  • 1. Data: 2014-07-21 13:36:59
    Temat: Jaka nawigacja do telefonu Android?
    Od: "Vikku" <B...@w...pl>

    Do tej pory jezdzilem z nawigacja / mapami w Nokia e72.
    I wszystko dziala ok ale ostatnio zauwazylem ze Nokia nie zawsze widzi nowe
    autostrady czy wideorejestratory.
    Jest to pewnie zwiazane z tym, ze Nokia nie aktualizuje juz tych map.

    Zastanawiam sie teraz nad jakims rozwiazaniem do mojego drugiego telefonu z
    androidem. I takie sa moje przemyslenia:
    a. instaluje program Automapa (na alledrogo jest chyba po 76 zlotych (140 za
    2 lata)
    b. do innych zastosowan instaluje OsmAnd Mapy i Nawigacja (mapa offline,
    idealna do lasu albo na wypad poza granice PL - zeby nie bylo roamingu)
    c. instaluje Yanosika (zeby ograniczyc mandaty)

    Mam teraz pytania:
    a. co sadzicie o takim zestawie do nawigacji
    b. czy faktycznie automapa + yanosik sprawia, ze ogranicze ryzyko blednej
    jazdy albo wpadniecia na fotoradar?
    c. OsmAnd Mapy i Nawigacja - co o tym sadzicie do korzystania w samochodzie
    albo miescie (np. Wroclaw albo w Europie). Aktualne to? Sprawdza sie?

  • 2. Data: 2014-07-21 16:01:09
    Temat: Re: Jaka nawigacja do telefonu Android?
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-07-21 13:36, Vikku pisze:
    > Mam teraz pytania:
    > a. co sadzicie o takim zestawie do nawigacji
    > b. czy faktycznie automapa + yanosik sprawia, ze ogranicze ryzyko
    > blednej jazdy albo wpadniecia na fotoradar?

    Używam często Yanosik + Automapa zamiennie z innymi które testuję
    (obecnie panorama firm tomtom czy jakoś tak) i spisuje się to dobrze.
    Zawsze można wpaść jak ja w Gdańsku gdzie stałem na czerwonym, z prawej
    wyjechała policja i za 30 sec wpadłem bo zatrzymali się zaraz za górką i
    mnie złapali :) ale to była max jedna min do reakcji a tego żaden sprzęt
    nie zmieni nawet CB bo byłem pierwszy :)

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 3. Data: 2014-07-21 16:07:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 21 Jul 2014 13:36:59 +0200, Vikku napisał(a):
> [...]
    > androidem. I takie sa moje przemyslenia:
    > a. instaluje program Automapa (na alledrogo jest chyba po 76 zlotych (140 za

    Jest tez wersja Europe ... ale czy nie lepsza osobna nawigacja z
    winCE ?

    > b. do innych zastosowan instaluje OsmAnd Mapy i Nawigacja (mapa offline,
    > idealna do lasu albo na wypad poza granice PL - zeby nie bylo roamingu)
    > c. instaluje Yanosika (zeby ograniczyc mandaty)

    Yanosik ma tez nawigacje. Niby kiepska, ale cos tam dziala. Oczywiscie
    jest on-line.

    > a. co sadzicie o takim zestawie do nawigacji
    > c. OsmAnd Mapy i Nawigacja - co o tym sadzicie do korzystania w samochodzie
    > albo miescie (np. Wroclaw albo w Europie). Aktualne to? Sprawdza sie?

    Osmand jest do d*. Nie wiem czy to tylko na wybranych modelach, czy
    wszedzie - ale trasy wytycza minutami. To sie nie nadaje do uzytku w
    samochodzie. Owszem, mozna sie przelaczyc na routing on-line ... wtedy
    chodzi szybko ... ale chyba nie o to chodzi.

    Do osmanda jest dobra spolecznosciowa mapa UMP
    http://download2.ump.waw.pl/osmand/
    ktora ... w jednych rejonach aktualnosc ma wzorowa, a w innych ...
    amatorski projekt, ma prawo nikt latami nie poprawic.

    Ale mapy OSM w Polsce sa porownywalnie dobre, no i zasada ta sama -
    gdzies lepiej, gdzies gorzej.
    http://openstreetmap.pl/osmand/indexes/
    Oczywiscie obie mapy trzeba sobie samemu sciagac co pewien czas.

