  • 21. Data: 2017-05-17 10:09:52
    Temat: Re: Jakiego darmowego programu do rysunku technicznego używacie?
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-05-17 o 09:57, Piotr Gałka pisze:

    > Chyba zaczynam rozumieć dlaczego Oo Draw jest Be. Nie wykryłem tam
    > żadnych warstw, ale też nie szukałem :)

    W Libreoffice Draw polecenie "wstaw warstwę" jest. Zapisać tego jako
    dxf-a nie da się, ale to w końcu narzędzie do czegoś innego.
    Nie wiem jak w Protelu, ale w AD można PCB zapisać jako dxf.

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2017-05-17 10:51:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-17 o 10:09, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > W Libreoffice Draw polecenie "wstaw warstwę" jest. Zapisać tego jako
    > dxf-a nie da się, ale to w końcu narzędzie do czegoś innego.

    Fakt. W Oo też jest.
    Używałem go kilka godzin po kilkuletniej przerwie i nawet nie zwróciłem
    uwagi, że pusty rysunek już ma osobną warstwę na Linie wymiarowe.
    Spróbuj w LibreOffice Draw wstawić łuk.
    Spróbuj wstawić linię wymiarową i potem w jej Wymiarach wstawić duży
    Odstęp linii.
    Te dwa doświadczenia (szczególnie to drugie) skłoniły mnie w
    poniedziałek do odinstalowania LibreOffice.
    Ale jak do rysunków technicznych zainstaluję sobie coś innego to może
    wrócę do LibreOffice.

    > Nie wiem jak w Protelu, ale w AD można PCB zapisać jako dxf.
    W Protelu 3 PCB można zapisać tylko jako "PCB Binary" i "PCB ASCII".
    Nic nie wiem o formacie DXF. Zauważam, że wiele formatów lubi być
    tekstowymi. Jeśli taki jest DXF to może ten PCB ASCII to jakaś jego
    stara wersja.
    Ale z Protela (nie daje się zainstalować na Win7 64b) się właśnie
    przeprowadzam do KiCada więc jego możliwości przestają mnie interesować.
    P.G.

  • 23. Data: 2017-05-17 11:37:16
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 17 maja 2017 10:51:00 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Ale z Protela (nie daje się zainstalować na Win7 64b) się właśnie
    > przeprowadzam do KiCada więc jego możliwości przestają mnie interesować.

    Nie brnij w dziwne zakątki.
    http://librecad.org/cms/home/features.html
    Librecad będzie dla ciebie chyba najmniej problematyczny.

    inkscape niestety nie ma wymiarowania, choc sie nadaje do robienia projektów dla cnc
    (bo geometrie mozna tworzyc w jednostkach miary np. mm)

    Zaznajom sie z librecadem i będzie dobrze. on wspiera wymiarowanie, eksportuje do
    dxf, daje sie drukowac itp...

  • 24. Data: 2017-05-17 12:52:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-17 o 11:37, s...@g...com pisze:

    > Nie brnij w dziwne zakątki.
    Właśnie po to pytam aby nie brnąć.
    A KiCada na pewno muszę oswoić do PCB. Jakby z niego dało się też robić
    rysunki dla mechaników to może mi to wystarczy.
    Ten rysunek co potrzebowałem mógłbym wydrukować z Protela na pdf, gdyby
    nie to, że pod Protelem pracowałem w okrągłych milsach, a wymiarowanie w
    mm z 4 miejscami po przecinku wygląda odstraszająco.
    W KiCadzie planuję pracować w okrągłych mm :)

    > http://librecad.org/cms/home/features.html
    > Librecad będzie dla ciebie chyba najmniej problematyczny.

    Stan na dziś:
    Jedna osoba poleciła abym rozpoczął od DraftSight, LibreCad, FreeCad.
    Poza tym:
    Dwie osoby polecają DraftSight.
    Jedna osoba poleca Librecad.
    Jedna osoba (na p.s.i) poleca FreeCad.

