  • 11. Data: 2019-12-12 09:59:33
    Temat: Re: Ile czasu zajmie komputerowi rozszerzony algorytm euklidesa?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 7 Dec 2019 13:38:59 -0800 (PST), g...@g...com wrote:

> [...]
    > koncepcja "przywódcy 5 poziomu". Dziwne nazwy na bok, chodzi o to, że
    > autor przeanalizował wiele firm, które odniosło spektakularny sukces, i
    > mu wyszło, że najlepsi przywódcy byli ekspertami w dziedzinie, w której
    > działała firma.
    >
    > (Może brzmi to trywialnie, ale wiele firm zatrudnia jako liderów
    > "etatowych menadżerów", którzy "znają się tylko na zarządzaniu" i mają
    > bardzo niewielką wiedzę dziedzinową).
    >
    > W moim odczuciu programowanie dobrze uczy trzeźwości w odfiltrowywaniu
    > magicznego myślenia od tego, co jest rzeczywiście możliwe do wykonania.

    100% racji i celnie ujęte, szkoda, że w praktyce rzadko się to spotyka.

    btw a książkę o której wspomniałeś już sobie zamówiłem, dzięki za cynk,
    wydaje się ciekawą pozycją

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 12. Data: 2019-12-12 19:25:36
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > C++ to język, na którym niestety łatwo się sparzy.

    Albo odniesie sukces, podobny do wielu innych sukcesów w C++.

    > A jego nieuniknioność to raczej mit.

    Z tego co zrozumiałem, kolega chce zrobić jakiś algorytm. Więc zapewne będzie chciał,
    żeby jego implementacja była możliwa do użycia w jak największej liczbie różnych
    kontekstów - czy to poprzez pluginy, czy jako biblioteki do załadowania w innym
    języku, itp. Najpowszechniejszym formatem takich modułów są biblioteki z interfejsem
    w C, najlepiej bez narzucania się z obcym run-timem (np. ładowanie modułu w Javie do
    programu w .NET to głupi pomysł, ale moduł w C++ można załadować zarówno do Javy jak
    i do .NET).

    Nieuniknioność C++ wynika z tego, że spełniając te warunki, jest jednocześnie dobrze
    znanym a w porównaniu do gołego C ma dodatkowe cechy, które sprawiają, że w takich
    właśnie zastosowaniach jest obiektywnie lepszy.

    > Jest np. firma tradingowa Jane Street, która do swoich zastosowań wymagających
    duźej wydajności używa języka OCaml. A Mozilla konsekwentnie zastępuje C++a w
    Firefoxie Rustem

    Brawo oni. Ale uwaga: nie da się tych rzeczy wykorzystać gdzie indziej, więc nie
    nadają się do komercjalizacji same z siebie.

    Kontrprzykład: TensorFlow, chyba najpowszechniej wykorzystywany framework do machine
    learningu, jest napisany w C++. Dzięki tym cechom, o których napisałem powyżej,
    większość ludzi korzystających z tego np. w Pythonie nawet o tym nie wie. I nie musi.
    I właśnie to jest źródłem sukcesu tego frameworku.

  • 13. Data: 2019-12-12 23:04:33
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 12 grudnia 2019 19:25:38 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    w Javie do programu w .NET to głupi pomysł, ale moduł w C++ można załadować zarówno

    Mam kolegę, który tworzy język programowania Ć:
    https://github.com/pfusik/cito
    Programy nim napisane można tłumaczyć do C, C++, C#, Javy, JavaScriptu, i zdaje się
    że nawet D i Perla.
    Można użyć.

    > Nieuniknioność C++ wynika z tego, że spełniając te warunki, jest jednocześnie
    dobrze znanym a w porównaniu do gołego C ma dodatkowe cechy, które sprawiają, że w
    takich właśnie zastosowaniach jest obiektywnie lepszy.

    Być może. Nie zmienia to jednak faktu, że C++ jest językiem bardzo złożonym, i że
    jego złożoność w dużej mierze wynika z zaszłości historycznych, które osobę
    nastawioną na konkretne cele nie będą szczególnie interesować, a mogą łatwo
    zniechęcić.

> [...]
    nie musi.
    > I właśnie to jest źródłem sukcesu tego frameworku.

    Źródło sukcesu TensorFlow jest takie samo, jak źródło sukcesu Pythona, mianowicie to,
    że oba projekty zostały mocno doinwestowane przez firmę Google.

    Zresztą to dość typowe zjawisko. Podobnie źródłem sukcesu IBM PC było to, że stała za
    nim firma IBM (i że ten projekt zaniedbała), a nie to, że był jakimś technicznym
    majstersztykiem. Podobnie C++ został mocno doinwestowany przez korporacje.

