  • 11. Data: 2017-02-03 20:08:08
    Temat: Re: Jak stwierdzić wielkość użytecznej wolnej pamięci?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 03.02.2017 o 20:03, bartekltg pisze:
    > A to w jakimkolwiek pliku (systemie operacyjnym) można przesunąć
    > poczatek pliku?

    W nowszych systemach plików jest coś takiego jak dziury w NTFS, powinny
    być także w Ext3. Niby plik jest duży ale jakaś jego część nie jest
    przypisana do żadnego bloku dyskowego i odczytuje się zera, niezależnie
    co zapisać.

  • 12. Data: 2017-02-04 03:16:01
    Temat: Re: Jak stwierdzi? wielko?? u?ytecznej wolnej pami?ci?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:

    > W nowszych systemach plik?w jest co? takiego jak dziury w NTFS, powinny
    > by? tak?e w Ext3. Niby plik jest du?y ale jaka? jego cz??? nie jest
    > przypisana do ?adnego bloku dyskowego i odczytuje si? zera, niezale?nie
    > co zapisa?.

    Dziury sa od dawna. Ale robi sie je przeskakujac dana pozycje,
    czyli dziura jest tam gdzie nie pisales, jak zapisales to nie
    ma dziury. Nie wiem czy da sie zrobic dziure "wymazujac" to
    co bylo zapisane.

    Sortowania bez uzycia duzego dodatkowego obszaru mozna zrobic
    bez dziur. Po prostu w posrednich etapach logiczny plik dzielisz
    na bloki i kazdy blok zapisujesz w oddzielnym pliku systemu
    plikow. W pierszym przebiegu czytasz bloki od konca i
    zwalniasz miejsce skracajac plik. W nastepnych zuzyte bloki
    mozesz kasowac. Narzut to oczywiscie dodatkowe informacje
    w systemie plikow zwiazane z tym ze masz wiele "malych"
    plikow zamiast jedznego duzego -- rzedu kilkuset bajtow
    na plik czyli przy blokach rzedu 4MB mala czesc danych.
    Do tego wiekszosc dodatkowego zuzycia jest w obszarze
    inodes ktory jest zaalokowany niezaleznie czy go uzyjesz
    czy nie. Przy laczeniu z 256 zrodel mozesz miec 256 prawie
    pustych blokow czyli rzedu 1GB stalego narzutu. Biorac
    pod uwage ze Uniksowe filesystemy rezerwuja 5-10% dysku
    dla poprawy wydajnosci te dodatkowe obszary ktore
    potrzebujesz sa bardzo male. W praktyce to pewnie
    by sie opuznialo kasowanie by ograniczyc prawdopodobne
    straty w przypadku padu systemu (taki sort to zajmie
    sporo czasu wiec szansa na pad nie tak mala).

    --
    Waldek Hebisch

  • 13. Data: 2017-02-04 14:59:52
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, February 3, 2017 at 2:07:18 PM UTC+1, Borneq wrote:
> [...]
    ten fizyczny sprzęt. W ramach kompromisu, być może funkcje mapujące pamięć mają
    jakieś opcje, które pozwalają kontrolować stopień "nieruszalności" jakiegoś bloku
    albo zakresu adresów - może się wtedy jednak okazać, że będziesz musiał tam samemu
    zorganizować sobie alokację.

    > Chodzi o to: działam na wielkich plikach, lepiej bym używał tyle pamięci
    > ile mogę aby było szybciej.
    > Przykład: sortowanie zewnętrzne 3-plikowe lub większa ilość plików. Aby
    > zmniejszyć zdecydowanie ilość przerzucań tym plikiem, przepuszczam przez
    > stóg, jak największy, tyle ile mam pamięci, Wtedy plik składa się z
    > dużych kawałków posortowanych.

    A rozwiązanie najprostsze? Poprosić użytkownika o podanie pamięci
    jaką program może wykorzystać? Zasugerować użytkownikowi np. 50%
    wolnego ramu?

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2017-02-07 23:42:44
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 03.02.2017 o 20:03, bartekltg pisze:
    > http://www.csbio.unc.edu/mcmillan/Media/Comp521F10Le
    cture17.pdf
    > Ładnie, kolorowo, bez traści kodu z którego i tak nie skorzystamy ;-)

    Co to znaczy, że B+ drzewa są "clustered"? z obrazka wynika , że oznacza
    to posortowane całe dane?

