  • 1. Data: 2017-01-20 12:19:11
    Temat: Homologacja modemów?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Robiąc porządki w szafie wygrzebałem swój stary modem Zoltrix Sagita
    56k, kupiony gdzieś na przełomie wieków i używany w moim pececie z
    procesorem Cyrix 6x86.
    Moją uwagę zwróciła naklejka ze świadectwem homologacji Ministerstwa
    Łączności - widok powszechny w tamtych czasach. Uświadomiłem sobie, że
    od dawna takiej naklejki nie widziałem na żadnym sprzęcie sieciowym. Nie
    ma jej mój obecny router, nie przypominam sobie też, żeby miał ją
    którykolwiek z kilku poprzednich routerów używanych w ciągu ostatnich
    ~10 lat. Wiedziony ciekawością wygrzebałem pudełko ze starym modemem
    ADSL USB, używanym z Neostradą tak około 2005 roku - na tabliczce
    znamionowej znajduje się informacja o "Potwierdzeniu Zgodności URTiP.

    Czy ktoś orientuje się kiedy zmieniły się przepisy? Władza nadal
    przygląda się uważnie każdemu urządzeniu podłączanemu do sieci
    telefonicznej i się tym nie chwali, czy nikogo to już nie interesuje?

  • 2. Data: 2017-01-20 12:49:16
    Temat: Re: Homologacja modemów?
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-01-20 12:19, Atlantis wrote:

> [...]
    > przygląda się uważnie każdemu urządzeniu podłączanemu do sieci
    > telefonicznej i się tym nie chwali, czy nikogo to już nie interesuje?

    Teraz masz CE/deklarację zgodności wg. dyrektywy UE.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2017-01-20 16:32:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak BTW, jeszcze jedno pytanie przyszło mi do głowy, w związku z tymi
    "starymi czasami". ;) Nie chcę zaczynać nowego wątku, więc zapytam tutaj.
    Jeśli chodzi o urządzenia z przełomu wieków, to czy istnieje jakiś
    prosty sposób na odróżnienie softmodemu/winmodemu od urządzenia w pełni
    sprzętowego? Z przyczyn oczywistych wszystkie zewnętrzne modemy na RS232
    były w pełni sprzętowe. A jak wyglądała sprawa w przypadku ISA? Można
    założyć, że każdy pracujący na tej magistrali był w pełni sprzętowy i
    nie przerzucał obróbki sygnału na CPU?

  • 4. Data: 2017-01-20 16:44:08
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-01-20 16:32, Atlantis wrote:

> [...]
    > były w pełni sprzętowe. A jak wyglądała sprawa w przypadku ISA? Można
    > założyć, że każdy pracujący na tej magistrali był w pełni sprzętowy i

    Np. po chipie. Np. bardzo czesto spotykany Conexant byl niejako
    synonimem winmodemu. Pozatym plytka drukowana byla bardzo uboga
    w elementy.

    Poza tym jak poguglasz po nazwie produktu widniejacej zazwyczaj gdzies
    na PCB to trafisz na dokumentacje albo informacje z ktorych wyniknie
    ze potrzebuja jakiegos cudacznego wlasnego sterownika. Bo w sumie
    ZTCP to praktycznie kazdy klasyczny modem dalo sie opedzic w ramach
    kompatybilnosci z natywnym Hayes.

    Ale z tego co pamietam to chyba najwiecej winmodemowej masowki
    bylo na PCI.

    --

    memento lorem ipsum

  • 5. Data: 2017-01-20 19:57:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-01-20 o 16:44, elmer radi radisson pisze:

    > Np. po chipie. Np. bardzo czesto spotykany Conexant byl niejako
    > synonimem winmodemu. Pozatym plytka drukowana byla bardzo uboga
    > w elementy.