    Ja znam jeszcze dwie inne historie: Viaweb Paula Grahama i Minecraft Markusa
    Perssona. Obie zostały napisane w różnych językach (odpowiednio: Common Lispie i
    Javie), a następnie wykupione za duże pieniądze przez wielkie korporacje
    (odpowiednio: Yahoo i Microsoft) i przepisane na C++.

    Ta droga jest ważna, bo pokazuje, że C++ jest raczej językiem do 'zacementowywania'
    istniejących projektów, niż do dostarczania innowacji.

  • 14. Data: 2019-12-13 21:06:17
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Mam kolegę, który tworzy język programowania Ć:

    Jedni zbierają znaczki a inni klej do znaczków...

    > Programy nim napisane można tłumaczyć do C, C++, C#, Javy, JavaScriptu, i zdaje się
    że nawet D i Perla.

    Obrazki w UMLu też można tłumaczyć. Nic z tego nie wynika od 30 lat.

    Ale tak konkretnie - jaką wadę języka C++ można ominąć pisząc program w języku Ć i
    tłumacząc go potem do C++ i jednocześnie nie rezygnując z zalet, z których można by
    było skorzystać od razu pisząc w C++?

    W sensie - jaka jest wartość dodana tego języka Ć?

    > Można użyć.

    Pytanie, jaki jest cel tego ćwiczenia. Bo jeśli komercjalizacja jakiegoś pomysłu, to
    nie chodzi o to, że "można użyć", tylko czego użyć, żeby jak najlepiej osiągnąć
    zamierzony efekt. Hasło "można użyć" jest zupełnie z innej płaszczyzny. Dokładnie na
    tej samej zasadzie niektórzy zbierają klej do znaczków. Można zbierać.

    > Być może. Nie zmienia to jednak faktu, że C++ jest językiem bardzo złożonym

    To używaj wybranego podzbioru. Wtedy taki (pod)język będzie mniej złożony.

    Teza: dla każdego problemu/zadania istnieje sensownie niezłożony podzbiór języka C++,
    w którym można ten problem/zadanie rozwiązać/zrealizować.

    Język polski też jest jednym z bardziej złożonych, ale żeby się skutecznie pokłócić
    na usenecie, wystarczy jego mały podzbiór.

    Częstym błędem jest stosowanie tych elementów języka, których nie trzeba było używać.

    Zaraz, zaraz - już wiem! Bo... można użyć.
    Niestety to jest powszechna choroba inżynierów, nie tylko programistów.

    > Źródło sukcesu TensorFlow jest takie samo, jak źródło sukcesu Pythona, mianowicie
    to, że oba projekty zostały mocno doinwestowane przez firmę Google.

    Błąd. Firma Google zainteresowała się Pythonem dopiero po tym, jak Python osiągnął
    sukces.
    Możliwe, że z punktu widzenia managementu trochę niewygodny był fakt, że każda inna
    duża firma miała jakiś "swój" język. Zatrudnienie Guido mogło się wydawać
    "rozwiązaniem" tego marketingowego problemu. Tak czy inaczej - najpierw był sukces,
    potem adopcja.

    > Podobnie C++ został mocno doinwestowany przez korporacje.

    I tu się wyłożyłeś używając słowa "korporacje" zaraz po tym, jak w innym kontekście
    podałeś konkretne nazwy. Słowo "korporacje" oznacza tyle samo, co "oni", albo
    "wszyscy".
    Czyli sukces C++ wynikał z tego, że wszyscy go używali? Oczywiście.

    Dlatego też zachodzi podejrzenie, że do zadania z tego wątku też będzie to dobry
    wybór.

> [...]
    Javie), a następnie wykupione za duże pieniądze przez wielkie korporacje
    (odpowiednio: Yahoo i Microsoft) i przepisane na C++.

    Ciekawe. Ale to fajne przykłady.

    > Ta droga jest ważna, bo pokazuje, że C++ jest raczej językiem do 'zacementowywania'
    istniejących projektów, niż do dostarczania innowacji.

    Mam inną tezę. Wykupienie tych produktów wiązało się z założeniem, że będą
    dostarczone na masowy rynek (w przypadku projektów sieciowych oznacza to masowe
    obciążenia) a najwyraźniej na komercyjnym rynku C++ jest właściwym narzędziem, żeby
    sprostać komercyjnym wymaganiom. "Zacementowanie" jest celem, któro nie dość, że
    niczego nie oznacza, to jeszcze trudno taki cel uzasadnić koniecznymi kosztami.
    Natomiast poniesienie kosztów, żeby dostarczyć użytkownikom niezawodny produkt, jest
    jak najbardziej racjonalne. I to również jest powód, żeby się tym językiem
    zainteresować.

