  • 11. Data: 2017-05-16 15:00:34
    Temat: Re: Jakiego darmowego programu do rysunku technicznego używacie?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:54, Bartolomeo pisze:

    > Zacznij od
    > DraftSight
    > LibreCad
    > FreeCad...

    Dzięki.

    > i generalnie wszystkiego co ma w nazwie CAD wygląda jak CAD i działa jak
    > CAD.

    Nie wiem jak wygląda CAD i jak działa CAD :)
    Zakładam, że nie mam ani dobrych, ani złych nawyków - te kilka rysunków
    na przestrzeni 10 lat to jest nic, choć jeden był bardzo skomplikowany.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_computer
    -aided_design_editors

    O rany. Ale tego jest.

    > Z płatnych zamienników AutoCADa polecam Gstarcad, Briscad i ZWcad

    Na 99,99% nie skorzystam - nie projektuję mechaniki.

    > Robienie rysunków technicznych w Oo lub Inkscape to jak rzeźbienie w
    > gównie, one nie do tego służą.

    Inkscape nie znam.
    Oo wydaje mi się zupełnie przyzwoity, ale nie mam żadnego porównania.

    Wczorajszy rysunek - prostokątny obrys z jednym prostokątnym
    zagłębieniem i do tego kilkanaście otworów.
    W Oo działam tak:
    - wstawiam prowadnice na wszystkie wymiary, które będą mi potrzebne.
    - wstawiam jedną łamaną po odpowiednich skrzyżowaniach (moment),
    - wstawiam jedną prostą (dno tego zagłębienia),
    - wstawiam dwa łuki (przy dnie tego zagłębienia),
    - wstawiam otwór i ustawiam jego średnicę,
    - robię tyle kopii otworu ile potrzebuję (^C^V),
    - przesuwam kopie na ich skrzyżowania prowadnic - i tu jest problem bo
    muszę ręcznie poprawiać liczbowo ich pozycje,
    - dostawiam wymiarowanie też według skrzyżowań prowadnic.

    Główne uciążliwości:
    - że te kółka nie chcą się same ustawić na prowadnicach
    - że każde wymiarowanie muszę osobno poustawiać - że wymiar nie nad
    kreską a w kresce, że nie chcę jednostek i jak długie mają być linie
    wymiarowe, aby np. od razu zrobiły krzyżyk na otworze.

    Jak będę miał kolejną potrzebę zrobienia jakiegoś rysunku będę lepiej
    przygotowany - przyjrzę się tym programom.
    P.G.

  • 12. Data: 2017-05-16 15:39:05
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-05-16 o 13:25, Piotr Gałka pisze:

    > Jak to się robi pod Inkscape?
    > W jaki sposób nanoszę otwory aby dostać jakiś plik owiertu?
    > Jakie pliki należy wypuszczać z Inkscape?

    Zacznij od zapytania czego chce mechanik. Ja kiedyś wysłałem do jednego
    dxf-a to jeden mi odpisał że nie może tego do Corela zaimportować
    (kwestia wersji pliku), bo ma program co właśnie z .cdr robi import.
    Może to nie był taki zwykły, bo ciął laserem w tworzywie, ale jednak
    lepiej zawsze zapytać. Nie ma co sobie pod górę robić tylko po to żeby
    robili konwersję z powrotem.
    A z inkscape po prostu rysujesz, zapisujesz jako dxf-a i tyle. Jak z
    wielu innych. Rola wykonawcy żeby wybrać narzędzia tak, żeby było tak
    jak chcesz. Poza tym zawsze możesz opisać o co Ci chodzi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2017-05-16 15:57:24
    Od: "V.L.Pinkley" <f...@g...com>

    użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Wymagania:
    > - darmowy również przy korzystaniu do celów komercyjnych,
    > - obsługuje wymiarowanie.
    >
    > Raz na kilka lat zdarza mi się wykonać jakiś rysunek techniczny. Robię
    > to pod OpenOffice Draw. Spełnia on w zasadzie moje wymagania z jednym
    > wyjątkiem - nie umiem postawić kółka na przecięciu prowadnic.

    Może do końca nie rozumiem o co biega. Chodzi o wcelowanie kołka w punkt
    przecięcia dwóch linii?