    > inkscape niestety nie ma wymiarowania, choc sie nadaje do robienia projektów dla
    cnc (bo geometrie mozna tworzyc w jednostkach miary np. mm)

    Inkscape'a tak, czy siak planuję choć trochę oswoić (jak czas pozwoli).

    > Zaznajom sie z librecadem i będzie dobrze. on wspiera wymiarowanie, eksportuje do
    dxf, daje sie drukowac itp...

    Dzięki.
    Zapewne (w wolnej chwili, czyli na razie nie) rzucę okiem na te trzy
    programy. Choć to jest chyba marnowanie czasu bo pewnie każdy jest dla
    mnie aż nadto dobry.
    P.G.

  • 25. Data: 2017-05-17 13:39:06
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 17 maja 2017 12:52:34 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    cnc (bo geometrie mozna tworzyc w jednostkach miary np. mm)

    > Inkscape'a tak, czy siak planuję choć trochę oswoić (jak czas pozwoli).

    Inkscape jest bardzo fajny bo pozwala na łatwe operowanie obiektami i budowanie z
    nich kolejnych nadobiektów. Pozwala na ich rozmieszczanie, modyfikowanie ich
    kształtu, nadawanie wymiarów, ukladanie na warstwach, grupowanie itp.

    Ale wymiarów nie daje sie łatwo dodawać, choc można ręcznie sie w to pobawić.

    U siebie robie w nim konkretne projekty ale sam dla siebie i w skali 1:1 więc mi
    wymiarowanie nie potrzebne.

    Polecam.

  • 26. Data: 2018-08-08 10:05:16
    Od: k...@g...com

    Poradze ci DraftCAD - jest prosty i funkcjonalny.A głównie darmowy)

  • 27. Data: 2018-08-08 16:13:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-08 o 10:05, k...@g...com pisze:
    > Poradze ci DraftCAD - jest prosty i funkcjonalny.A głównie darmowy)

    Dzięki za odpowiedź, ale od pytania minęło już 15 miesięcy i nauczyłem
    się używać LibreCAD i do rysunków 2D mi idealnie pasuje.
    P.G.

  • 28. Data: 2018-08-08 18:15:54
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 08.08.2018 o 16:13, Piotr Gałka pisze:

    > Dzięki za odpowiedź, ale od pytania minęło już 15 miesięcy i nauczyłem
    > się używać LibreCAD i do rysunków 2D mi idealnie pasuje.

    Chyba dawno temu czegoś takiego używałem, ale nie potrafiło dobrze
    skalować wydruków.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 29. Data: 2018-08-09 11:18:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-08-08 o 18:15, Mario pisze:

    > Chyba dawno temu czegoś takiego używałem, ale nie potrafiło dobrze
    > skalować wydruków.

    Nie sprawdzałem z suwmiarką ale wydruk 1:1 jest generalnie osiągalny.
    Ma drobny błąd pozycjonowania wydruku centralnie na A4, ale można go
    obejść wprowadzając odpowiednie przesunięcie. A jak się robi wydruk na
    pdf to nie ma tego problemu.

    Mi najbardziej do gustu przypadły:
    - wymiarowanie z definicji poziome/pionowe przy którym mogę wskazać
    dowolnie położone punkty (nie muszą być poziomo, czy pionowo),
    - wymiarowanie promieniowe/średnicowe,
    - przycinanie linii, łuków drugą linią łukiem,
    - zaokrąglanie przecięcia linii, łuków łukiem o podanym promieniu.

    Tego nie miałem w OpenOffice Draw a jest fajne.
    P.G.

  • 30. Data: 2018-08-09 12:18:11
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 09.08.2018 o 11:18, Piotr Gałka pisze:

    > Nie sprawdzałem z suwmiarką ale wydruk 1:1 jest generalnie osiągalny.

    Mi drukowało w jakimś olbrzymim powiększeniu i dostawałem po 12 kartek z
    kilkoma kreskami. Nie szło tego przeskalować na A4. Ale too może jakaś
    stara wersja była.

    --
    pozdrawiam
    MD