  • 41. Data: 2010-05-24 11:47:31
    Temat: Re: Jakość przedłużaczy domowego użytku
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:htara0$ett$2@news.dialog.net.pl...
    > Może najbezpieczniej robić samemu? Wtyczka, gniazdo/wielogniazdo, i
    > kabel w hurtowni elektrycznej na metry.
    > Ja przeważnie tak robię, bo zwykle potrzeba niestandardową długość
    > przedłużacza.

    Jakby dobrze poszukać to się pewnie okaże, że zrobić owszem wolno, ale przed
    rozpoczęciem użytkowania (nawet na własne potrzeby) to parę certyfikatów
    trzeba mieć aby nie być przestępcą.
    P.G.

  • 42. Data: 2010-05-24 12:02:28
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wymierną (dającą liczbowe porównanie) metodę testowania tego typu
    > przedłużaczy. Powiedzmy - mam w domu 5 przedłużaczy. Każdy innego
    > producenta. Nie chcę ich niszczyć, ale chcę sobie na każdym oznaczyć
    > jakiej jest jakości.
    > Sprawa prosta - puścić prąd i zmierzyć napięcie :D... Jak to zrobić
    > domowymi sposobami? Transformator, akumulator, zasilacz ze stabilizacją
    > prądu? Chodzi o to, aby uniknąć błędów spowodowanych przez słaby styk z
    > mierzonym przedłużaczem itp :)... taki luźny temat do dyskusji, na

    Ja bym mierzył DC.
    3m kabla 1mm^2 to przy 1A już 50mV.
    Rzuciłem okiem na jakiegoś 10 lat temu kupionego METEXa (wybierałem
    dokładniejszego) - na najmniejszym zakresie 200mV otrzymam wynik 50,00 -
    dość dokładny do porównań.
    A co do styków - na kołku z wtyczki wystarczy zapiąć dwa krokodylki, a w
    listwie wpiąć się w dwa gniazdka - styki źródła prądu będą poza pomiarem.
    P.G.

  • 43. Data: 2010-05-24 13:56:10
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-24 13:47:31 +0200, =?iso-8859-2?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

> [...]
    > przed rozpoczęciem użytkowania (nawet na własne potrzeby) to parę
    > certyfikatów trzeba mieć aby nie być przestępcą.

    Podobnież pozyskiwanie elementów ze starego, pardon zużytego, sprzętu
    elektronicznego. Jeśli zapalony amator postanowi wylutować tranzystor
    ze starego grata, podpada pod art.70 ustawy o zużytym sprzęcie
    elektrycznym i elektronicznym:

    Kto, wbrew przepisowi art. 5, przeprowadza demontaż zużytego
    sprzętu poza zakładem przetwarzania, podlega karze grzywny w
    wysokości od 2 000 zł do 100 000 zł;

    W dzisiejszych czasach w ogóle coraz trudniej nie być przestępcą...
    Niedługo może się okazać, że trzeba będzie certyfikować HACCP własny
    obiad, ugotowany we własnej kuchni. A niecertyfikowane gotowanie będzie
    traktowane na równi z innymi przestępstwami przeciwko zdrowiu i życiu.

    --
    DJ

  • 44. Data: 2010-05-24 19:31:16
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Konop napisał:
> [...]
    > typu przedłużaczy. Powiedzmy - mam w domu 5 przedłużaczy. Każdy innego
    > producenta. Nie chcę ich niszczyć, ale chcę sobie na każdym oznaczyć

    Żelazko masz? Zmierz napięcie w gniazdku i na końcu przedłużacza bez
    obciążenia a potem pod obciążeniem. Różnica jest tym, czego szukasz
    aczkolwiek nie chciałbyś, żeby była za duża :-) Ważne, żebyś zmierzył
    napięcie w gniazdku, bo stwierdzisz, że przedłuzacz to szmelc, jak
    będzie 5V różnicy a tu sama instalacja daje taki spadek.
    Maciek

  • 45. Data: 2010-05-24 22:05:27
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 22 May 2010 19:19:20 +0200 Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> napisał:

    >ja bym poszedł z tym przedłużaczem do sklepu, jak masz kwitek, albo do
    >organizacji konsumenckiej.

    Zdecydowanie warto jak najszybciej zgłosić sprawę do UOKiK, jest
    szansa (a w tym wypadku raczej pewność) że przedłużacz trafi do
    Rejestru Produktów Niebezpiecznych i będzie nakazane wycofanie go ze
    sprzedaży:
    http://www.uokik.gov.pl/rejestr_produktow_niebezpiec
    znych.php

    Może w ten sposób uda się uratować komuś mieszkanie przed spaleniem.

