    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Date: Sun, 14 May 2017 21:10:03 +0200

    Jakiś czas temu słuchałem w TV wypowiedź Karola Wójcickiego z Centrum
    Nauki Kopernik, że ponoć wielkość Księżyca jaką dostrzegamy jest
    podyktowana subiektywnymi wrażeniami. Ponoć wielkość Księżyca jaką
    postrzegamy zależy od wysokości nad horyzontem. Wschodzący Księżyc
    wydaje się nam większy, choć wcale nie jest.

    Zdumiała mnie ta wypowiedź. Postanowiłem więc zrobić zdjęcia z tą samą
    ogniskową 600mm pełni Księżyca tuż po wschodzie i gdy był już wysoko nad
    horyzontem. Porównując średnicę obiektu w pikselach wyszło mi, że
    potrafi się ona różnić o ok 200%!!! Mam na myśli porównanie największej
    widzialnej średnicy o wschodzie z najmniejszą - sporo po wschodzie.

    Księżyc sporo po wschodzie prawie zawsze był sporo mniejszy niż o
    wschodzie. Czy macie podobne obserwacje?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek