  • 1. Data: 2023-06-14 22:24:04
    Temat: Koniec EAGLE
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.
    https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    Podobno KiCad jest już w miarę dojrzały?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2023-06-14 23:21:32
    Temat: Re: Koniec EAGLE
    Od: pytający <r...@p...fm>

    środa, 14 czerwca 2023 o 22:24:04 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.
    > https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    Można się było tego spodziewać. Prawie wszystkie duże programy i tworzące je firmy
    przechodzą na abonament, podłączając sobie w ten sposób kroplówkę z kasą, która
    zapewnia utrzymanie programistów na dalszy rozwój programów. Microsoft też zapewniał
    że Windows 10 będzie ostatni...

  • 3. Data: 2023-06-15 00:23:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.

    Dla mnie nastąpił w momencie przejęcia Eagle przez Autodesk i zmiany
    modelu na abonamentowy. Dalej używam wersji CadSoft (6.6.0 Light, ta chyba
    była ostatnia albo jedna z ostatnich), do moich (niezbyt wymagających)
    zastosowań wystarcza.

    > https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    Z pobieżnej lektury tego linka wygląda, że będzie inne rozwiązanie, ale
    kompatybilne.

    --
    Wpada zajączek do lisiej nory i pyta:
    - Jest ojciec?

  • 4. Data: 2023-06-15 08:26:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/06/2023 22:24, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Podobno KiCad jest już w miarę dojrzały?

    Przeniosłem sie z Eagle do KiCADa kilka lat temu, jak Eagle stał się
    abonamenowy.

    Brakuje mi zintegrowanego autoroutera. Ale prawda jest taka, że pod
    koniec używania Eagle zamiast używać wbudowanego (który sobie nie
    radził), przeniosłem się do freeroute (jako usługi www jeszcze) jak
    również dało radę używać Specctra. Na chwile obecną KiCAD ma plugin z
    freeroute (w międzyczasie stał się darmowy) i działa to bardzo zgrabnie,
    choć nie pozwala na zmienę parametrów freeroute przed odpaleniem (albo
    nie wiem jak to zrobić). Ogólnie system pluginów w KiCAD jest bardzo
    interesujący, masz np. możliwość jednym kliknięciem zlecić produkcję w
    pcbWay i podobnych bez zabawy w jakieś gerbery.

    KiCAD wymaga ręcznej synchronizacji schemat->płytka oraz ma rozdzieloną
    koncepcje układu od typu obudowy. Po jakimś czasie przywykłem do tego,
    choć uważam że to jest słabo zrobione, można wybrać kompletnie
    bezsensowne obudowy nie wiadomo po co i bywało, że szukałem dłuższą
    chwilę właściwej.

    KiCAD ma footprinty bardziej nietypowych układów niż Eagle (subiektywna
    opinia). Da się też projekty przenosić.

    KiCAD jest bardziej przyjazny systemom kontroli wersji, bo trzyma dane
    tekstowo. Eagle z tym swoim szyfrowaniem plików to była makabra. Ale
    KiCAD dalej bałagani w katalogu, np. generując backupy.

    Dla hobbysty KiCAD jest bardzo dobrym softem. Jedyna wada to
    wszechobecny zapach lat 70 w interfejcie użytkownika. Byłem wielokrotnie
    zaskoczony tym jak nieintuicyjnie coś działa. Eagle miał niższy próg
    wejścia. Tak gdzieś lata 80 ;)

  • 5. Data: 2023-06-15 10:13:06
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 14/06/2023 22:24, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.

    https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    Można było się tego spodziewać. Autodesk chyba tylko dlatego przejął
    Eagle, bo widział w tym konkurencję, której trzeba się było pozbyć, a
    nie po to, żeby rozwijać projekt użyteczny dla hobbystów.

    > Podobno KiCad jest już w miarę dojrzały?

    Moim zdaniem o wiele lepszy od ostatniego Eagle (próbowałem użyć,
    zupełnie się nie nadawał do moich potrzeb).

    KiCad ma swoje ograniczenia (mnie najbardziej boli brak sensownego
    rozwiązania dla układów realizowanych na kilku płytkach), ale nie są
    sztuczne ograniczenia wersji darmowej, żeby więcej kasy wyciągnąć (z
    wersji płatnej, lub lepiej z flagowego produktu firmy).

