  • 11. Data: 2018-03-23 17:37:14
    Temat: Re: JFET i zwarte D z S - jakie ma właściwości?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-23 o 17:14, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Irokez"  napisał w wiadomości grup
    pl...
    > W dniu 2018-03-23 o 15:00, J.F. pisze:
    >
    > https://zapodaj.net/cc459e259dee4.png.html

    > Tak sie kiedys robilo ... ba, robi do tej pory, bo DRAM to niby jak
    > dzialaja :-)
    >
    > Ale patrze na ten uklad, i nie rozumiem.
    > Tzn nie rozumiem co U3.1 i U3.2 maja razem robic.

    Wydaje mi się...
    Pojawia się impuls napięciowy na wejściu.
    U1/U2 wzmacniają/prostują.
    U3.1 pompuje napięcie przez V11 do kondensatora C4.
    U3.2 jest buforem wyjściowym, aby obciążenie (złącze 7) nie rozładowało C4.
    V11 nie pozwala cofnąć się napięciu (mały prąd upływu).
    Teraz niżej:
    Jednocześnie jak pojawi się napięcie na U3.1 pojawia się też na U4.4.
    U4.4 detekuje że pojawił się impuls, wystawia na wyjście -15V.
    Przez D4 przerzuca U4.1, które wyłącza V12 - ładuje się C4
    Jak impuls zaniknie na wejściu:
    U4.4 wraca na +15V na wyjściu.
    Ładuje się C5 przez te 3 sekundy (R31/C5) - czas na odczyt napięcia.
    Po tym czasie U4.1 przerzuca się na drugą stronę, otwiera V12 które
    rozładowuje C4.
    Całość czeka na kolejny impuls pomiaru.

    > I nie rozumiem, co wyznaczna wspolczynnik wzmocnienia.
    > Chyba, ze faktycznie U3.2 jest integratorem ... dziwnie wlaczony, a
    > 100pF to sie bardziej nadaje na ogranicznik pasma niz integrator.
    >
    > Moze wczesniej jest wzmacniacz ?
    >
    > Z kolei C1 podejrzanie duzy, a tam chyba AC, skoro zaraz prostuja.

    Jak zgrzewarka to na pewno, 50Hz, może więcej...

    > U4.2 tez ciekawie wlaczony ...

    Wygląda że nie mieli co z nim zrobić, więc aby nie wisiał...

    --
    Irokez

  • 12. Data: 2018-03-23 17:47:03
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-23 o 17:14, J.F. pisze:

    > I nie rozumiem, co wyznaczna wspolczynnik wzmocnienia.

    Zrobiłem błąd na schemacie, R15 ma wartość 2M2. Tu jest wzmocnienie, na
    U1. Reszta jest OK.

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2018-03-24 09:07:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 17:47:03 +0100, Irokez napisał(a):

    > Zrobiłem błąd na schemacie, R15 ma wartość 2M2. Tu jest wzmocnienie, na
    > U1. Reszta jest OK.

    Dziwne troche, bo z tym kondensatorem to bardziej integrator niz
    wzmacniacz.
    Na prad przemienny i to moze jeszcze 50Hz ?

    J.

  • 14. Data: 2018-03-24 09:37:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 17:37:14 +0100, Irokez napisał(a):

> [...]
    > U3.2 jest buforem wyjściowym, aby obciążenie (złącze 7) nie rozładowało C4.
    > V11 nie pozwala cofnąć się napięciu (mały prąd upływu).

    Chyba masz racje - U3.2 to zwykly bufor, ale U3.1 ... na moj gust, to
    w calosci sluzy to do zlapania wartosci maksymalnej.
    C4 moze byc ladowany przez U3.1, ale nie rozladowywany
    (ten jfet przewodzi zgodnie ze strzalka ?
    Zawsze mialem klopoty ze strzalkami w polowych)

> [...]
    > Ładuje się C5 przez te 3 sekundy (R31/C5) - czas na odczyt napięcia.
    > Po tym czasie U4.1 przerzuca się na drugą stronę, otwiera V12 które

    Tak jest, tylko ze 220k i 1uF to 0.22s. Tu chyba nawet ciut mniej, bo
    wystarcza rozladowanie o polowe napiecia.

    Moze to R15 ma 2M2 ?

    > Wygląda że nie mieli co z nim zrobić, więc aby nie wisiał...

    Pomysl zeby nie wisial dobry, ale tak wlaczyc ? Nie spotkalem sie.
    Ma sens.

    J.

  • 15. Data: 2018-03-25 03:50:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Dioda.
    >
    > Ale czemu tak ... widac zalezy im na jakiejs wlasciwosci te diody, ale na
    > schemat patrzac - trudno dociec jakiej.
    > Maly prad uplywu w porownaniu ze zwyklymi diodami ?

    Ja bym po prostu wziął to na charakterograf, czy jak to zwą...
    Prąd? Zmierzyłbym. Bo może a nuż ten tego teges?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 16. Data: 2018-03-25 11:07:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.03.2018 o 03:50, HF5BS pisze:

    > Ja bym po prostu wziął to na charakterograf, czy jak to zwą...
    > Prąd? Zmierzyłbym. Bo może a nuż ten tego teges?

    Zmierzenie stu femtoamperów może nie być takie proste...

    P.P.

  • 17. Data: 2018-03-25 18:05:27
    Od: jacek <j...@w...pl>

    > Zmierzenie stu femtoamperów może nie być takie proste...
    >
    > P.P.
    Myślę że wystarczy pomiar cyfrowym miernikiem napięcia Rwe=10M? w szereg
    połączonego z tranzystorem i zasilonego z 10V.
    Gdy zmierzone napięcie będzie oscylować tak jak zaciski są niepodłączone
    można będzie przyjąć że tranzystor jest odpowiedni...

    --
    pzdr, j.r.

  • 18. Data: 2018-03-25 20:31:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> napisał w
    wiadomości news:5ab766df$0$31373$65785112@news.neostrada.pl...

    > Zmierzenie stu femtoamperów może nie być takie proste...

    Ja myślałem o drugiej stronie charakterystyki (kierunek przewodzenia)... Nie
    ukrywam, interesowała by mnie dioda z bardzo dobrym tyłenm jak tu w fA, oraz
    przodem, oby jak majmniej omów i możliwie "po bożemu". Doczytam.
    Hmm... 100 fA... zakładając 1MV, to dobrze kojarzę, że moc będzie 100 nW?
    Uruchomi to cokolwiek?
    To faktycznie nie taki pikuś.

  • 19. Data: 2018-03-25 20:55:09
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.03.2018 o 18:05, jacek pisze:

> [...]
    > Gdy zmierzone napięcie będzie oscylować tak jak zaciski są niepodłączone
    > można będzie przyjąć że tranzystor jest odpowiedni...

    To działa :-)
    BF245, napięcie wyłączone, miernik pokazuje -46mV, na dalszych trzech
    cyfrach świruje. Włączam napięcie, +0mV, na dalszych cyfrach świruje.
    Miernik podłączony bezpośrednio do zasilacza pokazuje -14.75mV, na
    mikrowoltach pływa. Zwarcie końcówek, wskazanie -000.003mV, stabilne.

    P.P.

  • 20. Data: 2018-03-25 22:09:14
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.03.2018 o 20:31, HF5BS pisze:

> [...]
    > fA, oraz przodem, oby jak majmniej omów i możliwie "po bożemu". Doczytam.
    > Hmm... 100 fA... zakładając 1MV, to dobrze kojarzę, że moc będzie 100

    Całe sześćset tysięcy elektronów na sekundę :-)

    P.P.