    Tylko co z tego ze mapy dobre, skoro osmand jest do d*

    Za to zobacz dwa inne programy - Be-On-Road i Map Factor.
    BoR chyba troche lepszy, ale MF ma dziwnie male pliki map ... a nie
    widac aby czegos brakowalo.
    Mapy biora z OSM, ale kompilacja co pare miesiecy. Wiec mozna
    powiedziec ze aktualne.

    > b. czy faktycznie automapa + yanosik sprawia, ze ogranicze ryzyko blednej
    > jazdy albo wpadniecia na fotoradar?

    FR ... ograniczysz. AM ladnie ostrzega przed stacjonarnymi, Yanosik
    takze przed ruchomymi. Doszedlem do wniosku ze warto codziennie w
    drodze do/z pracy wlaczac, po co sie nadziac na przypadkowy patrol ...

    Bledna jazda ... a tu juz roznie bywa. Oczywiscie trzeba cel dobrze
    wprowadzic. Dalej ... nawigacja zazwyczaj doprowadzi do celu, wiec
    ocenic mozesz jak trase znasz, na poczatku sprawdzasz proponowana
    trase (warto), albo jak sobie slad nagrasz i po jezdzie ocenisz.
    Bo inaczej to nawet nie wiesz jak glupio cie poprowadzila, tylko
    chwalisz ze doprowadzila.
    Automapa na WinCE ostatnio jakos bardzo dziwnie prowadzi. Nie ufam ..

    A dalsza sprawa, ze jak u nas sa alternatywne trasy, to zazwyczaj
    naprawde sa alternatywne, czyli trudno powiedziec ze nawigacja zle
    wybrala :-)

    J.

  • 4. Data: 2014-07-22 00:28:29
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2014-07-21 16:07, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > A dalsza sprawa, ze jak u nas sa alternatywne trasy, to zazwyczaj
    > naprawde sa alternatywne, czyli trudno powiedziec ze nawigacja zle

    sam jestes do dupy ;)

    Osmand Plus + mapy OSM sa OK w wielu krajach Europy.
    Teraz jestem w Czarnogorze (na pograniczu z Albania).
    Mapy, ktore sie sprawdzaja - to wlasnie OSMand. IGO i Navigon (garmin)
    rowniez daja rade (choc Osmand ma chyba najdokladniejsze).

    Do routingu offline Osmand wymaga faktycznie mocy obliczeniowej (i to
    jego wada) - ale na miare szybkim telefonie nie jest to tragiczne.
    Obecnie mam Z1 compact i Osmand da sie strawic czasowo. Poprzednio
    mialem DesireZ i faktycznie mulil. I to jest JEDYNA wada OSManda.

    Automapa to syf jakich malo - mialem na WinCE w aucie (kiedys wersjhe
    beta na androidzie w telefonie) - teraz mam IGO i Automapy na oczy nie
    chce widziec (jak dla mnie jeden z gorszych programow w wyznaczaniu
    trasy routingu). Moze kiedys Automapa byla OK (jak nie miala
    konkurenji). Jak masz wybór - to unikajh automapy, wybierz cokolwiek
    innego - bedzie lepsze :)

  • 5. Data: 2014-07-22 02:04:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jul 2014 00:28:29 +0200, AL napisał(a):

    > sam jestes do dupy ;)
    >
    > Osmand Plus + mapy OSM sa OK w wielu krajach Europy.
    > Teraz jestem w Czarnogorze (na pograniczu z Albania).
    > Mapy, ktore sie sprawdzaja - to wlasnie OSMand.

    Ale ja nie o mapach, tylko o programie.

> [...]
    > jego wada) - ale na miare szybkim telefonie nie jest to tragiczne.
    > Obecnie mam Z1 compact i Osmand da sie strawic czasowo. Poprzednio

    Ile to jest "da sie strawic" ? takie powiedzmy 100km Wroclaw - Jelenia
    Gora.
    I co bedzie jak zjedziesz z zaplanowanej trasy i pojedziesz inna - bo
    na moj gust jest tragedia. Trzeba sie zatrzymac i poczekac az sie
    doliczy, bo w czasie jazdy nie da rady.