    Paczam i on ma podobne opcje do corela, tam pomaga siatka i przyciąganie do siatki,
    ten program tez ma siatkę.

    str.10
    https://www.linux.org.pl/PLUG/susebook/tekst_geeko_1
    0d_open_office_draw.pdf

  • 14. Data: 2017-05-16 16:04:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 15:39, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Zacznij od zapytania czego chce mechanik.

    Myślałem, że jest może jakiś jeden, jedynie słuszny akceptowany przez
    wszystkich standard (jak w gerberach).

    Na razie było tak. Kolega mówi mi - potrzebuję rysunek to poszukam
    kogoś, kto to zrobi. Nie ma więc jeszcze konkretnego mechanika, aby się
    zapytać co potrzebuje.

    Ja chciałem tylko poszukać programu, który pozwalałby robić rysunki bez
    rzucania kłód pod nogi, ale w tym trakcie dotarło do mnie, że może to
    już działa jak w przypadku PCB i nie ma sensu abym ja robił rysunek z
    wymiarami po to, aby ktoś potem przerysowywał to do programu, który daje
    odpowiedni format plików - to lepiej ja ja to od razu zrobię.
    P.G.

  • 15. Data: 2017-05-16 16:15:13
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 16.05.2017 o 12:50, Piotr Gałka pisze:
    > Wymagania:
    > - darmowy również przy korzystaniu do celów komercyjnych,
    > - obsługuje wymiarowanie.
    >
    > DraftSight

    Tak!

    Jakub Rakus

  • 16. Data: 2017-05-16 16:21:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 15:57, V.L.Pinkley pisze:

    > Może do końca nie rozumiem o co biega. Chodzi o wcelowanie kołka w punkt
    > przecięcia dwóch linii?

    Chodzi o to:
    - mam dwie linie przyciągania (prowadnice) dla X=10 i Y=10.
    - mam kółko o średnicy 3,3mm
    - chcę je postawić na przecięciu tych linii - nie udaje mi się.

    Gdyby linie były ustawione np na 11,65;11,65 albo 8,35;8,35 (są jeszcze
    dwie kombinacje) to by się dało ustawić to kółko w pozycji 10:10 bo
    przesuwane kółko przyciąga się swoimi brzegami do tych linii.

    Mimo, że na kwadratowym obrysie kółka są punkty również w środku boków
    to nie udało mi się uzyskać efektu aby przyciągnęło się środkiem do
    skrzyżowania linii.

    To samo dotyczy też siatki. Jak jest włączone przyciąganie do siatki to
    kółko jest przyciągane bokami a nie środkiem.
    P.G.

  • 17. Data: 2017-05-16 16:52:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 16:04, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > wymiarami po to, aby ktoś potem przerysowywał to do programu, który daje
    > odpowiedni format plików - to lepiej ja ja to od razu zrobię
    No to wspomniany DraftSight.

    Robert

  • 18. Data: 2017-05-16 17:13:09
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > wymiarami po to, aby ktoś potem przerysowywał to do programu, który daje
    > odpowiedni format plików - to lepiej ja ja to od razu zrobię.

    Jak wysyłasz gerbery to i tak człowiek na to patrzy i w razie czego pyta
    czy aby na pewno coś tam ma być zrobione właśnie tak.
    Przy DXF-ach ważne żeby wymiary były na innej warstwie - one są
    potrzebne tylko do weryfikacji. Nawet jak zrobisz w innym programie to
    proszą żeby tak właśnie zrobić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2017-05-16 20:05:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 17:13, Dariusz Dorochowicz pisze:
    > Przy DXF-ach ważne żeby wymiary były na innej warstwie - one są
    > potrzebne tylko do weryfikacji. Nawet jak zrobisz w innym programie to
    > proszą żeby tak właśnie zrobić.
    Wersji DXF-ów jak mrówków. :-) Najlepiej słać DXF-a tylko z detalem.

    Robert

  • 20. Data: 2017-05-17 09:57:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Przy DXF-ach ważne żeby wymiary były na innej warstwie - one są
    > potrzebne tylko do weryfikacji. Nawet jak zrobisz w innym programie to

    Chyba zaczynam rozumieć dlaczego Oo Draw jest Be. Nie wykryłem tam
    żadnych warstw, ale też nie szukałem :)
    P.G.