  • 46. Data: 2010-05-24 22:08:11
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 22 May 2010 22:04:05 +0200 Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...slupsk.pl> napisał:

    >Takie dziadowskie kable to teraz "standard". Niedawno miałem taki kabel
    >zasilający do komputera. Z zewnątrz wyglądał normalnie, tyle że przy
    >zasilaczu 300W robił się nieźle ciepły na całej długości. W żyle trzy
    >cienkie miedziane nitki :-/

    No ale przecież jak od tego sfajczy się komuś chata, to dla nich
    czysty zysk - do nowego mieszkania konsument kupi nowy telewizor,
    radio, komputer, przewody do zasilania tego wszystkiego... ;-)

  • 47. Data: 2010-05-24 22:12:50
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 23 May 2010 13:59:40 +0200 Konop <k...@g...pl> napisał:

> [...]
    >prądu? Chodzi o to, aby uniknąć błędów spowodowanych przez słaby styk z
    >mierzonym przedłużaczem itp :)... taki luźny temat do dyskusji, na

    Można inaczej, skoro na przedłużaczu deklarowane jest np. 16A to
    obciążyć właśnie takim prądem (urządzenia grzejne, ew. duże halogeny)
    w czasie np. 15minut i sprawdzać czy się przewód ciepły nie robi. Mieć
    pod ręką gaśnicę ;-)

  • 48. Data: 2010-05-24 22:57:59
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 25 May 2010 00:05:27 +0200 __Maciek <i...@c...org>
    napisał:

    >Rejestru Produktów Niebezpiecznych i będzie nakazane wycofanie go ze
    >sprzedaży:
    >http://www.uokik.gov.pl/rejestr_produktow_niebezpie
    cznych.php

    I coś w temacie:
    http://tinyurl.com/2w6lc5q

    "Znamionowy przekrój żył przewodu zasilającego wyrobu jest mniejszy od
    wymaganej minimalnej wartości 0,50 mm2, (w dwóch losowo pobranych
    próbkach z partii 400 sztuk zmierzone i przeliczone rzeczywiste
    wartości przewodu żył wynosiły odpowiednio 0,027mm2 i 0,032 mm2."

    :-D

  • 49. Data: 2010-05-25 06:21:24
    Od: BearBag <c...@g...com>

> [...]
    > próbkach z partii 400 sztuk zmierzone i przeliczone rzeczywiste
    > wartości przewodu żył wynosiły odpowiednio 0,027mm2 i 0,032 mm2."

    o to chyba jak w moim :)

  • 50. Data: 2010-05-25 07:10:52
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-25 00:05:27 +0200, __Maciek <i...@c...org> said:

> [...]
    > szansa (a w tym wypadku raczej pewność) że przedłużacz trafi do
    > Rejestru Produktów Niebezpiecznych i będzie nakazane wycofanie go ze

    Zajrzałem, poszukałem przykładowego....

    I oto co uokik

    Opis produktu:
    Przedłużacz elektryczny trzygniazdowy z przewodem H05VV - F 3x1mm2 o
    długości 1,5 m składa się z wtyczki nierozbieralnej 2P+Z z podwójnym
    układem styków ochronnych do urządzeń klasy I typ D-02, 16A, 250V,
    gniazda wtyczkowego nierozbieralnego trzykrotnego 3x2P+Z, 16A, 250V
    oraz przewodu H05VV-F3x1,0 mm2 o długości 1,5 m. Na produkcie
    umieszczono napis: ELGOTECH 10A 250V~

    I nieco dalej czytamy iż:
    W przypadku przedłużacza elektrycznego trzygniazdowego z przewodem
    H05VV - F 3x1mm2 o długości 1,5 m stwierdzono niespójność w oznaczeniu
    natężeniem prądu znamionowego - na gnieździe umieszczono symbol
    10A/250V, natomiast na etykiecie - 16A/250V. Podczas badań stwierdzono,
    że w przypadku przedłużaczy istnieje możliwość większego nagrzewania
    się części wiodących prąd i możliwości przekroczenia dopuszczalnego
    przyrostu temperatury, co może powodować uszkodzenie gniazda.
    Uszkodzenie gniazda może po<i_tu_koniec/>

    Jak się czyta ze zrozumieniem, to widać że się szanownemu uokikowi
    zupełnie pozajączkowało... Nie wie gdzie było 16A, gdzie 10A i czy w
    ogóle.
    Wygląda na to że urząd sam reprezentuje jakość podobną do produktu
    niebezpiecznego.

    --
    DJ