    Oczywiście można też wysunąć argumentację, że "oni" (korporacje?) robią źle, bo są
    źli, więc skoro robią coś w C++, to na pewno C++ też jest zły.

  • 15. Data: 2019-12-13 22:37:08
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 21:06:19 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    było skorzystać od razu pisząc w C++?

    > W sensie - jaka jest wartość dodana tego języka Ć?

    Sam chwilę temu pisałeś o problemach z wołaniem Javy z C# albo na odwrót.

> [...]
    tej samej zasadzie niektórzy zbierają klej do znaczków. Można zbierać.

    To życzę udanych zbiorów.

    > To używaj wybranego podzbioru. Wtedy taki (pod)język będzie mniej złożony.
    >
    > Teza: dla każdego problemu/zadania istnieje sensownie niezłożony podzbiór języka
    C++, w którym można ten problem/zadanie rozwiązać/zrealizować.

    To bardzo fajnie.
    Tylko skąd będę wiedział, który podzbiór jest tym właściwym?

    > Język polski też jest jednym z bardziej złożonych, ale żeby się skutecznie pokłócić
    na usenecie, wystarczy jego mały podzbiór.

    Żeby się porozumieć, trzeba mieć wolę porozumienia.

    to, że oba projekty zostały mocno doinwestowane przez firmę Google.

    > Błąd. Firma Google zainteresowała się Pythonem dopiero po tym, jak Python osiągnął
    sukces.

    Jaki konkretnie sukces osiągnął Python przed zainteresowaniem się nim przez Google?

> [...]
    podałeś konkretne nazwy. Słowo "korporacje" oznacza tyle samo, co "oni", albo

    Nie. Oznacza instytucje, które dysponują zasobami. Jeżeli pytasz o jakie korporacje
    chodzi, to przede wszystkim Microsoft z Visual C++, oraz Intel, któty raz że ma
    produkt w postaci ICC, a dwa że kontrybuuje do GCC, bo mu to zwiększa sprzedaż
    procesorów.

    > Czyli sukces C++ wynikał z tego, że wszyscy go używali? Oczywiście.

    Sukces C++ wyniknął stąd, że znalazły się podmioty, które zrobiły dla niego dobre
    narzędzia.

    > Dlatego też zachodzi podejrzenie, że do zadania z tego wątku też będzie to dobry
    wybór.

    Może będzie. Trzymam kciuki.

> [...]
    jak najbardziej racjonalne. I to również jest powód, żeby się tym językiem

    Sądzę, że raczej bierze się to stąd, że łatwiej znaleźć developerów C++ niż Common
    Lispa (w pierwszym przypadku) i łatwiej uzyskać dobrą wydajność w C++ niż w Javie (w
    drugim przypadku).
    W każdym razie clou jest takie, że rozwijanie projektu jest czymś innym, niż
    utrzymanie produktu.

    > Oczywiście można też wysunąć argumentację, że "oni" (korporacje?) robią źle, bo są
    źli, więc skoro robią coś w C++, to na pewno C++ też jest zły.

    Zupełnie nie rozumiem tego co napisałeś (ani po co).

  • 16. Data: 2019-12-14 02:44:19
    Od: osobliwy nick <o...@g...com>

    > Ja osobiście raczej bym odradzał C++ do Twoich zastosowań.
    > Jest to język nadmiernie skomplikowany, i nawet nie za dobrze radzi sobie z
    liczbami (domyślnie implementuje arytmetykę modulo 2^32 albo 2^64)

    To duża wada, bo ja bardzo często pracuję na dużych liczbach. Aczkolwiek są
    biblioteki przeznaczone dla większych liczb. Tyle, że już ich instalacja była tak
    zniuansowana, że jak robiłem to te kilka lat temu, to mnie przerosła.

    > Raczej bym polecał albo Racket, bo jest bardzo prosty i jest dla niego dużo dobrych
    materiałów dydaktycznych, a do tego wspiera od razu arytmetykę o dowolnej precyzji
    oraz liczby wymierne.

    Pierwsze słyszę o tym języku. Poza użytecznością do moich zastosowań, tak sobie
    myślę, że fajnie by było jednak mimo wszystko, aby był to język, który mógłby się
    przydać również gdzieś indziej, w szczególności na rynku pracy. Czy Racket stwarza
    opcje znalezienia po tym pracy, zakładając, że po kilku latach przygody z nim
    zacząłbym myśleć o jakichś zleceniach?

    > Warto ewentualnie rozważyć język Haskell, który jest bardziej złożony, ale ma dość
    wydajną implementacje, i jest też sobie w stanie poradzić z dużymi liczbami (i pod
    względem składni mocno przypomina klasyczną notację matematyczną).

