  • 1. Data: 2014-05-19 22:28:09
    Temat: Jaki filtr ND?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Zanim znów wyrzucę kasę na kiepskiej jakości filtr, chciałbym podpytać
    Was o taki filtr, który nie będzie psuł obrazu. Czy jakieś konkretne
    marki/modele polecacie? Ewentualnie czym się sugerować?

    Marek

  • 2. Data: 2014-05-19 23:31:26
    Temat: Re: Jaki filtr ND?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-05-19 22:28, Marek wrote:
> [...]
    > Was o taki filtr, który nie będzie psuł obrazu. Czy jakieś konkretne
    > marki/modele polecacie? Ewentualnie czym się sugerować?

    Drogie Mniej drogie
    Nakręcane: Tiffen B+W
    Cokin: Lee Cokin

    Oczywiście firmy robią lepsze i gorsze modele, ale nie ma ich aż tak
    wiele, więc można to ogarnąć.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2014-05-19 23:32:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-19 23:31, Piotr Kosewski pisze:

    > Drogie Mniej drogie
    > Nakręcane: Tiffen B+W
    > Cokin: Lee Cokin
    >
    > Oczywiście firmy robią lepsze i gorsze modele, ale nie ma ich aż tak
    > wiele, więc można to ogarnąć.

    Uzupełnię: nakręcane mnie interesują wyłącznie. Piszesz o lepszych i
    gorszych w sensie tych 2 firm czy ogólnie?

    Generalnie patrzałem przed napisaniem pytania na B+W właśnie. Wydał mi
    się on dość drogi (250zl za 49mm). Orientujesz się czy posiada on
    istotną przewagę nad np. Marumi DHG (100zł)?

    Marek

  • 4. Data: 2014-05-20 01:13:54
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Mon, 19 May 2014 23:32:11 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
    > Generalnie patrzałem przed napisaniem pytania na B+W właśnie. Wydał mi
    > się on dość drogi (250zl za 49mm). Orientujesz się czy posiada on
    > istotną przewagę nad np. Marumi DHG (100zł)?

    Nie mam porównania z Marumi, ale mogę polecić B+W. Drogi, ale powłoki
    bardzo dobrej jakości i twardości, łatwo się czyści, w krytycznych
    warunkach można nawet rękawem i nic się nie dzieje (tak jak swojego
    czasu z Hoyą bywało, której schodziły powłoki).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 5. Data: 2014-05-20 11:11:19
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-20 01:13, Sylwester Zarębski pisze:

> [...]
    > warunkach można nawet rękawem i nic się nie dzieje (tak jak swojego
    > czasu z Hoyą bywało, której schodziły powłoki).

    Cenna uwaga. Dziękuję. Nie pomyślałbym nawet o trwałości powłok jako
    kryterium. Więc chyba nie warto oszczędzać...

    Marek

  • 6. Data: 2014-05-20 22:24:03
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-19 23:32, Marek pisze:

> [...]
    > się on dość drogi (250zl za 49mm). Orientujesz się czy posiada on
    > istotną przewagę nad np. Marumi DHG (100zł)?

    Mam Marumi DHG. Jest OK.

    P.P.

  • 7. Data: 2014-05-20 23:16:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-20 22:24, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Mam Marumi DHG. Jest OK.

    Czy nie schodzą z niego powłoki podczas czyszczenia?

    Marek

  • 8. Data: 2014-05-21 08:04:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 20. Mai 2014 23:16:20 UTC+2 schrieb Marek:

    > Czy nie schodz� z niego pow�oki podczas czyszczenia?

    same nie schodza.
    jesli bedziesz czyscil spirytusem, to iest to tylko kwestia czasu po ile zabegach
    zaczna schodzic.
    uzywaj srodkow do czyszczenia optyki - nie spirtytusu.
    od spirytusu lepsza juz jest chemia kuchenna do mycia naczyn , odpowiednio
    rozcinczona .

    rzadza B+W i heliopan , ale sa drogie.
    nie piszesz jaki obiektyw - jesli szeroki kat to zwroc uwage na obudowe Slim .
    wyzsze lubia przywinietowac, choc sa wygodniejsze w obsludze.

    w sumie to kazdy ND musi obnizyc jakosc obrazu tzn zwiekszyc widzialnosc szumu - gdyz
    maleje S/N , ale w jakim stopniu widoczocznie - zalezy od wartunkow zdjeciowych i
    obserwacyjnych.

  • 9. Data: 2014-05-21 09:54:59
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-05-21 08:04, XX YY pisze:

    > same nie schodza. jesli bedziesz czyscil spirytusem, to iest to tylko
    > kwestia czasu po ile zabegach zaczna schodzic. uzywaj srodkow do
    > czyszczenia optyki - nie spirtytusu.

    Czy Rotin jest właściwy?

    > rzadza B+W i heliopan , ale sa drogie. nie piszesz jaki obiektyw -
    > jesli szeroki kat to zwroc uwage na obudowe Slim . wyzsze lubia
    > przywinietowac, choc sa wygodniejsze w obsludze.

    Obiektyw Sony DT 50 f/1.8 49mm. Stałoogniskowy.

    > w sumie to kazdy ND musi obnizyc jakosc obrazu tzn zwiekszyc
    > widzialnosc szumu - gdyz maleje S/N , ale w jakim stopniu
    > widoczocznie - zalezy od wartunkow zdjeciowych i obserwacyjnych.

    Jak to maleje S/N? Jeśli mamy w aparacie czas 1/1000 a po założeniu
    filtra ND2 i skróceniu czasu do 1/500 wzrosną jakiekolwiek szumy
    matrycy? W jaki sposób?

    Marek

  • 10. Data: 2014-05-21 12:24:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-21 09:54, Marek pisze:

    > Czy Rotin jest właściwy?

    Zwykle używam mikrofibry, nigdy nie spotkałem się ze złażącymi
    powłokami. Rotin to metanol, jest OK.

    > Obiektyw Sony DT 50 f/1.8 49mm. Stałoogniskowy.

    > Jak to maleje S/N? Jeśli mamy w aparacie czas 1/1000 a po założeniu
    > filtra ND2 i skróceniu czasu do 1/500 wzrosną jakiekolwiek szumy
    > matrycy? W jaki sposób?

    Jeśli nie zmienisz czułości matrycy to nie ma powodu, dla którego
    miałyby wzrosnąć szumy. Oczywiście pojawia się kwestia szumu
    termicznego, ale przy tak krótkich czasach jest to problem pomijalny.
    A swoją drogą, jaki jest sens stosowania filtra 2x? Zdarza mi się używać
    8x, ale 2x?

    P.P.