    A potem wpisz Wroclaw-Gdansk.

    > I to jest JEDYNA wada OSManda.

    A gdzie tam.
    Jedyny program, ktory sobie nie radzi z polskimi znakami i wymaga
    polskiej klawiatury. No owszem - jest opcja "po angielsku", wtedy
    nawet wyswietla bez polskich liter.

    Wyszukiwanie miast ... muli strasznie.
    Wyszukiwanie jest pelnotekstowe ... hm, moze i zaleta, ale wpisuje
    "wroc" a on mi Kąty, Bielany, Kamieniec ... a nie, Wroclaw wysoko na
    liscie, nie wiedziec czemu.

    Zreszta wszystkich wad nie znam ... bo nie nadaje sie do uzytku, wiec
    nie uzywam :-)

> [...]
    > trasy routingu). Moze kiedys Automapa byla OK (jak nie miala
    > konkurenji). Jak masz wybór - to unikajh automapy, wybierz cokolwiek

    Moze rzecz gustu, ale ja tam AM lubie.
    O - kolejna wada osmanda - dynamiczny zoom nie dziala.
    Lubie miec podglad na wiekszy kawalek trasy, a w osmand albo reczne
    sterowanie, albo automatyczny powrot do najwiekszego zblizenia.
    AM to robi bardzo dobrze.

    J.

  • 6. Data: 2014-07-22 23:33:30
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2014-07-22 02:04, J.F. wrote:

    > Ale ja nie o mapach, tylko o programie.

    > Ile to jest "da sie strawic" ? takie powiedzmy 100km Wroclaw - Jelenia
    > Gora.
    trasy 100-200km to max 3-5 sekund.
    Trase ponad 1000km trawil mi ok 30sekund.

    > I co bedzie jak zjedziesz z zaplanowanej trasy i pojedziesz inna - bo
    > na moj gust jest tragedia. Trzeba sie zatrzymac i poczekac az sie
    > doliczy, bo w czasie jazdy nie da rady.

    nieprawda - dziala sprawnie.
    Nawet na DesireZ nie narzekalem (jedynie przy wyliczaniu tras > 200km)
    Teraz to blysk oka ;)

> [...]

    > Wyszukiwanie jest pelnotekstowe ... hm, moze i zaleta, ale wpisuje
    > "wroc" a on mi Kąty, Bielany, Kamieniec ... a nie, Wroclaw wysoko na

    ma mase uzytecznych POI.
    W OSmandzie potrafie szybciej cos sprawdzic i znalezc niz np na IGO na
    nawigacji w aucie.

    > Zreszta wszystkich wad nie znam ... bo nie nadaje sie do uzytku, wiec
    > nie uzywam :-)

    eeee, zmien telefon :-P

> [...]
    > Lubie miec podglad na wiekszy kawalek trasy, a w osmand albo reczne
    > sterowanie, albo automatyczny powrot do najwiekszego zblizenia.

    testowalem Automape w K-cach. Akurat byly remonty i wiele ulic
    zamnknietych. Jakbym sluchal tylko automapy to caly czas jezdzilbym w
    kolko :) (nie znalazlem prostej funkcji typu 'wykrywanie petli').
    Mialem czas (Katowice w miare znam) wiec testowalem wielokrotnie i
    wielokrotnie ta nawigacja zawsze wracala do tego samego wyjscia.

  • 7. Data: 2014-07-23 02:54:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jul 2014 23:33:30 +0200, AL napisał(a):
    > trasy 100-200km to max 3-5 sekund.
    > Trase ponad 1000km trawil mi ok 30sekund.

    A u mnie kilkakrotnie dluzej.

    > nieprawda - dziala sprawnie.

    No to jestem ciekaw - samsungow nie lubi ? Przeciez S4 tak wiele
    wolniejszy od S4 nie jest.

    > Nawet na DesireZ nie narzekalem (jedynie przy wyliczaniu tras > 200km)
    > Teraz to blysk oka ;)

    Od wersji 1.7 jest "completly updated routing - fast and precise".
    Niestety - nie zauwazam.

    Ale - znaczy tez ze bylo zle.

