  • 161. Data: 2017-06-29 19:37:01
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Jun 2017 12:00:43 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Zaczynam się domyślać, że zamiast "obwód o wielkiej dobroci" chodziło
    > o "filtr pasmowoprzepustowy o stromych zboczach", ale to się robi trochę
    > inaczej: składa się ze sobą kilka filtrów o "takich sobie" dobrociach,
    > za to o odpowiedniej transmitancji i pozwala tymże transmitancjom
    > mnożyć. Albo na DSP.

    A przy malej dobroci wyjda strome zbocza ?

    J.

  • 162. Data: 2017-06-29 23:29:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-29 o 19:37, J.F. pisze:

    > A przy malej dobroci wyjda strome zbocza ?
    Nie, stromość zboczy jest pochodną dobroci obwodu ale dotyczy to tylko
    LC, fitry ceramiczne/kwarcowe rządzą się innymi prawami.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 163. Data: 2017-06-30 09:43:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup

    >Nie, stromość zboczy jest pochodną dobroci obwodu ale dotyczy to
    >tylko
    >LC, fitry ceramiczne/kwarcowe rządzą się innymi prawami.

    Ok, myslalem o filtrze zlozonym z LC.

    J.

  • 164. Data: 2017-06-30 13:25:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A przy malej dobroci wyjda strome zbocza ?

    Oczywiście, że nie wyjdą, ale strome zbocza przy
    szerokim paśmie nie biorą się z dobroci pojedynczego
    obwodu LC, tylko z podwyższenia rzędu filtru, tj. dołożenia
    większej liczby obwodów LC. Podpuszczasz mnie? ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 165. Data: 2017-06-30 15:11:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Oczywiście, że nie wyjdą, ale strome zbocza przy
    >szerokim paśmie nie biorą się z dobroci pojedynczego
    >obwodu LC, tylko z podwyższenia rzędu filtru, tj. dołożenia
    >większej liczby obwodów LC. Podpuszczasz mnie? ;-)

    Nie, tylko o ile pamietam, to to bardziej skomplikowane bylo.
    Filtr pasmowy, moze byc taki na 465kHz z pasmem ~9kHz ?
    Czy wolimy 9kHz pasma wokol 225kHz ?
    Pasywny jak rozumiem ?

    Te podwyzszenia rzedow ladnie podnosily wynik na oktawe - ale nam tu
    do oktawy daleko, bardzo daleko.

    J.

  • 166. Data: 2017-06-30 15:31:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie, tylko o ile pamietam, to to bardziej skomplikowane bylo.

    W serwisówce do bodaj "Opala" były bardzo ładnie
    rozrysowane charakterystyki pojedynczych filtrów.
    Wyglądały "dziwnie", ale po złożeniu (na co też był
    rysunek) powstawał elegancki filtr pasmowoprzepustowy
    o paśmie 6,5MHz i przyjemnie stromych zboczach. Nie
    pamiętam jednak dokładnej skali na osi Y, więc konkretów
    co do nachylenia zboczy nie podam. Pamiętam tylko swoje
    zaskoczenie, że im z dwóch czy trzech cewek coś takiego wyszło.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 167. Data: 2017-06-30 17:05:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >co do nachylenia zboczy nie podam. Pamiętam tylko swoje
    >zaskoczenie, że im z dwóch czy trzech cewek coś takiego wyszło.

    To sie robi np tak
    http://www.radio-electronics.com/info/rf-technology-
    design/rf-filters/simple-lc-bandpass-filter-design.p
    hp

    Przy czym widzialem wersje takie, ze L1 nie ma, a C1 jest bardzo
    malutki.
    Albo nie ma ani C1, ani L1, a slabe sprzezenie zapewnia pole miedzy
    cewkami L2, ktore stoja niedaleko siebie.

    Co ciekawe - oba obwody L2C2 sa identyczne, a w transmitancji sie
    robia dwa maksima wokol czestotliwosci srodkowej.
    Wiec zdecydowanie nie jest to proste mnozenie transmitancji.

    Kalkulator jest tutaj
    www.wa4dsy.net/filter/filterdesign.html
    np
    http://www.wa4dsy.net/cgi-bin/lc_filter3?FilterRespo
    nse=Bandpass&poles=6&CF=500&cfunits=KHZ&cutoff=9&fun
    its=KHZ&Z=50

    Spojrz na "wykresy" - piekne ma pasmo przepustowe i piekne tlumienie.

    Juz chcialem napisac, ze impedancja obciazenia mu nie szkodzi, bo 50
    ohm to przeciez strasznie malo ... ale spojrzalem na wartosci.
    Cewka srodkowa 1.7mH, a kondensatory boczne po 350nF, na 500kHz to
    jakis kosmos.
    Z cewki to 5500 ohm ... wiec mamy dobroc 100.

    Ale przy 5kohm jeszcze gorzej wychodzi
    http://www.wa4dsy.net/cgi-bin/lc_filter3?FilterRespo
    nse=Bandpass&poles=6&CF=500&cfunits=KHZ&cutoff=9&fun
    its=KHZ&Z=5000

    Cewka 0.17 H, a kondensator 0.5 pF :-)

    J.