  • 1. Data: 2013-10-07 21:49:11
    Temat: Jaki MCU do TCP/IP?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak z czystej ciekawości zapytam, jak mikrokontroler to absolutne
    minimum, gdy chcemy się bawić w transmisję danych przez
    Ethernet/Internet bez zaprzęgania do pracy układów w rodzaju W5100?
    Chodzi mi o coś w rodzaju ENC28J60, gdzie mamy załatwioną obsługę ramek
    ethernetowych, ale bez sprzętowego TCP/IP.

    Coś w rodzaju Atmegi64/128 wystarczy? A może jednak potrzebna będzie
    jakaś większa Xmega albo nawet nie powinno się do tego podchodzić bez
    32-bitowego ARM-a? Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

  • 2. Data: 2013-10-07 21:51:14
    Temat: Re: Jaki MCU do TCP/IP?
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-10-07 21:49, Atlantis pisze:
> [...]
    > 32-bitowego ARM-a? Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    > kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

    tylko po co rzeźbic w gównie jak mamy fajne STM32 ?

  • 3. Data: 2013-10-07 22:11:30
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.10.2013 21:49, Atlantis wrote:
> [...]
    > 32-bitowego ARM-a? Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    > kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

    PICki dobrze sobie z tym dają radę, mikrocip udostępnia nawet gotowe
    stosy tcp/ip - było to dobrze opisane w którymś z numerów EP.

    Tu zobacz: http://tinyurl.com/35aw9pd

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-10-07 22:50:11
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 10/7/2013 9:49 PM, Atlantis wrote:
> [...]
    > 32-bitowego ARM-a? Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    > kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

    Sprawdz wymagania stosu uIP. zdaje sie ze w 4kB RAMu sie zmiescisz.
    Osobiscie uwazam ze 32bit CPU, OS i 128kB to minimum, wtedy tez jest
    wiekszy wybor stosow TCP/IP. Latwiej sie tez pisze aplikacje sieciowe.
    Nie da sie ukryc ze uIP ma ograniczenia sprawdzi sie do trasferu
    danych z czujnikow, ale webservera to bym nie stawial.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 5. Data: 2013-10-07 22:54:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 07 Oct 2013 21:49:11 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    >
    > Coś w rodzaju Atmegi64/128 wystarczy? A może jednak potrzebna będzie
    > jakaś większa Xmega albo nawet nie powinno się do tego podchodzić bez

    sugeruje jednak uzyc wiekszego - bedzie latwiej przeniesc program, niz
    babrac sie na 8/16-bitowcu - co nie znaczy ze sie nie da.

    > Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    > kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

    Kilkanascie KB na bufory to jest rozsadne minimum.
    No chyba ze to ma byc np zdalna klawiatura - to mozna sie ograniczyc
    do kilku malych ramek.

    Plus kawalek programu na protokoly, plus coraz wiecej protokolow i
    wymagania rosna :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-10-07 23:25:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-07 22:50, Marek Borowski pisze:

    > Nie da sie ukryc ze uIP ma ograniczenia sprawdzi sie do trasferu
    > danych z czujnikow, ale webservera to bym nie stawial.

    Chodzi mi oczywiście o coś relatywnie prostego. Czynność w rodzaju:
    wywołujemy na zdalnym serwerze skrypt PHP, podsyłając mu parę zmiennych.
    Skrypt zwraca wynik swojej pracy w formie prostej, nieformatowanej
    strony www. MCU wyciąga z niej potrzebne dane i w oparciu o nie wykonuje
    jakąś "fizyczną" czynność (załączenie przekaźnika, wygenerowanie
    dźwięku, zapalenie diody).

    Tudzież ewentualnie wystarczyłoby mocy obliczeniowej na coś takiego, jak
    budowane przez ludzi sprzętowe "tickery" do Twittera, potrafiące
    odbierać najnowsze wiadomości i wyświetlać je na LCD?

  • 7. Data: 2013-10-08 00:05:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 07 Oct 2013 22:11:30 +0200, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
    > PICki dobrze sobie z tym dają radę, mikrocip udostępnia nawet
    gotowe
    > stosy tcp/ip - było to dobrze opisane w którymś z numerów EP.

    Odpalilem microchipowy stos na 18f25k20 (64Mhz, 32kb flash 1500
    bajtow ram) z enc28j60. W tych zasobach zmieścił się tcp, udp,icmp,
    dhcpd, dns (resolver) , httpd (własny, nie microchipa) i karta sd na
    doc root. Musiałem zwiekszyc stos do 512 bajtów bo domyślny 256 był
    za mały i się czasami "przekrecal". Działalo, transfery na poziomie
    30 kB/s.Jeśli to Ci wystarczy to ok.
    Później przekompilowalem ten sam kod na 48Mhz pic32mx250f128 (te
    śmieszne małe w dip28) i transfery skoczyły do poziomu 300 kB/s.
    Działa (tzn. działało dopóki kot nie postanowil zapolować na czujnik
    zostawiony na parapecie i stlukl fotoogniwo) to jako serwer dla
    bezprzewodowego czujnika temperatury. Żądania typu włącz/włącz sa
    obslugiwane jako cgi, prezentacja wykresów temperatury jest przez
    highcharts, ktore pobierają generowany plik csv z karty sd itp...
    Do picka32 upchnalem jeszcze telnetd z imitacją shella w chrootcie
    (kilka podstawowych komend ) i logowaniem na root bez hasła (a
    jakże!). Całość wystawiona na publicznym IP, średnio dwa razy
    dziennie coś się loguje i próbuje pobrać wgetem explojta myśląc że to
    jakiś ruter wifi :-)...
    Podsumowując na 8bit można ale widać że się męczy, na 32bit śmiga.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2013-10-08 00:18:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Oct 2013 22:54:38 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Kilkanascie KB na bufory to jest rozsadne minimum.

    Te bufory zapewnia encj, stos tcp (włączone tcp+ip+udp+dhcpd+dns)
    microchipa wymaga raptem kilkuset bajtow (ok 200) w mcu. Oczywiście
    można włączyć dodatkowe bufory w w pamieci mcu (lub innej,
    zewnętrznej np spi) ale tylko jeśli chce się szybszy transfer.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2013-10-08 01:41:47
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-07 23:25, Atlantis pisze:
    > Tudzież ewentualnie wystarczyłoby mocy obliczeniowej na coś takiego, jak
    > budowane przez ludzi sprzętowe "tickery" do Twittera, potrafiące
    > odbierać najnowsze wiadomości i wyświetlać je na LCD?
    Użyj czegoś klasy rasberryPI, bo jak zaczniesz na 8bit coś takiego
    rzeźbić w guano, to tylko nogi z szambiarki ci będą wystawać. Albo
    zrazisz się całkowicie, nigdy nie skończysz projektu i tylko zmarnujesz
    siły i czas, bo zmiany w twitterze czy pejsbuku szybciej zachodzą niż
    będziesz w stanie dostosować swój projekt

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-10-08 01:44:37
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    tylko ze cenowo to nie wychodzi zbyt optymistycznie