  • 15. Data: 2017-02-07 23:52:02
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 07.02.2017 o 23:42, Borneq pisze:
    cture17.pdf

    > Co to znaczy, że B+ drzewa są "clustered"? z obrazka wynika , że oznacza
    > to posortowane całe dane?

    doczytałem: "Indeks nazywamy pogrupowanym (wewnętrznym) (ang. clustered)
    gdy zachodzi przypadek 1i) w definicji pozycji danych oraz plik danych
    jest posortowany według wartości klucza wyszukiwania tego indeksu. W
    rezultacie, rekordy o tej samej wartości klucza lub zbliżonej znajdują
    się na tej samej stronie lub tylko na kilku stronach dyskowych. Może być
    tylko jeden indeks pogrupowany, bo plik danych można posortować według
    wartości tylko jednego klucza wyszukiwania. Indeks, który jest nie
    pogrupowany jest nazywany indeksem zewnętrznym."

    http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/sbd/scb/w9.htm

  • 16. Data: 2017-02-21 22:40:55
    Od: Bartłomiej Golenko <b...@z...ita.pwr.wroc.pl>

    Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Mam program operujący na dużych plikach. Im więcej wczyta do pamięci na
    > raz tym szybciej zadziała. Ale nie może więcej czytać bo albo pamięć się
    > skończy albo zacznie się używania swapa.

    Pod Linuksem:

    cat /proc/meminfo | grep MemAvailable

    B.

  • 17. Data: 2017-02-22 15:12:16
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Bartłomiej Golenko <b...@z...ita.pwr.wroc.pl> wrote:

    > Pod Linuksem:
    >
    > cat /proc/meminfo | grep MemAvailable

    UUOC

    http://porkmail.org/era/unix/award.html

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 18. Data: 2017-02-22 15:30:25
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2017-02-22, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > UUOC
    >
    > http://porkmail.org/era/unix/award.html

    A się zastanawiałem, czy mu wytknąć, że zabrakło mu cuta i awka.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 19. Data: 2017-02-22 15:32:12
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 22.02.2017 15:12, Adam Wysocki wrote:

    > UUOC
    >
    > http://porkmail.org/era/unix/award.html

    </proc/meminfo | grep MemAvailable
    U mnie nie działa. Ubuntu 16.

    grep MemAvailable </proc/meminfo
    To oczywiśćie działa.

    Ale...
    "The fact that the same thread ("but but but, I think it's cleaner /
    nicer / not that much of a waste / my privelege to waste processes!")
    springs up virtually every time the Award is posted is also Ancient
    Usenet Tradition."

    Aby tradycji stało się za dość. Co złego w tym cat?
    W babechach wielkiego nakładu pracy nie wykonujemy:)
    Albo nie widzę jakiegoś problemu.

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2017-02-22 15:53:06
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > </proc/meminfo | grep MemAvailable
    > U mnie nie działa. Ubuntu 16.

    U mnie też nie.

    > grep MemAvailable </proc/meminfo
    > To oczywiśćie działa.

    grep MemAvailable /proc/meminfo

    Też zadziała.

> [...]
    > Usenet Tradition."
    >
    > Aby tradycji stało się za dość. Co złego w tym cat?
    > W babechach wielkiego nakładu pracy nie wykonujemy:)

    Zalogujmy się na wolną maszynę, żeby lepiej to było widać... :)

    gof@blade:~$ time for f in $(seq 1 100); do grep MemAvailable /proc/meminfo; done >
    /dev/null

    real 0m1.201s
    user 0m0.532s
    sys 0m0.360s

    gof@blade:~$ time for f in $(seq 1 100); do cat /proc/meminfo | grep MemAvailable;
    done > /dev/null

    real 0m1.835s
    user 0m0.908s
    sys 0m0.656s

    No i tworzymy dwa procesy zamiast jednego, i przelewamy z pustego
    w próżne (więcej syscalli)...

    > Albo nie widzę jakiegoś problemu.

    Dla zasady :)

    --