    Też pierwszy raz słyszę nazwę. Poczytam o nim, zanim zdecyduję czego się uczyć.

  • 17. Data: 2019-12-14 02:58:01
    Od: osobliwy nick <o...@g...com>

> [...]
    nastawioną na konkretne cele nie będą szczególnie interesować, a mogą łatwo

    No własnie zniechęciłem się nieco do tego języka, z drugiej jednak strony tak jak
    pisał kolega, widzę, że jest on uniwersalny, dużo firm w tym programuje. Ale już na
    wstępie pisząc swój pierwszy program w C++ napotykam schody, bo tak jak pisałem w
    poprzednim wątku chcę robić przykładowo obliczenia na liczbach 128-bitowych. I już
    jest problem, bo C++ nie obsługuje takich liczb. Są biblioteki, ale najpierw trzeba
    je znaleźć, później zainstalować, po drodze pełno niuansów. Pamiętam jak próbowałem
    kiedyś to zrobić - i nie udało się. Pobrałem biblioteki, ale programy mi ich nie
    czytały.

    Ten Python mnie przekonuje. Słyszałem, że to łatwy i przystępny język. Wspiera duże
    liczby, tak jak napisał Godek. Jest popularny, więc pewnie łatwo znajdę materiały na
    jego temat. Co więcej widziałem w kilku pracach matematycznych, że był używany do
    obliczeń. Wówczas mnie to zdziwiło, bo sądziłem, że to taki prosty, ograniczony
    język, a jednak chyba nie.

  • 18. Data: 2019-12-14 09:01:17
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-12-13 o 17:58 -0800, osobliwy nick napisał:
    > No własnie zniechęciłem się nieco do tego języka, z drugiej jednak
    > strony tak jak pisał kolega, widzę, że jest on uniwersalny, dużo firm
    > w tym programuje.

    C++ to kosmiczna armata do strzelania w orbitalną gwiazdę śmierci.
    Zainteresuj się "zwykłym" C - wielokrotnie łatwiejszym do ogarnięcia
    (co nie znaczy że łatwiej w nim pisać bezbłędne programy). A jeśli
    później poczujesz potrzebę dodania plusów, to się tych plusów douczysz.

> [...]
    > robić przykładowo obliczenia na liczbach 128-bitowych. I już jest
    > problem, bo C++ nie obsługuje takich liczb.

    W gcc i clang można korzystać z liczb 128 bitowych dzięki rozszerzeniu
    GNU języku - nie ma potrzeby niczego dodawać, typ dostępny jest z
    marszu. Wystarczy go zadeklarować:

    __uint128_t mojaliczba;

    Korzystam z tego na co dzień do obliczeń masek IPv6.

    Mateusz

  • 19. Data: 2019-12-14 11:10:39
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 14 grudnia 2019 02:44:21 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
> [...]
    zniuansowana, że jak robiłem to te kilka lat temu, to mnie przerosła.

    No właśnie, C++ oprócz bycia zawiłym językiem jest też zawiłym ekosystemem, co nie
    ułatwia realizacji celów, jeżeli się w niego wcześniej dość głęboko nie zagrzebałeś

> [...]
    opcje znalezienia po tym pracy, zakładając, że po kilku latach przygody z nim

    Jeżeli idzie o Racket, to jest głównie używany do nauki programowania w USA (program
    "Bootstrap World") i w Niemczech (program "Dein Programm"). Z punktu widzenia rynku
    pracy raczej nie jest perspektywiczny (choć jest np studio Naughty Dog, które robi
    gry na Playstation, i używa go do tworzenia swoich wewnętrznych narzędzi. Ale to
    raczej wyjątek.)

> [...]
    >
    > Też pierwszy raz słyszę nazwę. Poczytam o nim, zanim zdecyduję czego się uczyć.

    Akurat na ten język zrobiła się ostatnio moda, i daje jakieś perspektywy
    zatrudnienia. Z Twojego punktu widzenia ma też tę zaletę, że możesz łatwo ograniczyć
    zakres zmiennych do rozmiaru słowa maszynowego (np. 32 albo 64 bity), uzyskując
    wydajność bliższą asemblerowi.

  • 20. Data: 2019-12-14 11:16:47
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > marszu. Wystarczy go zadeklarować:
    >
    > __uint128_t mojaliczba;
    >
    > Korzystam z tego na co dzień do obliczeń masek IPv6.

    To nie będzie takie proste. W przykładzie podanym przez OP zaczynamy
    od liczby rzędu 2^128, ale w ostatniej iteracji mamy już liczbę rzędu
    2^148