie w stanie wybrać odpowiedniego partnera do
    współpracy skoro nie ma kompetencji w tym temacie. Tutaj znowu pojawia się
    miejsce dla niezależenej firmy konsutlingowej, która pomoże wybrać partnera
    i przy okazji słono za to skasuje.

    Przy wyborze partnera bez takiego doradcy, zawsze może się pojawić zarzut
    korupcji i kolesiostwa ...

    Do tego dochodzi jescze fakt nadzrowania takiej współpracy w przyszłości.
    Przydał by się ktoś kompetenty, kto był by w stanie taką współprace kontrolować.

    Ja nie potrafie zauważyć żadnych plusów takiej współpracy ...

    > gorsza jest inna rzecz: takie rozdrobnienie przydziałów powoduje, że
    > bardzo mało pasma trafia do każdego z samorządów. na przykład każdy z
    > nich dostanie po 2x3,5MHz. a na tylu to można sobie co najwyżej szkoły
    > podłączyć, bo o świadczeniu usług powszechnych można zapomnieć. w
    > związku z tym konieczne będzie "łączenie sił" sąsiednich gmin i
    > powiatów, a to z mojego doświadczenia idzie baaaardzo opornie.

    No właśnie, kolejny argument za tym aby samorządy/gminy się w to nie pchały bo
    nie mają o tym pojęcia !

    --
    Asterisk + SS7, IPTV - kompletne sprawdzone rozwiązania

  • 17. Data: 2007-03-31 15:07:12
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    Dnia 31.03.2007 kulek <k...@p...onet.pl> napisał/a:

    > darmowy też mi pasuje, ale pod pewnymi warunkami...
    > - za darmo powinien być dostęp tylko do www i poczty (czaty,
    > komunikatory, strony porno,, warez itp oraz p2p powinny być wycięte)

    ten internet nie jest darmowy, on jest opłacony z naszych podatków ! I napewno
    będzie kosztował więcej niż ten, który dostarczył by prywatny inwestor po
    zawarciu umowy o hurtowym dostępie z gminą !

    patrz wyżej.

    --
    Asterisk + SS7, IPTV - kompletne sprawdzone rozwiązania

  • 18. Data: 2007-03-31 15:08:41
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    Dnia 31.03.2007 wer <b...@n...pl> napisał/a:

    > Gminne inwestycje w Internet mogą się zwrócić i to szybko. Inwestorów
    > interesują: drogi, tanie tereny, wykwalifikowana siła robocza i
    > telekomunikacja. Gmina bez dobrej infrastruktury teleinformatycznej ma
    > znacznie mniejsze szanse na ściągnięcie inwestorów. Internet stał się
    > koniecznością, tak samo jak telefon, dobre drogi. Jesteśmy w epoce
    > informacji, a nie epoce przemysłowej.

    Lepiej niech gminy zajmą się drogami, bo tutaj jest wiele do zrobienia ;-)

    --
    Asterisk + SS7, IPTV - kompletne sprawdzone rozwiązania

  • 19. Data: 2007-03-31 15:14:46
    Od: Tomasz Paszkowski <s...@g...com>

    Dnia 31.03.2007 loksim <l...@w...onet.pl> napisał/a:

    > to zalezy od ludzi, ktorzy beda przy tym pracowac

    I myślisz, że ktoś z kompetencjami odpowiednimi do budowy i eksploatacji
    takiej sieci przyjdzie pracować do gminy, skoro w prywatnej firmie
    dostanie 3x tyle.

    > nie uwazam, ze gminne jest lepsze niz prywatne, wydaje mi sie tylko, ze
    > samorzad ma takie samo prawo do dostarczania internetu, jak do prowadzenia
    > wodociagow;

    Wodociągi są raczej mało opłacalną inwestycją dla prywatnego inwestora. A na
    sieci radiowej da się zarobić.

    > a najlepiej jest wtedy, gdy nikogo do niczego sie nie zmusza, a rynek sie
    > sam reguluje; dzieki temu aktywna i przedsiebiorcza gmina cos dobrego
    > zorganizuje, a inna pozostawi to prywatnemu biznesowi

    Tyle, że w przypadku sieci budowanej przez gimne pojawia się podmiot nie do
    końca wpadający w zasady regulacji wolnego rynku.

    --
    Asterisk + SS7, IPTV - kompletne sprawdzone rozwiązania

  • 20. Data: 2007-03-31 17:16:42
    Od: kulek <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > będzie kosztował więcej niż ten, który dostarczył by prywatny inwestor po
    > zawarciu umowy o hurtowym dostępie z gminą !

    to że za darmo nie jest to ja wiem i że to z moich podatków to też wiem.
    Ja na to patrzę trochę szerzej niż tylko w kwestii finansowej, poza tym
    pisałem o warunkach...
    jak myślisz ile osób wybierze internet za darmo (tylko www i poczta) a
    ile wybierze płatny (pełny dostęp) ?
    gwarantuje Ci, że z tego darmowego skorzystają tylko Ci których nie stać
    na płatny.