    > testowalem Automape w K-cach. Akurat byly remonty i wiele ulic
    > zamnknietych. Jakbym sluchal tylko automapy to caly czas jezdzilbym w
    > kolko :) (nie znalazlem prostej funkcji typu 'wykrywanie petli').

    A w osmandzie jest ?

    > Mialem czas (Katowice w miare znam) wiec testowalem wielokrotnie i
    > wielokrotnie ta nawigacja zawsze wracala do tego samego wyjscia.

    Tam duzo jednokierunkowych, wiec to chyba normalne.
    Ale osmand lepszy ?
    AM ma opcje "zablokuj odcinek drogi", to powinno pomoc.
    A osmand ? Co ma, zeby nie prowadzic w kolko ?

    J.

  • 8. Data: 2014-07-23 10:01:50
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2014-07-23 02:54, J.F. pisze:
    > Dnia Tue, 22 Jul 2014 23:33:30 +0200, AL napisał(a):
    (...)

    > A w osmandzie jest ?

    > Tam duzo jednokierunkowych, wiec to chyba normalne.

    Nie, to mnie jest normalne i już kiedyś o tym pisałem

  • 9. Data: 2014-07-23 11:17:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Jul 2014 10:01:50 +0200, Artur Maśląg napisał(a):

    > Nie, to mnie jest normalne i już kiedyś o tym pisałem

    Jesli w pewnym punkcie X optymalną trasa jest A, to naturalne jest ze
    w pewnym otoczeniu pkt X optymalna trasa jest nadal A.
    Nawigacja po zjechaniu z trasy powinna wiec nakazac "zawroc".

    Oczywiscie nawigacje, a przynajmniej AM, wiedza ze kierowca nie
    zjezdza bez powodu, i maja opcje "unikaj zawracania". A Osmand ma ?

    W trakcie dalszej jazdy mijamy kiedys granice powyzszego obszaru, i
    wtedy nawigacja powinna sie przelaczyc na nowa, lepsza trase,
    obowiazujaca w nowym obszarze. Ktora czasami moze zawracac do pkt X.
    To matematyczny wynik - nawet w osmandzie obowiazuje.

    A w centrum Katowic, z uwagi na mnogosc jednokierunkowych, problem
    moze byc spotegowany. Nie ma tak, ze jak skrecisz gdzies w bok, to
    potem szybko dojedziesz do celu inna droga.

    J.

  • 10. Data: 2014-07-23 16:27:00
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-07-23 11:17, J.F. pisze:

    > Jesli w pewnym punkcie X optymalną trasa jest A, to naturalne jest ze
    > w pewnym otoczeniu pkt X optymalna trasa jest nadal A.
    > Nawigacja po zjechaniu z trasy powinna wiec nakazac "zawroc".

    Tak, tak, znam te mataczenia jaka to ona świetna i ludzie tylko
    głupoty opowiadają.

    > Oczywiscie nawigacje, a przynajmniej AM, wiedza ze kierowca nie
    > zjezdza bez powodu, i maja opcje "unikaj zawracania".

    Nawigacje tak, nie AM. Znaczy AM może i ma, ale to co tam jest nadaje
    się do pchania karuzeli i niestety często powoduje właśnie jazdę
    w kółko, a nie wykrywanie czegokolwiek.

    > A Osmand ma ?

    Nie wiem, pisałem o MA i to nie pierwszy raz. Nic się w tej materii
    nie zmieniło od lat.

    > W trakcie dalszej jazdy mijamy kiedys granice powyzszego obszaru, i

    ... prowadzi w kółko...

    > wtedy nawigacja powinna sie przelaczyc na nowa, lepsza trase,

    Tak, powinna, ale tego nie robi.

    > obowiazujaca w nowym obszarze. Ktora czasami moze zawracac do pkt X.
    > To matematyczny wynik - nawet w osmandzie obowiazuje.

    Czasami - coś dużo tych czasami :(

    > A w centrum Katowic, z uwagi na mnogosc jednokierunkowych, problem
    > moze byc spotegowany. Nie ma tak, ze jak skrecisz gdzies w bok, to
    > potem szybko dojedziesz do celu inna droga.

    Tak, ja opisywałem zachowania np. w Bystrzycy Kłodzkiej.
    Same kumulacje.