  • 11. Data: 2013-10-08 13:14:29
    Temat: Re: Jaki MCU do TCP/IP?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
    W dniu 2013-10-07 22:50, Marek Borowski pisze:

    >Chodzi mi oczywiście o coś relatywnie prostego. Czynność w rodzaju:
    >wywołujemy na zdalnym serwerze skrypt PHP, podsyłając mu parę
    >zmiennych.
    >Skrypt zwraca wynik swojej pracy w formie prostej, nieformatowanej
    >strony www. MCU wyciąga z niej potrzebne dane i w oparciu o nie
    >wykonuje
    >jakąś "fizyczną" czynność (załączenie przekaźnika, wygenerowanie
    >dźwięku, zapalenie diody).

    Hm, a nie odwrotnie - mamy na MCU serwer, z prosta strona, ktora przy
    okazji wykonuje pare akcji ?

    >Tudzież ewentualnie wystarczyłoby mocy obliczeniowej na coś takiego,
    >jak
    >budowane przez ludzi sprzętowe "tickery" do Twittera, potrafiące
    >odbierać najnowsze wiadomości i wyświetlać je na LCD?

    A tu juz moze byc gorzej, bo trzeba sie dodatkowo przez protokol
    Twittera przedrzec.
    Nie prosciej postawic stary telefon ? Niektore twittera juz maja.

    J.

  • 12. Data: 2013-10-08 20:30:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-08 13:14, J.F pisze:

    > Hm, a nie odwrotnie - mamy na MCU serwer, z prosta strona, ktora przy
    > okazji wykonuje pare akcji ?

    To też zależy. Gdyby serwer miał być węzłem, do którego odwołuje się
    kilka urządzeń wbudowanych, to wolałbym taki węzeł postawić na jakimś
    Raspberry Pi, a końcówki zrobić na MCU.
    Tak poza tym jakoś nieszczególnie przekonuje mnie idea serwera www na
    ośmiobitowym MCU, taktowanym zegarem o częstotliwości kilku-kilkunastu
    MHz...

    > A tu juz moze byc gorzej, bo trzeba sie dodatkowo przez protokol
    > Twittera przedrzec.
    > Nie prosciej postawic stary telefon ? Niektore twittera juz maja.

    Można, ale akurat z Twitterem można robić całkiem fajne rzeczy na takim
    Arduino. Pamiętam kilka projektów, niektóre były bardziej, inne mniej
    użyteczne. Na przykład:
    1. Klucz telegraficzny do publikowania wiadomości.
    2. Urządzenie drukujące nowe wiadomości za pomocą (bodajże) drukarki
    termicznej.
    3. Lampka RGB dostosowująca swój kolor do nastrojów panujących na
    świecie, określanych na podstawie analizy hashtagów,

    Jestem ciekaw jak łatwo byłoby uzyskać podobny efekt na zwykłym MCU i
    ENC. Jakoś nie przekonuje mnie idea budowania urządzeń w oparciu o
    Arduino. Ta płyta to jak dla mnie narzędzie edukacyjne/deweloperskie,
    dobre do sprawdzania koncepcji. Budując końcowy układ dobrze jest jednak
    zaprojektować, wytrawić i zlutować płytkę. ;)

  • 13. Data: 2013-10-09 09:03:15
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 08.10.2013 20:30, Atlantis pisze:

> [...]
    > dobre do sprawdzania koncepcji. Budując końcowy układ dobrze jest jednak
    > zaprojektować, wytrawić i zlutować płytkę. ;)

    A co Arduino odróżnia od "zwykłego" MCU? Przecież to nazwyklejszy AVR z
    masą bibliotek. Kumpel na AVR postawił serwer www robiący za bramę do
    domowej automatyki i jakoś to chodziło (w czasie przeszłym, bo w tej
    chwili widzę, że jest wyłączone). Tym bardziej da się zrobić prostego
    klienta http, który będzie wysyłał, czy pobierał z serwera dane przez
    GET/POST. Schody mogą się zacząć jak będziesz potrzebował SSLa.

