  • 71. Data: 2019-10-13 22:51:01
    Temat: Re: Jak sie robi komputery
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, October 13, 2019, 10:21:38 PM, you wrote:

    [...]

    > Instrumencik niewielki, ale brzmi, jakby miał rejestry 16-stopowe. Ale
    > to chyba tylko mi się tak wydawało - raczej największe to 8.

    Wystarczy 8' i 5 1/3 ' żebyś usłyszał dudnienie jak 16' - to jeden z
    najbanalniejszych myków stosowanych przez organmistrzów do tworzenia
    wrażenia niskich rejestrów. Analogicznie 16' i 10 2/3 ' daje dudnienie jak
    32'.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 72. Data: 2019-10-13 22:52:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.10.2019 o 16:01, Michal Jankowski pisze:
    > Zapas tych z czterema dziurkami (ale zrobionych samemu) zawsze przy
    > czytniku mieliśmy...
    >
    >   MJ

    To jeszcze coś lepszego ;)
    A format strony w drukarce wierszowej?
    W DW 325 zapieprzała tasiemka sklejona w kółko, z dziurką co 72 dziurki
    małe. Był przyrząd do robienia tych dziurek. Zapieprzała synchronicznie
    z wysuwem papieru.
    W DW 403 był gorszy czytnik, takie metalowe miotełki, które się
    rozczapierzały po pewnym czasie. Za to tasiemka wczytywana tylko
    2 razy po włączeniu drukarki (drugi raz kontrolnie, ja robiłem podwójnej
    długości, wiec jeden obieg).
    Jeszcze fajna była DZMka, głowica wracała i miała taki pneumatyczny
    amortyzator. Cała konsola chodziła na boki. Wydaje mi się , że drukowała
    również w czasie powrotu. A jak operator wolno pisał, to każda literka
    ruch do przodu i powrót.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 73. Data: 2019-10-13 22:56:14
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.10.2019 o 21:34, Janusz pisze:
    > A to u nas były odczyty "ręczne".

    Tu były liczniki na centrali, jeden przy drugim, więc jedno zdjęcie
    obejmowało konkretną ilość, no i były dokładnie rozmieszczone na klatce,
    że był możliwy półautomatyczny przeskok do kolejnego.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 74. Data: 2019-10-13 22:58:52
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.10.2019 o 13:58, JaNus pisze:

    > Hm, "ma możliwość mieć". Powiedz to 90. letniej babci.
    > Znam całkiem sporo osób, które mają telefony nie-smart!

    To nie musi być w 100%c skomputeryzowane. Dokładnie jak w banku, 95%
    klientów robi przelewy z domu, ale są tacy co idą do oddziału.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 75. Data: 2019-10-13 23:05:01
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.10.2019 o 11:00, JaNus pisze:
    > Ha! Lotto! Infrastruktura dość odpowiednia do tego, aby wyborca mógł
    > dokonać zaznaczeń, a dalej to już robota elektroniki.

    Oczywiście, że to. Zobacz, grając w totolotka masz kupon z KODEM, który
    jest unikalny. Tak samo wyborca powinien dostać taki wydruk, jak z
    maszyny do totolotka. Unikalny kod i nazwisko na kogo głosował.
    Baza głosów z tymi kodami dostępna na serwerze komisji, do wglądu i
    pobrania.
    Jest więc zarówno anonimowość (jak w totolotku!), no i jest kontrola.
    A jaka oszczędność papieru!

    No i pobieram bazę i porównuje karteczki moje, rodziny, kolegów...
    Jedna niezgodność i wybory powinny być unieważnione.

    No ale właśnie dlatego tak nie będzie, łatwiej worek kart podmienić.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 76. Data: 2019-10-13 23:12:52
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > A tak poza tym, to niezmiennie "mam w planach" na jakąś wolną chwilę
    > uruchomienie emulatora mainframe IBM:
    >
    > http://www.hercules-390.org/
    > https://famicoman.com/2018/06/28/emulating-a-z-os-ma
    inframe-with-hercules/

    > Oczywiście chciałbym to odpalić na Orange Pi Zero (jeśli mniejszego
    > sprzętu nie znajdę).

    Super pomysł! A nie ma czegoś podobnego dla ICL 1900?
    Mam jakiś sentyment do tamtych urzadzeń, najlepsza moja robota.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 77. Data: 2019-10-13 23:29:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-10-13 o 22:42, Cezary Grądys pisze:

    > Do głowic skażony? Do toru taśmy był izopropyl, czysty(!), a do głowic
    > spirytus z monopolowego. Każdy dostawał pół litra na miesiąc, chyba taka
    > norma była. Izopropylu skolko godno.
    > Proszę nie pisać, że z monopolowego się nie nadaje, wtedy nie było w nim
    > osadu, jaki jest w obecnym.

    Pewnie się nadaje :) ale u Nas na taki nie było szans, tylko skażony,
    być może był to efekt wcześniejszych doświadczeń kierownictwa :)
    Spirytus czysty był, żadnych osadów nie miało prawa w nim być.
    --
    Janusz

  • 78. Data: 2019-10-14 00:01:13
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 13.10.2019 o 23:05, Cezary Grądys pisze:
    > No i pobieram bazę i porównuje karteczki moje, rodziny, kolegów...
    > Jedna niezgodność i wybory powinny być unieważnione.
    >
    > No ale właśnie dlatego tak nie będzie, łatwiej worek kart podmienić.

    Oj to-to, oj to to!

    --
    Gdyby wybory mogły coś zmienić
    - już dawno zostałyby

  • 79. Data: 2019-10-14 00:33:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    inframe-with-hercules/

    > Super pomysł! A nie ma czegoś podobnego dla ICL 1900?
    > Mam jakiś sentyment do tamtych urzadzeń, najlepsza moja robota.

    Jak zaczynałem nabierać chęci, nie było, teraz coś się pojawiło
    (uwaga, jakiś bałagan w linkach na głównej stronie):

    https://www.icl1900.co.uk/
    https://www.icl1900.co.uk/preserve/g3ee.html
    http://perso.calvaedi.com/~john/George3/

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2019-10-14 00:37:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

> [...]
    tion/cern.gif )

    > Soemtron nawet drukował znaki na karcie, były to gwiazdki w tym kodzie
    > stosowanym przez Odrę (ASCII?). Możliwe, ze inne maszyny miały inne znaki.

    ASCII to nie było, tylko bardziej rozwlekłe kodowanie zdolne do
    przedstawienia ok. 127 znaków na 12 dziurkach (bitach). Różnice
    między Odrą (ICL) i IBM oraz CDC były, dotyczyły jakichś nawiasów.
    Tak że czasem co innego było wydrukowane u góry karty, a co innego
    pojawiało się w listingu programu.

    --
    Jarek