  • 11. Data: 2009-03-06 21:12:02
    Temat: Re: Jak pokazać ścieżkę dostępu do dokumentu?
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 06 Mar 2009 20:01:17 -0000, Marek <m...@s...interia.pl> wrote:

    > Zimno :-) Ja to zrobiłem tak:
    > Formularz wyszukiwarki POSTem wysyła parametry. Moduł CMS'a
    > odpowiedzialny za wyszukiwanie zapamiętuje te dane w zmiennej sesyjnej i
    > wysyła nagłówek zawierający przekierowanie do siebie samego.

    To straszne nadużycie HTTP.

    Koncepcyjnie wyszukiwanie jest tylko widokiem na dane i nie ma efektów ubocznych. Do
    zapytań bez efektów ubocznych jest GET. POST jest przeznaczony do zapytań, które mają
    ważne efekty uboczne (rejestracja, dodanie komentarza, zakup, itp.)

    Jeśli potem jeszcze przekierowujesz na stronę, która nie ma w URL parametrów
    wyszukiwania, to już kompletnie łamiesz bezstanowość HTTP i uzależniasz treść strony
    danych, o których istnieniu przeglądarka nie ma pojęcia (zmiany danych w sesji są
    niewidoczne dla klientów HTTP).

    > Właśnie to samo przerabiałem aż w końcu doszedłem do wniosku aby
    > history.back() pozostawić przeglądarce i jeśli koniecznie trzeba ścieżkę
    > prezentować to czynię to wyłącznie w formie prezentacji stopnia
    > zagłębienia się w drzewku kategorii.

    Z tym się zgodzę.

    IMHO to nawet jest pożyteczniejsze, bo ścieżka może służyć do nawigacji po serwisie
    (np. jak znajdę gdzieś link do produktu, mogę łatwo przejść do odpowiedniej kategorii
    produktów, zamiast dostać linki do kręcenia się w kółko po tym samym).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 12. Data: 2009-03-06 22:31:14
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 05 Mar 2009 21:38:59 -0000, Colin <m...@g...com> wrote:

    > Nie zawsze można użyć GET do wyszukiwania. Ja musiałem na jednym dużym
    > (posiadającym ponad 500 działów/poddziałów) forum phpBB 3 zmienić
    > method="get" na method="post", bo były generowane bardzo długie linki,
    > których IE nie obsługuje, np.
    >
    > http://forum.********.org/search.php?keywords=Cross-
    Platform+Development+in+C%2B+Building+MAC+OS+X%2C+Li
    nux%2C+and+Windows+[Eng]&terms=all&author=&fid[]=19&
    fid[]=1&fid[]=20&fid[]=2&fid[]=15&fid[]=24&fid[]=21&
    fid[]=4&fid[]=5&fid[]=6&fid[]=7&fid[]=18&fid[]=22&fi
    d[]=8&fid[]=9&fid[]=10&fid[]=11&fid[]=12&fid[]=13&fi
    d[]=14&fid[]=17&fid[]=26&fid[]=27&fid[]=28&fid[]=23&
    fid[]=16&fid[]=31&fid[]=35&fid[]=44&fid[]=45&fid[]=4
    6&fid[]=47&fid[]=48&fid[]=51&fid[]=52&fid[]=57&fid[]
    =59&fid[]=62&fid[]=63&fid[]=70&fid[]=73&fid[]=74&fid
    []=75&fid[]=76&fid[]=77&fid[]=78&fid[]=79&fid[]=80&f
    id[]=81&fid[]=82&fid[]=83&fid[]=84&fid[]=85&fid[]=86
    &fid[]=87&fid[]=88&fid[]=89&fid[]=90&fid[]=91&fid[]=
    92&fid[]=93&fid[]=94&fid[]=95&fid[]=96&fid[]=97&fid[
    ]=98&fid[]=99&fid[]=100&fid[]=101&fid[]=102&fid[]=10
    3&fid[]=104&fid[]=105&fid[]=106&fid[]=108&fid[]=109&
    fid[]=110&fid[]=111&fid[]=112&fid[]=113&fid[]=114&fi
    d[]=115&fid[]=116&fid[]=117&fid[]=118&fid[]=119&fid[
    ]=120&fid[]=121&fid[]=122&fid[]=123&fid[]=124&fid[]=
    1

    W tak skrajnym przypadku faktycznie POST może być złem koniecznym. Jak wygląda wtedy
    link do drugiej strony wyników?

