  • 151. Data: 2019-01-16 15:23:03
    Temat: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-16 13:37, g...@g...com wrote:

    > Wydaje się, że "programowanie funkcyjne" powoli bardziej się uciera w języku (o
    czym świadczy np. istnienie artykułu na Wikipedii), i bardziej nadaje się do
    tłumaczenia złośliwych gierek słownych (disfunctional -> dysfunkcyjny), ale to raczej
    kwestia historycznego przypadku, niż jakiejś głębokiej prawdy o świecie.

    1. Juz dawno sie utarlo "jezyk funkcyjny" (jeszcze pozne lata 50te).
    2. Nie byl to przypadek. Tak orzekli/postanowili polonisci.

    PS: Zeby nie bylo:)
    Z wieloznacznscia slowa "funkcyjny" tez nie jest idealnie:)
    W/g slownik apolskiego:
    funkcyjny
    1. <<dotyczący funkcji, zastosowania czegoś>>
    2. <<dotyczący pełnionej funkcji, obowiązków>>
    3. <<pełniący określoną funkcję o charakterze porządkowym>>
    4. <<dotyczący funkcji matematycznej>>

    No ale jednak to tu jest wyraznie wymienione znaczenie 4.,
    a nie przy slowie "funkcjonalny" .

    > Dlatego nie zamierzam poświęcać temu zagadnieniu ani jednego słowa więcej.

    Uuuuuuu.... ;)

    AK

  • 152. Data: 2019-01-16 18:29:00
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 16 stycznia 2019 12:28:10 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Bo, jak każda inna konwencja, również ta jest dodatkowym kanałem komunikacji między
    autorem a czytelnikiem kodu. Co więcej, w odróżnieniu od komentarzy, taka konwencja
    może być też zrozumiała dla automatów analizujących kod.

    Nie wiem, czy "jak każda inna konwencja".
    Gdybyśmy ustalili, że wszystkie funkcje nazywamy np. f1, f2, ...,
    a wszystkie zmienne - x, y itd., to w typowym kodzie produkcyjnym
    raczej nie poprawiłoby to czytelności (pomimo że można by ją było
    łatwo weryfikować automatycznie)

  • 153. Data: 2019-01-16 20:56:06
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 16 stycznia 2019 18:29:01 UTC+1 użytkownik g...@g...com napisał:

> [...]
    > a wszystkie zmienne - x, y itd., to w typowym kodzie produkcyjnym
    > raczej nie poprawiłoby to czytelności (pomimo że można by ją było

    Ale być może ciekawsze jest pytanie: dlaczego
    komunikowane tego, czy dana funkcja/procedura jest czysta,
    czy też ma efekty uboczne, miałoby być istotne dla osoby czytającej kod?

  • 154. Data: 2019-01-16 20:58:13
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 16 stycznia 2019 15:23:08 UTC+1 użytkownik AK napisał:

> [...]
    kwestia historycznego przypadku, niż jakiejś głębokiej prawdy o świecie.

    > 1. Juz dawno sie utarlo "jezyk funkcyjny" (jeszcze pozne lata 50te).

    Wydaje mi się to mało prawdopodobne.
    Masz jakieś źródła, które by to potwierdzały?

  • 155. Data: 2019-01-17 09:35:16
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Dlatego numeryczne jezyki (Algol, Fortran) _gwarantowaly_ kolejnosc
    > obliczen od lewej do prawej, jak rowniez mozna ja bylo wymusic/zmienic
    > nawiasami (wczesniej byly wykonywane dzialania w nawiasach
    > nawet przy rownorzednych priorytetowo operatorach).
    > W C/C++ czy Free/ISO Pasalu (co jest dla mnie zaskoczeniem - dobrze
    > ze sobie dalej spokoj z innymi Pascalami poza Turbo) _sie nie da_

    Jak się nie da. C i C++ gwarantują kolejność takich obliczeń od lewej do prawej. I
    dobrze, że właśnie to gwarantują.

  • 156. Data: 2019-01-17 09:45:04
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > W/g slownika jezyka polskiego i w/g polonistow.

    https://sjp.pl/programowanie+funkcjonalne

    "Nie występuje w słowniku."

    Możesz podać jakieś źródło? Nawet "mój szwagier jest programującym polonistą" będzie
    OK.

