  • 1. Data: 2023-08-04 21:16:33
    Temat: Gwint 11G
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest gwint zewnętrzny.

    Znalazłem w rupieciach chiński przymiar do sprawdzania gwintów.

    Przymiar powiedział "11G".

    I teraz rozkminiam od godziny, co miał na myśli.

    Jesli znajduje jakieś tabele gwintów, to zazwyczaj ze skokiem z 10 na 12
    "czegoś". Ciąg znaków "11G" w zasadzie cieżko znaleźć w kontekście
    tabelek gwintów na googlu.

    Ktoś poratuje choć słowem kluczowym co to może być? Tu już nie chodzi o
    pomiar gwintu, suwmiarką sobie go obczaję, ale najzwyczajniej ciekawość
    mnie zjada.

  • 2. Data: 2023-08-05 00:13:06
    Temat: Re: Gwint 11G
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.08.2023 o 21:16, heby pisze:

    > Ktoś poratuje choć słowem kluczowym co to może być? Tu już nie chodzi o
    > pomiar gwintu, suwmiarką sobie go obczaję, ale najzwyczajniej ciekawość
    > mnie zjada.
    Gwint rurowy Whitwortha, walcowy - zwany gazowym. Jest jeszcze stożkowy
    i ma oznaczeni Rc. Tu:
    https://hosetech.pl/gwint-whitwortha-gwinty-calowe-r
    urowe-poradnik/
    znalazłem opis. Nie a sensu, by się popisywał i top skopiował, bo i tak
    nikt nie uwierzy, że pisałe to z głowy :-) Tyle, że one się kończą na 6.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-08-05 00:14:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

> [...]
    >
    > Ktoś poratuje choć słowem kluczowym co to może być? Tu już nie chodzi o
    > pomiar gwintu, suwmiarką sobie go obczaję, ale najzwyczajniej ciekawość

    Jest coś takiego jak "hydrauliczny gwint typu G" (G thread). Zwykle po
    tej literze podaje się średnicę rury (wewnętrzną!) wyrażoną w calach.
    Na przykład G 1/2" -- czyli półcalowa gazrurka. Różne średnice mają
    różną liczbę zwojów na cal (TPI). Chiński przymiar nie mierzy średnicy
    (od tego jest suwmiarka), tylko sam skok (i kształt) gwintu. 11G może
    oznaczać u Chińczyka gwint typu G o skoku 11 TPI. Owszem, 11 TPI jest
    stosowane w rurach, tych najgrubszych (cholera, sam nie wiem po co ja
    te gwinciarskie rzeczy pamiętam).

    Jeśli to coś z gwintem jest rurą, to moje przypuszczenia mogą być słuszne.

    Jarek

    --
    Dodam tu, że Chińczykom, skoro nas obaczą,
    Najdziwniejszą się rzeczą wydają guziki

  • 4. Data: 2023-08-05 00:34:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    piątek, 4 sierpnia 2023 o 21:16:39 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    >
    > Ktoś poratuje choć słowem kluczowym co to może być? Tu już nie chodzi o
    > pomiar gwintu, suwmiarką sobie go obczaję, ale najzwyczajniej ciekawość

    Może to gwint calowy 7/16'' ?
    Prawie się zgadza po przeliczeniu:
    (7/16) * 25,4 = 11,1 mm

  • 5. Data: 2023-08-05 16:00:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/08/2023 00:14, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Jeśli to coś z gwintem jest rurą, to moje przypuszczenia mogą być słuszne.

    Dzięki za precyzyjny opis. Tak, to trochę rura. A konkretnie wyjście z
    jachtowej motopompy. Prawdopodobnie cała motopompa jest produkcji
    angielskiej (znaleziona w Szkocji w szopie), ale to tylko przypuszczenie
    bo gwint jak gdyby metryczny, brak oznaczeń pozwalajacych na
    identyfikacje producenta a nawet modelu. Gwint prawie identyczny z tym
    od pompy c.o., ale nakrętka (sprawdzone kilka) wchodzi tylko na 3 zwoje
    i blokuje się, więc zgaduje, że ma inny skok lub jakiś inny parametr
    tego gwintu przeszkadza. Właściciel już jest nastawiony, że po prostu
    zamówi wytoczoną nakrętkę, a mi została tylko ciekawość co to za
    dziwadło. Dzięki.

  • 6. Data: 2023-08-05 16:05:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.08.2023 o 16:00, heby pisze:

> [...]
    > tego gwintu przeszkadza. Właściciel już jest nastawiony, że po prostu
    > zamówi wytoczoną nakrętkę, a mi została tylko ciekawość co to za

    I nie jest to na pewno gwint stożkowy? Bo to by wyjaśniało tę nakrętkę :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-08-05 16:25:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/08/2023 16:05, Robert Tomasik wrote:
    > I nie jest to na pewno gwint stożkowy?

    Nie wiem jaki to typ gwintu, miałem nadzieję, że ten przymiar mi odpowie
    na to pytanie, ale tylko zaciemnił sprawę.

    Na oko wygląda tak samo jak na przeciętnej pompie c.o., ale jest coś z
    nim nie tak wymiarowo.

    Jest też opcja, że został kiedyś uszkodzony.

  • 8. Data: 2023-08-05 20:47:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2023 16:25:32 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > nim nie tak wymiarowo.
    >
    > Jest też opcja, że został kiedyś uszkodzony.

    Z dawnych lat szkolnych pamiętam, że kąt wycięcia "trójkąta" gwintu (kąt
    pochylenia ścianki) standardowo był inny w calowych i inny w metrycznych.
    Różnił się o 5 stopni, a to gołym okiem ciężko zobaczyć i rozróżnić na
    grzebieniu, przynajmniej jak się nie ma wprawy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2023-08-05 23:40:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.08.2023 o 20:47, Adam pisze:

> [...]
    > Różnił się o 5 stopni, a to gołym okiem ciężko zobaczyć i rozróżnić na
    > grzebieniu, przynajmniej jak się nie ma wprawy.

    Ale kąt na grzebieniu?

    Robert

  • 10. Data: 2023-08-06 10:46:04
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-08-04 o 21:16, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Jest gwint zewnętrzny.
    >
    > Znalazłem w rupieciach chiński przymiar do sprawdzania gwintów.
    >
    > Przymiar powiedział "11G".

    Ale ten przymiar to co?
    Grzebień do gwintu czy mierzy coś więcej niż skok?
    Bo 11 zwojów na cal, to dość typowy skok gwintu calowego,
    reszta chyba do obmierzenia i dopasowania.