    Alternatywnie można by dodać do formularza skrypt JS, który odznacza niepotrzebnie
    zaznaczone kategorie (zakładam, że jeśli zaznaczona jest nadrzędna kategoria, to
    szukanie odbywa się automatycznie we wszystkich podkategoriach i nie trzeba ich
    osobno zaznaczać).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 13. Data: 2009-03-07 12:32:58
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > To straszne nadużycie HTTP.

    Trudno, pójdę do więzienia :-)

> [...]
    > ubocznych. Do zapytań bez efektów ubocznych jest GET. POST jest
    > przeznaczony do zapytań, które mają ważne efekty uboczne (rejestracja,

    Nie do końca tak jest w praktyce - nie mówię o teorii. Po pierwsze - ilość
    znaków formularza czasem przewyższa możliwości GET. Po drugie znacząco
    utrudniam możliwość ręcznego wpływania na sposób funkcjonowania aplikacji
    gdyż nie analizuję tego co ktoś z palca wpisze sobie z nudów w adresie URL -
    w szczególności automatom spamerskim, które potrafią udawać wypełnianie
    formularzy (co już doświadczyłem).

> [...]
    > uzależniasz treść strony danych, o których istnieniu przeglądarka nie ma
    > pojęcia (zmiany danych w sesji są niewidoczne dla klientów HTTP).

    Dokładnie tak jest. Jednakże łamanie konwenansów ma swoje zalety również.
    Powrót do wyszukiwarki bez przekazywania do niej jakichkolwiek informacji
    prezentuje ostatnio wyszukiwaną treść - wcale nie oznacza to defektu lecz
    wręcz przeciwnie: jest to czasem bardzo użyteczne (i werbalnie oczekiwane
    przez klientów) np. w przypadku sklepu internetowego. Ktoś przykładowo
    kupuje podzespoły elektroniczne z określonej kategorii o określonych
    parametrach. Wyszukuje np. rezystory o mocy 1W, klika na jednym z nich,
    czyta kartę katalogową, dodaje do koszyka. Koszyk sugeruje mu inny produkt
    lub modyfikację zamówionej ilości, klient wchodzi na kartę katalogową tego
    innego produktu, znów dodaje do koszyka, modyfikuje ilość, submituje koszyk
    (= kartę zamówienia w tym przypadku). Teraz chce kontynuować zakupy w
    poprzednio wybranej kategorii więc zamiast klikać 10x wstecz, klika raz
    tylko guzik "powrót do wyszukiwarki". Wyobraź sobie co się stałoby gdyby po
    drodze przytrafił się jakiś POST. Wtedy taki "wstecz" wywaliłby komunikat o
    potrzebie re-akceptacji formularza. Nigdy klientowi nie udałoby się wrócić
    do ważnego etapu w procesie kompletacji zamówienia. Musiałby od początku
    przechodzić przez procedurę wyszukiwania przy każdym podzespole. Przy ilości
    50 szt. to koszmar....

  • 14. Data: 2009-03-07 12:46:21
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > No, ja mam do czynienia kilka razy dziennie. Allegro, sklepy internetowe,
    > różne skąpce i ceneo, portal Wyborczej itd. itp.

    Ja zwykle robię nieco bardziej rozbudowane strukturalnie sklepy / portale
    itp. Ten sam produkt / dokument może występować w kilku miejscach: np. w
    elektronice / rezystory, w elektronice / zestawy do montażu, w top 10 a
    także na głównej stronie jako płatna reklama. No i wtedy powstaje dylemat:
    jak zaprezentować taką ścieżkę do produktu? Przedstawić wszystkie warianty?

    Może mam takie szczęście lecz sporadycznie trafia mi się realizacja
    hierarchicznie jednoznaczna.

    > Niekoniecznie o chmury, to tylko metoda wizualizacji. A "słowa kluczowe"
    > to pojęcie szersze niż "tagi" czy jak to tam po polsku może brzmieć.

    Rozwiń wątek proszę - może jakiś przykład tego co masz na myśli?

  • 15. Data: 2009-03-07 12:55:15
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Przepraszam, nie ustosunkowałem się do n/w Twojej wypowiedzi. Za dużo mi się
    wycięło :-)

    > Nie rozumiem.