    Na stronie microchipa masz gotowe przykłady na 8-bitowce z serwerem www
    pokazującym stan urządzenia:
    http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=
    SS_GET_PAGE&nodeId=2813&dDocName=en543032

    A tutaj radyjko internetowe:
    http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=
    SS_GET_PAGE&nodeId=1824&appnote=en536169

  • 14. Data: 2013-10-09 09:10:12
    Od: "Zgredzik" <f...@n...com.pl>

    > Tak z czystej ciekawości zapytam, jak mikrokontroler to absolutne
    > minimum, gdy chcemy się bawić w transmisję danych przez
    > Ethernet/Internet bez zaprzęgania do pracy układów w rodzaju W5100?
    > Chodzi mi o coś w rodzaju ENC28J60, gdzie mamy załatwioną obsługę ramek
    > ethernetowych, ale bez sprzętowego TCP/IP.
    >
    > Coś w rodzaju Atmegi64/128 wystarczy? A może jednak potrzebna będzie
    > jakaś większa Xmega albo nawet nie powinno się do tego podchodzić bez
    > 32-bitowego ARM-a? Może wskazane jest zastosowanie jakiejś zewnętrznej
    > kostki RAM na przychodzące/wysyłane pakiety?

    Ja swego czasu popełniłem mini stacyjkę meteo z transmisją po ethernecie. Chodziło
    toto na ATMega32 + ENC28J60 (jeszcze z początkowej serii produkcji - z błędami).
    Wystarczyło to do obsługi ARP, TCP, UDP. Pisane przy wykorzystaniu którejś wersji uIP
    (chyba w wersji 0.8).

  • 15. Data: 2013-10-09 12:25:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    >To też zależy. Gdyby serwer miał być węzłem, do którego odwołuje się
    >kilka urządzeń wbudowanych, to wolałbym taki węzeł postawić na jakimś
    >Raspberry Pi, a końcówki zrobić na MCU.

    Owszem.
    Ale wtedy moga byc i inne rozwiazania - np MCU wysyla dane UDP, cos na
    serwerku odbiera, zapisuje na dysk, a potem serwer www podaje z dysku
    ..

    >Tak poza tym jakoś nieszczególnie przekonuje mnie idea serwera www na
    >ośmiobitowym MCU, taktowanym zegarem o częstotliwości
    >kilku-kilkunastu
    >MHz...

    Szumna nazwa, Serwer, a tak naprawde jakas drobnostke robi, i musi
    pare linijek tekstu odeslac.

    No chyba ze chcesz ze ambitna strone :-)

> [...]
    >użyteczne. Na przykład:
    >1. Klucz telegraficzny do publikowania wiadomości.

    To ta bardziej uzyteczna ? :-)

    >2. Urządzenie drukujące nowe wiadomości za pomocą (bodajże) drukarki
    >termicznej.

    sa drukarki z bluetooth, byly komorki z Irda :-)

    >3. Lampka RGB dostosowująca swój kolor do nastrojów panujących na
    >świecie, określanych na podstawie analizy hashtagów,

    Telefon ma kolorowy ekran :-)

    J.

  • 16. Data: 2013-10-09 16:44:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-09 09:03, Zbych pisze:
    > A co Arduino odróżnia od "zwykłego" MCU? Przecież to nazwyklejszy AVR z
    > masą bibliotek.
    No właśnie ta masa bibliotek, które w dodatku są tak zrobione, że jakoś
    ze sobą współgrają, nie musisz się za bardzo zastanawiać, czy aby dwie
    użyte biblioteki nie pokłócą się np o użycie któregoś timera do czegoś.
    Możesz to sam zrobić, ale po co - skoro już jest zrobione (napisane).
    Chyba że chcesz napisać lepiej.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2013-10-09 17:31:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    BartekK <s...@d...org> napisał(a):
> [...]
    > biblioteki nie pokłócą się np o użycie któregoś timera do czegoś.
    > Możesz to sam zrobić, ale po co - skoro już jest zrobione (napisane).

    Ale MCU jest to samo i nikt nie broni używać tych bibliotek. Od strony
    sprzętowej Arduino to goły procek z programatorem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2013-10-09 17:39:16
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Ale MCU jest to samo i nikt nie broni używać tych bibliotek. Od strony
    > sprzętowej Arduino to goły procek z programatorem.

    Owszem. Tylko że arduino (soft/biblioteki) wymusza użycie jednego z
    kilku avrów, które są supportowane. Ja np na razie nie znalazłem
    sprawnie działającego rozwiązania arduino+atmega 16

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173