    Jacek

  • 6. Data: 2023-06-15 11:19:41
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Jacek Konieczny napisał(a):

> [...]
    > Eagle, bo widział w tym konkurencję, której trzeba się było pozbyć, a
    > nie po to, żeby rozwijać projekt użyteczny dla hobbystów.

    Takich programów jest ze 30, wycięcie konkurencji jest nierealne.
    Bardziej widzę przejęcie pomysłów z Eagle i w przyszłości przeciągnięcie
    klientów Eaglowych na rozwiązania Autodeskowe.
    Ci od 3D stękali ostatnio na fusion 360, niby autodesk obciął im jakie funkcje.

    Nie wiem jak dziś, ale kiedyś sklep RS oferował darmowy soft do pcb.
    Jak się domyślam z bazą podzespołów sklepu RS components.

  • 7. Data: 2023-06-15 15:09:05
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    > Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.
    > https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    > Podobno KiCad jest już w miarę dojrzały?

    Z tego co wiem, ciężko było dalej rozwijać eagla w postaci takiej jak był.

    Przenieśli funkcjonalność do Fusion 360. Jak dla mnie nie ma opcji żeby
    używać Fusion 360 w takiej postaci jak jest w tej chwili ( jako
    zamiennik eagla ):

    1. Wszystko oparte na chmurze - moje NDA nie pozwala trzymać projektów
    na komputerach firm zewnętrznych pomimo ich zapewnień że bezpiecznie.
    Chmura ma niby zapewniać komunikację między teamami elektroniczno -
    mechanicznymi. Jak dla mnie bzdura totalna.
    Cała koncepcja projektowania 3D jest jakaś nieudana.

    2. Zrobili z eagla taki cad mechaniczny, ale dla elektroniki. Mam na
    myśli koncepcję obsługi.

    Mówiłem im to wielokrotnie na wewnętrznych testach - niestety grochem o
    ścianę.

    Żeby być sprawiedliwym - są tam też fajne rzeczy np symulacja termiczna.

    Kupiłem licencję na Altium Designera i zamknąłem temat Eagla raz na zawsze.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 8. Data: 2023-06-15 17:53:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.06.2023 o 15:09, Adam Górski pisze:
    > Kupiłem licencję na Altium Designera

    50 tyś zł.
    Tylko w profesjonalista doceni ten program?

    Robert

  • 9. Data: 2023-06-15 20:07:10
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    > 50 tyś zł.
    > Tylko w profesjonalista doceni ten program?
    >
    > Robert

    Promocja była w covidzie.

    Adam

  • 10. Data: 2023-06-15 21:39:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-06-14 o 22:24, Grzegorz Niemirowski pisze:
    > Za trzy lata Autodesk przestanie sprzedawać oraz wspierać EAGLE.
    > https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/fu
    ture-of-autodesk-eagle-fusion-360-electronics/

    > Podobno KiCad jest już w miarę dojrzały?

    Od 1997 używałem Protela 3.
    W 2017 uznałem, że KiCad (wtedy wersja 4.0.7) jest porównywalny z moim
    Protelem i zacząłem stopniowe przenosiny.
    Główna zaleta KiCada, która zdecydowała o moich przenosinach - że
    ścieżkę można było prowadzić rozpychając już poprowadzone ścieżki (w
    Protelu praktycznie najlepiej było usunąć wszystkie i zrobić jeszcze raz).

    KiCad bił na głowę mojego Protela w zone filling ale za to miał istotne
    problemy z via-stitching, które usunęli w wersji V5 - czyli ponad 4 lata
    temu.

    Obecna wersja (V7) jest jeszcze lepsza, ale nadal z błędami. Kilka dni
    temu zgłosiłem błąd (zmiana konfiguracji aby stać się aktywną wymagała
    wyłącz/włącz), który już na drugi dzień został poprawiony, a dziś
    zgłosiłem następny (tym razem coś w gerberach się miesza ale nie na tyle
    aby płytek nie wysłać do zrobienia).
    P.G.