    Przykładowo masz na stronie głównej sklepu internetowego guzik
    "wyszukiwarka". Gdy go klikniesz przechodzisz do sekcji pozwalające na
    wyszukiwanie produktów. Możnaby więc ścieżkę określić jako Strona główna /
    wyszukiwarka. A co jeśli klikniesz guzik "wyszukiwarka" w karcie katalogowej
    produktu po przebyciu złożonej drogi do tego produktu? Najwłaściwiej byłoby
    pokazać:

    antyki / obrazy / .. / .. / obuwie / kapcie domowe / .. / kalosze /
    wyszukiwarka

    Trudno ją w takim przypadku kategoryzować.

  • 16. Data: 2009-03-07 13:17:46
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 07.03.2009, Marek <m...@s...interia.pl> wroted:

    > Rozwiń wątek proszę - może jakiś przykład tego co masz na myśli?

    Tagi to po prostu rodzaj etykiet. Termin "słowa kluczowe" może być mylący,
    bo jest bardziej ogólny (np. stosowany dla terminów wyszukiwania etc).
    Chmury to rodzaj wizualizacji, najczęściej tagów "społecznościowych",
    czyli metadanych dodawanych przez samych użytkowników, ale spotyka się
    też np. tagi stosowane przez autorów serwisu, z możliwością użycia np.
    przy wyszukiwaniu.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 17. Data: 2009-03-07 13:45:52
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

> [...]

    > wyszukiwarka
    >
    > Trudno ją w takim przypadku kategoryzować.

    No cóż, jak dla mnie, to o wiele za szczegółowe. Poza tym, w tym momencie
    mówisz o śledzeniu w breadcrumbsach drogi jaką użytkownik trafił do
    wyszukiwarki, a to IMVHO nie ma zbyt wiele sensu. Wyszukiwarka równie
    dobrze może być zupełnie wyłączona z hierarchii serwisu, a jeśli równoległych
    hierarchii da się wydzielić kilka -- ale jednoznacznych -- to relatywnie
    niewielkim wysiłkiem można treść sklasyfikować na kilka sposobów, dając
    możliwość przeglądania w kilku hierarchiach (jakieś przyciski w menu
    z opisami choćby "według kształtu", "według przeznaczenia", "według
    pochodzenia" i po ich wybraniu chodzenie po kategorii z breadcrumbsami
    odzwierciedlającymi daną hierarchię). Jeśli nie da się jednoznacznie
    klasyfikować, lepsze są jednak tagi.

    GS

  • 18. Data: 2009-03-07 15:26:24
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sat, 07 Mar 2009 12:32:58 -0000, Marek <m...@s...interia.pl> wrote:

> [...]
    > ilość znaków formularza czasem przewyższa możliwości GET. Po drugie
    > znacząco utrudniam możliwość ręcznego wpływania na sposób funkcjonowania

    Ale POST wcale nie jest bezpieczniejszy niż GET! W obu przypadkach każdy ma możliwość
    przesłania ci dowolnych danych.

    Nawet nie potrzeba do tego specjalnie hackerskich narzędzi, np. w Operze można
    otworzyć źródło strony, przerobić formularz, odświeżyć stronę z cache i wysłać
    przerobione dane.

    Tak czy inaczej, przychodzące dane musisz sprawdzać. W przypadku PHP kod praktycznie
    nie różni się, czy użyjesz $_GET, $_POST czy $_SESSION.

    > gdyż nie analizuję tego co ktoś z palca wpisze sobie z nudów w
    > adresie URL - w szczególności automatom spamerskim, które potrafią
    > udawać wypełnianie formularzy (co już doświadczyłem).

    POST przyciąga spamerskie boty znacznie bardziej niż GET, a dobrym botom można
    zakazać GET w robots.txt.

> [...]
    > informacji prezentuje ostatnio wyszukiwaną treść - wcale nie oznacza to
    > defektu lecz wręcz przeciwnie: jest to czasem bardzo użyteczne

    OK, ale proponuję to robić dodatkowo, a nie zamiast tworzenia niezawodnych URL-i.

    > "powrót do wyszukiwarki". Wyobraź sobie co się stałoby gdyby po drodze
    > przytrafił się jakiś POST. Wtedy taki "wstecz" wywaliłby komunikat o
    > potrzebie re-akceptacji formularza.