    > Wazne, ze w jezyku polskim "funkcjonalny/ne" _jest juz zarezerowane

    Gdzie się rezerwuje takie rzeczy? Jest jakaś formatka? Jakieś koszty albo chociaż
    znaczki skarbowe? Zarezerwowałbym sobie to i owo.

    Jedyne co dzisiaj mamy (i tak już chyba zostanie) to automaty tłumaczące, bo
    poloniści białkowi oddali teren bez walki. Dlatego jesteśmy skazani na takie rzeczy:

    https://docs.microsoft.com/pl-pl/dotnet/csharp/progr
    amming-guide/concepts/linq/functional-programming-vs
    -imperative-programming

    A wracając do autorów białkowych (nie polonistów, ale np. wykładowców na uczelniach):

    https://www.google.com/search?q=programowanie+funkcj
    onalne&nirf=programowanie+funkcyjne

    Nie wiem, jak poloniści chcieliby z tym walczyć, bo to nie ich teren. Mogą to co
    najwyżej... zatwierdzić.

  • 157. Data: 2019-01-17 09:58:40
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Ale być może ciekawsze jest pytanie: dlaczego
    > komunikowane tego, czy dana funkcja/procedura jest czysta,
    > czy też ma efekty uboczne, miałoby być istotne dla osoby czytającej kod?

    Bo data flow jest częścią kontraktu. W szczególności ten kontrakt mówi, czy można
    wywołania bezpiecznie przestawiać, czy nie. I nie jest to informacja wyłącznie dla
    optymalizatora albo provera - człowiek też powinien wiedzieć, na czym stoi np. robiąc
    refaktoring kodu.

    Można sobie też wyobrazić konwencję, że jedne operacje nazywamy małymi a inne
    wielkimi literami. Albo np. że jedne mają nazwy zaczynające się od 'p' (jak "pure") a
    inne 'se' (od "side effects"). Ale wtedy zatoczylibyśmy koło do niesławnej notacji
    węgierskiej (albo tego co tak niesłusznie nazywano) i ponownie odkrylibyśmy, dlaczego
    takie konwencje są słabe. Do mnie też (subiektywnie) struktura kodu przemawia
    bardziej, niż ortografia a podział na funkcje i procedury to właśnie konwencja
    strukturalna i gramatyczna.

  • 158. Data: 2019-01-17 10:23:26
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-17 09:45, Maciej Sobczak wrote:

    > Gdzie się rezerwuje takie rzeczy? Jest jakaś formatka?
    [...]

    Po prostu bredzisz (jak kazdy fanatyk), zamiast zaczac uzywac poprawnej
    i "od wiekow" stosowanej dobrej terminologii.

    PS: Nawet nie zauwazyliscie obaj prowokacyjki. Uzywalem odmian:
    Fortran-u, Algol-u, ale uzywalem "Waszego" Lisp-a, a nie Lisp-u jak
    "w moich czasach".

    AK

  • 159. Data: 2019-01-18 07:46:06
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Po prostu bredzisz (jak kazdy fanatyk), zamiast zaczac uzywac poprawnej
    > i "od wiekow" stosowanej dobrej terminologii.

    Ale jednak nie odpowiedziałeś na podane przeze mnie przykłady.

    Szkoda, po raz N-ty nie dojdziemy do żadnego wniosku w tej sprawie (bo ta sprawa to
    zjawisko okresowe). :-)

    > PS: Nawet nie zauwazyliscie obaj prowokacyjki. Uzywalem odmian:
    > Fortran-u, Algol-u, ale uzywalem "Waszego" Lisp-a, a nie Lisp-u jak
    > "w moich czasach".

    "Naszego"? Musiałeś mnie z kimś pomylić, ja Lispa nie lubię, jest dla mnie za mało...
    funkcjonalny. :-D

  • 160. Data: 2019-01-18 10:40:31
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-18 07:46, Maciej Sobczak wrote:

    > Ale jednak nie odpowiedziałeś na podane przeze mnie przykłady.

    Nie mam w zwyczaju odpowiadac na brednie. Szkoda czasu.

    PS: Troche szkoda.. konczy sie (wzorem pl.comp.lang.c i innych
    zAyatolahiałych) juz ostatnia usenetowa polska grupa.
    Czołem Panowie! - do nieusłyszenia.

    AK