  • 1. Data: 2009-07-01 06:28:01
    Temat: Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    Witam

    Posiadam płytę MSI MS-7028 i procesor Pentium 4 3GHz. Czy jest
    możliwość FIZYCZNEGO wyłączenia jednego rdzenia tego procesora, ale
    nie w sposób polegający na tym, aby go np. w jakiś sposób "ukryć"
    przed systemem, lub poprzez modyfikację pliku boot.ini, ale tak aby go
    FIZYCZNIE wyłączyć?

    Pozdrawiam

    TIA

    Wojtek

  • 2. Data: 2009-07-01 06:31:41
    Temat: Re: Jak FIZYCZNIE wyłączyć 1 rdzeń procesora?
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Tue, 30 Jun 2009 23:28:01 -0700 (PDT), Wojtek napisał(a):

> [...]
    > nie w sposób polegający na tym, aby go np. w jakiś sposób "ukryć"
    > przed systemem, lub poprzez modyfikację pliku boot.ini, ale tak aby go

    Przecież P4 ma tylko jeden rdzeń to co chcesz wyłączać? Przypuszczalnie
    chodzi Ci o HT. W niektórych BIOS-ach była możliwość wyłączenia.

  • 3. Data: 2009-07-01 06:33:28
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Wojtek napisał(a):

    > Posiadam płytę MSI MS-7028 i procesor Pentium 4 3GHz. Czy jest
    > możliwość FIZYCZNEGO wyłączenia jednego rdzenia tego procesora, ale

    P4 są jednordzeniowe. Nie ma dwóch rdzeni, nie ma czego fizycznie
    wyłaczać.

    Jest hyperthreading, system może widzieć 2 procesory- ale to nie
    2 rdzenie.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 4. Data: 2009-07-01 06:44:47
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    Witam

    Ok, dzięki za info.

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 5. Data: 2009-07-01 06:47:28
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    Witam

    Ok, dzięki za info.
    A czy w takim razie istnieje możliwość bezpiecznego obniżenia
    częstotliwości jego pracy, do poziomu np. 1,5 GHz?

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 6. Data: 2009-07-01 06:52:10
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Wojtek napisał(a):

    > A czy w takim razie istnieje możliwość bezpiecznego obniżenia
    > częstotliwości jego pracy, do poziomu np. 1,5 GHz?

    Do tego potrzebujesz nowszego procesora, np. AMD z Cool'n'Quiet,
    albo Intela ze SpeedStep.

    Możesz próbować obniżyć częstotliwość taktowania w BIOSie,
    ale P4 to grzałka i tyle...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 7. Data: 2009-07-01 08:43:15
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Dominik & Co napisała na pl.comp.pecet:

    > P4 są jednordzeniowe. Nie ma dwóch rdzeni, nie ma czego fizycznie
    > wyłaczać.

    A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że

    Marcin Kocur

  • 8. Data: 2009-07-01 08:44:25
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    > P4 są jednordzeniowe. Nie ma dwóch rdzeni, nie ma czego fizycznie
    > wyłaczać.

    A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że
    w kernelu linuksowym miało być wsparcie do robienia takich cudów. Może
    już jest, a ja jestem do tyłu.

    Marcin Kocur

  • 9. Data: 2009-07-01 09:12:48
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Marcin Kocur napisał(a):

    > A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że
    > w kernelu linuksowym miało być wsparcie do robienia takich cudów. Może
    > już jest, a ja jestem do tyłu.

    Już jest. U mnie na Ubunciaku działa bezproblemowo od wersji bodaj 7.10
    z Sempronem LE1100 (AM2). Działa ładnie zarówno zmiana częstotliwości
    procesora w zależności od obciążenia jako i sterowanie wiatrakiem
    w zależności od temperatury procesora (lm-sensors i fancontrol).

    Jest stosowny aplecik gnome do zmian polityki (ondemand,
    powersave, performance). W KDE pewnie też.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 10. Data: 2009-07-01 09:18:00
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Marcin Kocur napisał(a):

    > A gdyby to był na przykład Athlon 4000+ pod AM2? Kiedyś czytałem coś, że
    > w kernelu linuksowym miało być wsparcie do robienia takich cudów. Może
    > już jest, a ja jestem do tyłu.

    Można włączać/wyłączać CPU:

    http://www.cyberciti.biz/faq/debian-rhel-centos-redh
    at-suse-hotplug-cpu/

    ale wątpię, by to faktycznie odłączało rdzeń w sensie zużycia prądu
    (o "fizycznym" odcięciu nie wspominając).

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP