  • 1. Data: 2017-07-21 20:23:27
    Temat: Jak robicie skrypty budowania instalek?
    Od: s...@g...com

    Witam
    Mam takie pytanie: Jak robicie skrypty budowania instalek? Chodzi mi o:
    1) instalki dla Windows
    2) wieloplatformowe (głownie Windows i Linux - może też MacOS)
    3) Jaki język skryptowy. Czy używacie NSIS-a (bo darmowy), czy może jakieś płatne
    alternatywy?
    4) Czy warto używać Bash-a jako skrypt do przygotowania, kompilowania i wygenerowania
    skryptu dla Nsis?
    5) Czy może lepiej do tego użyć Pythona?

    Ja ze swej strony powiem, że obecnie używam pod Windows skryptów Bash które kopiują
    potrzebne pliki, kompilują program, zmieniają dane w plikach zgodnie z parametrami
    kompilacji i aktualizują główny skrypt budowania instalki - Nsis.

    Moje wnioski o tym sposobie pracy są negatywne. Właśnie miałem nowy Visual Studio i
    nowe Qt. Co oznaczało konieczność zmiany ścieżek w skrypcie głównym Bash. Aby ułatwić
    sobie pracę na przyszłość postanowiłem całą listę plików dll ładować hurtem do pliku
    konfiguracyjnego Nsis. Robię to przez umiejscowienie w nim 2 fraz charakterystycznych
    (otwierającej i zamykającej) i podczas budowania wycinam head i tail początek i
    koniec tego pliku by w środek wstawić listę dll-i. Wszystko pięknie, gdyby nie to, że
    przy sklejaniu zmiennych Bash usuwa puste linie z końca. Skutek tego jest taki, że w
    ostatnia linia z listy dll jest klejona z pierwszą linią z tail-a. Puki co nie wiem
    jak to rozwiązać w Bash-u. Dlatego się zastanawiam nad przepisaniem tego na Python-a
    - może on by się zachowywał bardziej normalnie. Taki lamerski problem psuje mi
    działającą całość.

    Jestem przed podjęciem decyzji o przepisaniu mechanizmu budowania (głównie z chęci
    uodpornienia się na zmiany ścieżek do bibliotek). Dlatego proszę o radę jak wy
    budujecie aplikacje (głównie chodzi mi o Windows).

    dzieki i pozdro
    Szyk Cech

  • 2. Data: 2017-07-23 18:02:00
    Temat: Re: Jak robicie skrypty budowania instalek?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/21/2017 8:23 PM, s...@g...com wrote:
    > [ciach]

    Nie robimy. Prawdopodobieństwo że alikacja *musi* przejśc proces
    instalacji jest wprost proporcjonalne do odwalania dziadostwa przez
    programistę [1].

    Pozostałe dobrze napisane aplikacjie zazwyczaj działają wypakowane z zipa.

    [1] Zostawiam jednak przestrzeń do dykusji nad aplikacjami wymagającymi
    zmian w systemie. Ale to margines.

  • 3. Data: 2017-07-23 19:33:29
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sun, 23 Jul 2017 18:02:00 +0200, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >
    > [1] Zostawiam jednak przestrzeń do dykusji nad aplikacjami wymagającymi

    Co z aplikacjami:

    - bedącymi lub wymagającymi usługi
    - wspierającmi COM
    ?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 4. Data: 2017-07-23 20:10:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/23/2017 7:33 PM, Roman Tyczka wrote:
    > Co z aplikacjami:
    > - bedącymi lub wymagającymi usługi
    > - wspierającmi COM
    > ?

    Dokładnie to co napisałem w [1]. Można nad nimi dyskutować. Tylko że to
    margines. Jeśli pytający ma problem z *TAKĄ* aplikacją to dyskusja ma
    sens. W przeciwnym wypadku niech spakuje do zipa, userzy będą wdzięczni.

    Dodatkowo kto obecnie i po co stosuje COM poza marginesem marginesu?

  • 5. Data: 2017-07-23 21:05:38
    Od: kriters <k...@o...pl>

> [...]
    > to margines. Jeśli pytający ma problem z *TAKĄ* aplikacją to dyskusja
    > ma sens. W przeciwnym wypadku niech spakuje do zipa, userzy będą

    Wdzięczni za co? Ja lubię jak mi się aplikacja zainstaluje w
    standardowym miejscu, potworzy ikony, wrzuci deinstalator w standardowym
    miejscu. Tak samo pewnie lubi większa część mniej obeznanych oraz
    takich, jak ja, którzy dość się już w życiu natworzyli skrótów i
    narozpakowywali zipów.

  • 6. Data: 2017-07-23 21:14:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/23/2017 9:05 PM, kriters wrote:
    > Wdzięczni za co?

    Za portable.

    > Ja lubię jak mi się aplikacja zainstaluje w
    > standardowym miejscu

    A ja nie. I to kwestia gustu. Prawidłowo napisana aplikacja dostarczana
    jest zarówno w postaci instalatora jak i zipa. Problem w tym że to
    drugie o dziwo cieżej zrobić jak się widzi mase popsutego softu na
    rynku. Najwodczniej łatwiej spieprzyć niz napisać poprawnie.

    > takich, jak ja, którzy dość się już w życiu natworzyli skrótów i
    > narozpakowywali zipów.

    Nie, to dla takich co dośc się w życiu naszukali gdzie to g... się
    wypadkowało i gdzie narobiło sieczki w ikonach, przypisaniach programów,
    tajemniczych plikach, wpisach w rejestr i innym syfie, kompletnie
    zbędnym do działania aplikacji za to jakoś niechętnie usuwanym przez
    deinstalatory. No i to bloatware które zawsze jest w prezencie ...

  • 7. Data: 2017-07-23 22:05:01
    Od: s...@g...com

    > No i to bloatware które zawsze jest w prezencie ...

    Skoro tak wychwalasz pakiety w *.zip-ach to pewnie też się trzymasz z daleka od M$
    WinDos?!?

  • 8. Data: 2017-07-23 23:04:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/23/2017 10:05 PM, s...@g...com wrote:
    > Skoro tak wychwalasz pakiety w *.zip-ach to pewnie też się trzymasz z daleka od M$
    WinDos?!?

    Nie wychwalam. Jestemy w czasach kiedy do instalatorów nawet "zaufane"
    strony wciskają bloatware. Jak rowniez w czasach kiedy aplikacja mająca
    1MB ma instalator mający 10MB i autorzy pukają się w czolo jak ich ktoś
    pyta a po co (po czym machają rekami jako jedynym argumentem).

    Najwyraźniej nie jestem jedyny który tak uważa, że trzeba wreszcie
    przerwać to szaleństwo setup.exe:

    https://portableapps.com/

    I tak, zdaje sobie sprawę że Pani Krysia z księgowości ma w dupie skąd
    ma Excela i że Krysi jest więcej niz nerdów. No i nie spodziewam się że
    Krysię da się przekonać czemu lepiej nie miec setup.exe.

    Używam Windowsa, Linuxa i innych dziwactw. N ie bardzo rozumiem jaki
    miało by to mieć związek z preferowaniem czy nie instalatorów.

  • 9. Data: 2017-07-24 00:21:04
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał:

    > Dodatkowo kto obecnie i po co stosuje COM poza marginesem marginesu?

    PS: Trzeba byc niezlym oszolomem na punkcie "nielubienia" MS-a, zeby w/w napisac

    Np. taki caly MentorGraphisc - taka malutka firma
    Np. taki Autodesk - taka malutka firma
    Np. taki MicroStation, SolidEgde/Works
    Np. taki MS Office

    i tysiace innych (wystarczy sobie uruchomic OLEViewera _nawet na golym Windows_).

    AK

  • 10. Data: 2017-07-24 05:29:45
    Od: s...@g...com

    > Jak rowniez w czasach kiedy aplikacja mająca
    > 1MB ma instalator mający 10MB i autorzy pukają się w czolo jak ich ktoś
    > pyta a po co (po czym machają rekami jako jedynym argumentem).

    A co powiesz na taki argument:
    Biblioteka Qt do zastosowań darmowych jest dostępna na licencji GPL lub LGPL. Co
    oznacza, że albo udostępniasz źródła programu i kompilujesz statycznie i masz mały
    exe, albo kompilujesz własny exe i rozprowadzasz go z dll-ami Qt (co zajmuje
    kilkanaście MB).