    To nie ma związku z wyszukiwarką, szczególnie jakbyś prawidłowo użył GET.

    Kiedy potrzeba użyć POST, to ten bug obchodzi się wysyłając status 303 i
    przekierowanie. Tego się nie czepiam. Czepiam się, że używasz POST zamiast GET tam,
    gdzie się nie powinno.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 19. Data: 2009-03-07 19:01:51
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Ale POST wcale nie jest bezpieczniejszy niż GET! W obu przypadkach każdy
    > ma możliwość przesłania ci dowolnych danych.

    Ja nie mówiłem o bezpieczeństwie wcale lecz o utrudnieniu ingerencji. Powiem
    na przykładzie: był kiedyś formularz kontaktowy na jakimś serwisie
    wykorzystujący GET. Okazało się, że w pewnym momencie przychodziły z niego
    jakieś dziwne emaile i to po kilka na sekundę. Poproszono mnie o pomoc w tym
    temacie. Z chwilą gdy przerobiłem go na POST ruch natychmiast ustał.
    Dodatkowo dorzuciłem jeszcze w ukrytym polu ID transakcji aby jeszcze
    bardziej ograniczyć działalność botów spamerskich.

    > Nawet nie potrzeba do tego specjalnie hackerskich narzędzi, np. w Operze
    > można otworzyć źródło strony, przerobić formularz, odświeżyć stronę z
    > cache i wysłać przerobione dane.

    Ale to już wymaga znacznie większej ilości pracy. Niewiele osób ma ochotę
    grzebać aż tak głęboko. GET wypełnią nawet nudzące się dzieci.

    > POST przyciąga spamerskie boty znacznie bardziej niż GET, a dobrym botom
    > można zakazać GET w robots.txt.

    Sęk w tym, że identyfikacja takiego bota jest żadna. Przypadkowy IP,
    podszywanie się pod przeglądarkę itp. Nie ma jak zakazać.

    > OK, ale proponuję to robić dodatkowo, a nie zamiast tworzenia niezawodnych
    > URL-i.

    No dobrze, a po co w serwisie dwie wyszukiwarki oferujące to samo tyle
    tylko, że jedna pracująca w trybie GET i nie pozwalająca na łatwy powrót do
    niej gdy w łąńcuszku zdarzeń jakiś POST się przytrafił?

    > To nie ma związku z wyszukiwarką, szczególnie jakbyś prawidłowo użył GET.

    Akurat to ma związek m.in. z wyszukiwarką i każdym innym formularzem w
    serwisie. Jeśli wszystkie formularze zostaną zamaskowane w podobny do
    wspomnianego sposób to wszystkie zadziałają w sposób intuicyjny dla
    oglądającego w chwili gdy będzie on cofał się o dowolną ilość kroków.

    > Kiedy potrzeba użyć POST, to ten bug obchodzi się wysyłając status 303 i
    > przekierowanie.

    Nie zaskoczyłem? Co można w ten sposób zyskać i jak miałoby to działać?
    Jeśli możesz to przedstaw mi krok po kroku wypełnienie formularza i wpływ
    tej medody na problem "wstecz".

    > Tego się nie czepiam. Czepiam się, że używasz POST zamiast GET tam, gdzie
    > się nie powinno.

    POST tak czy owak muszę stosować choćby z uwagi na limit danych GET. Już raz
    musiałem przerabiać formularz gdy zaczął się rozrastać aż w końcu
    przekroczył limit. Spróbuj potem namierzyć problem gdy coś bardzo
    sporadycznie przestaje działać... GET jest dobry dla prostych i zamkniętych
    rozwiązań typu wyszukiwarka Google. Gdy co jakiś czas musisz dodawać nowe
    funkcje, bo klient tak sobie życzy, to zrobisz sobie krzywdę prędzej czy
    później bazując na GET.

  • 20. Data: 2009-03-07 19:04:37
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > czyli metadanych dodawanych przez samych użytkowników, ale spotyka się
    > też np. tagi stosowane przez autorów serwisu, z możliwością użycia np.

    Chmury stosuje np. Empik... Jednakże nadal nie bardzo wiem jak po stronie
    wizualnej te tagi miałyby występować. Jak klienci mieliby operować nimi
    podczas wyszukiwania jeśli nie są to słowa kluczowe, które gdzieś wpisać
    można?