    Hmm... Czyli wygląda na to, że mój Zoltrix Sagitta był faktycznie
    softmodemem. Chip Conexant SmartHCF P9573-11.
    Pamiętasz może jak urządzenia tego typu zachowywały się, jeśli chodzi o
    zapotrzebowanie na zasoby sprzętowe? Używałem go z dosyć prostym (Cyrix
    6x86, 48MB RAM-u) ale nie mając żadnego punktu odniesienia nie
    wiedziałem, jak to powinno działać. Gdybym przed laty dozbierał
    pieniędzy na droższy, sprzętowy modem, zauważyłbym różnicę w pracy
    systemu? ;)

    > ZTCP to praktycznie kazdy klasyczny modem dalo sie opedzic w ramach
    > kompatybilnosci z natywnym Hayes.

    To znaczy był widoczny jako dodatkowe urządzenie szeregowe, podłączone
    do własnego kontrolera na magistrali ISA?

  • 6. Data: 2017-01-20 20:25:54
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Atlantis napisał w piątek, 20 stycznia 2017 19:57:

    > To znaczy był widoczny jako dodatkowe urządzenie szeregowe,
    > podłączone do własnego kontrolera na magistrali ISA?

    Tak, sprzętowy modem, był widziany jako COMx.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 7. Data: 2017-01-20 21:40:02
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 20.01.2017 o 19:57, Atlantis pisze:

> [...]
    > wiedziałem, jak to powinno działać. Gdybym przed laty dozbierał
    > pieniędzy na droższy, sprzętowy modem, zauważyłbym różnicę w pracy
    nie. Ja miałem w pentium 2 modem sprzętowy, tak z powodu widzimisie. Gdy
    wykupiłem usługę callback, modem nie chciał współpracować. kupiłem
    zoltrixa - działało dobrze.
    Co Ty zamierzasz robić z tymi modemami i zabytkowymi kompami?
    ToMasz

  • 8. Data: 2017-01-20 21:55:31
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2017-01-20 19:57, Atlantis wrote:

    > Hmm... Czyli wygląda na to, że mój Zoltrix Sagitta był faktycznie
    > softmodemem. Chip Conexant SmartHCF P9573-11.

    No wlasnie, Conexant HCF, creme de la creme ;)

> [...]
    > wiedziałem, jak to powinno działać. Gdybym przed laty dozbierał
    > pieniędzy na droższy, sprzętowy modem, zauważyłbym różnicę w pracy

    Z autopsji nie, bo raczej kazdy staral sie trzymac od takich wynalazkow
    z daleka ;), zreszta z reguly mialo sie juz od dawna klasyczny modem
    bo winmodemy w sumie wprowadzono raczej u schylku epoki dial-upu, cos
    okolo roku 2000 oidp. Natomiast na logike problemy mogly byc dwa - slabe
    albo niestabilne transfery w przypadku jednoczesnego obciazenia CPU
    innymi programami. Albo dociazanie procka zauwazalne dla kogos ze
    slabszym kompem. Zreszta zdaje sie ze mialy podane minimalne wymagania
    od CPU.

    A juz tym bardziej odpadaly jak ktos uzywal do dialupu Linuksa, choc
    ztcp potem pokazaly sie jakies quasi-sterowniki i do pingwina.

    > To znaczy był widoczny jako dodatkowe urządzenie szeregowe, podłączone
    > do własnego kontrolera na magistrali ISA?

    Tak, nawet ustawiales nieraz zworka/dip switchem jako ktory port
    szeregowy ma byc widziany.

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2017-01-20 22:57:10
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 20.01.2017 o 12:19, Atlantis pisze:
    > Moją uwagę zwróciła naklejka ze świadectwem homologacji Ministerstwa
    > Łączności - widok powszechny w tamtych czasach. Uświadomiłem sobie, że
    > od dawna takiej naklejki nie widziałem na żadnym sprzęcie sieciowym.

    IMO takie świadectwo było wówczas niezbędne, by była szansa uznania
    ewentualnej reklamacji w razie "nabicia" zbyt dużej liczby impulsów za
    połączenia telefoniczne.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 10. Data: 2017-01-20 23:22:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-01-20 o 21:40, ToMasz pisze:

    > Co Ty zamierzasz robić z tymi modemami i zabytkowymi kompami?

    Nic. Rozważania mają charakter sentymentalno-teoretyczny. ;)