  • 1. Data: 2009-12-29 10:12:03
    Temat: Hamulce samochodowe-dlaczego
    Od: "Kołbasek" <z...@n...pl>

    Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma opisami
    działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu montuje się
    hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej chłodzą, no, ale
    dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam na myśli
    sportówek)?

  • 2. Data: 2009-12-29 12:43:31
    Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma opisami
    > działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu montuje się
    > hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej chłodz?, no, ale
    > dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam na my?li
    > sportówek)?

    tarczowe mają większą skuteczność hamowania. btw bywały samochody z bębnami
    także z przodu

  • 3. Data: 2009-12-29 15:12:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > kilkoma opisami działania w zasadzie nie wiem, dlaczego
    > klasycznie z przodu montuje się hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe?

    Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.

    > no, ale dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie
    > mam na myśli sportówek)?

    Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest
    mniej obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi
    byc, zeby kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily
    hamowania [a naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
    Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.

    A byc moze wcale nie o grzanie tu chodzi, tylko latwiej zrobic
    reczny na bebnowych, a grzanie w praktyce nie jest problemem :-)

    J.

  • 4. Data: 2009-12-29 16:29:07
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
    > naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.

    Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
    wg obciążenia tylnej osi.

    > Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.

    Bębny mają większą pojemność cieplną.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2009-12-31 06:23:59
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
    > wg obciążenia tylnej osi.

    > Bębny mają większą pojemność cieplną.

    Hmmm.
    Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
    cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 6. Data: 2010-01-01 22:17:12
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
    > cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.

    Przy dużych prędkościach.

    W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
    pojemność cieplną.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-01-02 07:12:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Jan 2010 23:17:12 +0100, PeJot wrote:

    >Przy dużych prędkościach.
    >W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
    >pojemność cieplną.

    Nie mylicie dwoch rzeczy ? Pojemnosc cieplna = ilosc stali, oraz
    zdolnosc chlodzenia ?

    W wagonach kolejowych widzialem hamulce tarczowe. Towarowych.

    J.

  • 8. Data: 2010-01-02 14:06:03
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Nie mylicie dwoch rzeczy ? Pojemnosc cieplna = ilosc stali, oraz
    > zdolnosc chlodzenia ?
    >
    > W wagonach kolejowych widzialem hamulce tarczowe. Towarowych.

    Bo są skuteczniejsze.

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 9. Data: 2010-01-03 11:07:08
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 29.12.2009 PeJot <P...@o...pl> napisał/a:

    > Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
    > wg obciążenia tylnej osi.

    Zależy przy jakim ABSie zdaje się, że to o ilość kanałów chodzi. Na 100%
    w Nubirze I jest mechaniczny korektor (pomimo obecności ABS) natomiast w
    Nubirze II jest ABS z EBD i ten układ korektora już nie potrzebuje.

    BTW: zmniejszenie siły hamowania w stosunku do przedniej osi przy
    zachowaniu tarcz na tylnej osi - wystarczy dać mniejszy tłoczek i już.
    IMHO bębny są mniej wrażliwe na zabrudzenia i zużycie/zapieczenia dzięki
    temu. I IMHO tu jest pies pogrzebany.
    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia

  • 10. Data: 2010-01-04 08:11:14
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    >
    > A byc moze wcale nie o grzanie tu chodzi, tylko latwiej zrobic reczny na
    > bebnowych, a grzanie w praktyce nie jest problemem :-)

    A ja ostatnio słyszałem taki argument że bęben rozgrzewając się zwiększa
    swoją średnicę, tym samym przy użyciu takiego samego ciśnienia w
    układzie hamulcowym, sprawność hamulca maleje.
    W przypadku zaś tarczy, gdy ona się rozgrzewa, zwiększa się jej grubość
    a tym samym docisk do klocków przy takim samym ciśnieniu w układzie -
    sprawność wzrasta.

    Ma się to ni jak do faktu, że rozgrzane hamulce słabną, bo w tym
    argumencie mowa tylko o jednym hamowaniu na zimnych hamulcach, podczas
    którego następuje rozgrzanie hamulców i rozszerzenie się materiału.

    Pozdrawiam
    Rafał