  • 1. Data: 2023-08-13 21:15:59
    Temat: Przekładnia zębata u owada.
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Nie tylko ludzie tworzą koła zębate.
    Przyroda wymyśliła to znacznie wcześniej.
    Owad skaczący, ma przekładnię zębatą w stawach odnóży.
    https://www.theverge.com/2013/9/12/4724040/naturally
    -occurring-gears-found-on-insect-legs

    WM

  • 2. Data: 2023-08-14 09:11:50
    Temat: Re: Przekładnia zębata u owada.
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 13.08.2023 o 21:15, WM pisze:
    > Nie tylko ludzie tworzą koła zębate.
    > Przyroda wymyśliła to znacznie wcześniej.
    > Owad skaczący, ma przekładnię zębatą w stawach odnóży.
> [...]

    Jakoś tak oszczędnie napisali. Mam rozumieć, że obie nogi połączone są
    belką?

    Robert

  • 3. Data: 2023-08-14 12:14:39
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 09:11:52 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    -occurring-gears-found-on-insect-legs
    > Jakoś tak oszczędnie napisali. Mam rozumieć, że obie nogi połączone są
    > belką?
    >
    > Robert
    Tego nie wiem, może mięśnie obu odnóży są zsynchronizowane?

    Tu pokazują film.
    Podobno owad dzięki przekładniom zębatym zyskuje przyśpieszenie ponad 500 g.
    https://youtu.be/Q8fyUOxD2EA
    Sądzę, że to są stawy, takie jak u człowieka w łokciu np.
    Chodzi o wymuszoną synchronizację, aby odnóża owada w czasie skoku, działały
    równolegle.
    Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Issus_(planthopper)

    WM

  • 4. Data: 2023-08-14 12:49:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.08.2023 o 12:14, WM pisze:
    -occurring-gears-found-on-insect-legs

    > Tego nie wiem, może mięśnie obu odnóży są zsynchronizowane?

    Ale ta przekładnia właśnie ma niby za zadanie tą synchronizację, bo po
    nerwach może się rozjechać.

    > Tu pokazują film.
    > Podobno owad dzięki przekładniom zębatym zyskuje przyśpieszenie ponad 500 g.
    > https://youtu.be/Q8fyUOxD2EA

    No i tam ja widzę, że zsynchronizowane są dwie nogi ale z jednej strony
    owada.
    No chyba, że to widok od frontu/tyłu owada. Ale wtenczas te ich nogi to
    na zewnątrz by się odchylały.

> [...]
    równolegle.
    > Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.

    Jak się ślizga, to panewka lepsza. Ale ok, to ewolucja takie rozwiązanie
    wybrała. ;)

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Issus_(planthopper)

    A może, to nie synchronizacja jest powodem występowania tych zębatek,
    tylko to rodzaj stawu.

    Jeżeli ma być synchronizacja to albo wał pomiędzy nogami (ty byłby
    odjazd), albo to co widzimy na fiknie to widok od frontu.

    Robert

  • 5. Data: 2023-08-14 14:47:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 12:49:07 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Jeżeli ma być synchronizacja to albo wał pomiędzy nogami (ty byłby
    > odjazd), albo to co widzimy na fiknie to widok od frontu.

    Wygląda na to, że owad skacze żabką :)
    https://youtu.be/xQk-lP2R04Y

    WM

  • 6. Data: 2023-08-14 16:10:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 14:47:56 UTC+2 WM napisał(a):
    (...)
    > Wygląda na to, że owad skacze żabką :)

    Tu widać układ nóg skaczącej żaby.
    https://youtu.be/yKpJElwama8?t=45

    WM

  • 7. Data: 2023-08-14 16:13:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.08.2023 o 14:47, WM pisze:
    > Wygląda na to, że owad skacze żabką ?
    > https://youtu.be/xQk-lP2R04Y

    No to teraz już jest jasne.

    Robert

  • 8. Data: 2023-08-14 21:59:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 16:14:04 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

    > No to teraz już jest jasne.

    Jest jeszcze jedna zagadka do wyjaśnienia.

    Na jednej z klatek filmu widać, że tryby u owada są haczykowato zakrzywione.
    W 40 sekundzie: https://youtu.be/xQk-lP2R04Y?t=40
    Ciekawe, jaki to zarys? cykloidalny, ewolwentowy?
    Jedno koło styka się stroną wypukłą, drugie wklęsłą.
    Nie widziałem w technice takiego rozwiązania, może warto obadać przekładnię z zębami
    zakrzywionymi?

    WM

  • 9. Data: 2023-08-15 00:20:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.08.2023 o 21:59, WM pisze:

> [...]
    > Ciekawe, jaki to zarys? cykloidalny, ewolwentowy?
    > Jedno koło styka się stroną wypukłą, drugie wklęsłą.

    Zapobiega to "wyzębieniu" osiowemu, podobnie jak podwójnie skośne zębatki.

  • 10. Data: 2023-08-15 13:44:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-08-14 o 12:14, WM pisze:

> [...]
    równolegle.
    > Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.

    To może u owada, bo nie widziałem, żeby się kot źle zsynchronizował :-)