  • 1. Data: 2009-11-06 10:19:25
    Temat: Kabel / tasma do dysku ATA133/UDMA133 IDE
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Czy wystarczy zastosować dość "tradycyjną" taśmę 80-żyłową, czy może jest potrzebny
    jakiś nowszy specjalny kabel?
    W sumie do dwóch złączy na płycie (sprzętowy Linux) będą podpięte 3 lub 4 urządzenia
    (na razie CDRW, w przyszłości może DVDRW).
    Kable (takie np. z oznakowaniem wtyczek jako Master i Slave) niby niedrogie, ale
    jednak trzeba by kupić - a taśmy już są.
    THX

  • 2. Data: 2009-11-06 10:29:33
    Temat: Re: Kabel / tasma do dysku ATA133/UDMA133 IDE
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
> [...]
    > Kable (takie np. z oznakowaniem wtyczek jako Master i Slave) niby niedrogie, ale
    jednak trzeba by kupić - a taśmy już są.

    Wystarczy 80-żyłowa.

  • 3. Data: 2009-11-06 11:18:20
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Zabrakło w nawiasie: W TYM na razie CDRW.

    Czyli miało być - 4 urządzenia: 2 szt. lub 3 szt. HD po 500GB kazdy plus 1 szt.
    nagrywarka.
    THX

    -----

  • 4. Data: 2009-11-06 19:01:14
    Od: STranger <p...@n...ue>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Zabrakło w nawiasie: W TYM na razie CDRW.
    >
    > Czyli miało być - 4 urządzenia: 2 szt. lub 3 szt. HD po 500GB kazdy plus 1 szt.
    nagrywarka.
    > THX

    Nagrywarkę DVDRW możesz podłączyć taśmą 40 żyłową na osobnym kanale IDE.

    --
    pozdrawiam
    STranger

  • 5. Data: 2009-11-06 21:01:04
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Rozumiem, ale przy dwóch kanałach i trzech dyskach nagrywarka musiałaby być jako
    slave, a trzeci dysk jako master na drugim kanale,
    więc z uwagi na dysk potrzeba jednak UDMA/133.
    Z tego, co mi się kołacze po łepetynie - czy taśmy są na 66/100, a na 133 trzeba już
    kabla (kwestia skręcenia przewodów / żył)?
    THX

    -----

  • 6. Data: 2009-11-06 22:59:14
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 06-11-2009 o 22:01 ąćęłńóśżź napisał na pl.comp.pecet:

    > Rozumiem, ale przy dwóch kanałach i trzech dyskach nagrywarka musiałaby
    > być jako slave, a trzeci dysk jako master na drugim kanale,
    > więc z uwagi na dysk potrzeba jednak UDMA/133.

    Z uwagi na napęd optyczny, nie na dysk, ponieważ na jednym kanale IDE
    urządzenia będą pracować z prędkością taką, jaką ma najwolniejsze
    urządzenie.
    Standardowo taśma 40-to żyłowa obsługuje ATA 33, 80-cio powinna wszystkie.
    Są jednak przypadki, że taśmy 80-cio żyłowe niepoprawnie współpracują
    z urządzeniami ATA 33.

    > Z tego, co mi się kołacze po łepetynie - czy taśmy są na 66/100, a na
    > 133 trzeba już kabla (kwestia skręcenia przewodów / żył)?

    Nie widziałem jeszcze kabla do podłączania napędów IDE. Jest to pocięta
    taśma 80-cio żyłowa z naciągniętą koszulką. Staje się okrągła.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 7. Data: 2009-11-07 01:03:10
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Czy dotyczy to także sytuacji, gdy nagrywarka jest w ogóle "nie zajęta", np. nie ma w
    niej dysku?

    I przy okazji pytanie pomocnicze: jaka jest moc szczytowa nagrywarki CD-RW (pytanie
    z uwagi na wydajnośc zasilacza, gdyby do dwóch
    kanałów miały byc podpięte 4 urządzenia)?
    THX

    -----

  • 8. Data: 2009-11-07 12:04:01
    Od: STranger <p...@n...ue>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Rozumiem, ale przy dwóch kanałach i trzech dyskach nagrywarka musiałaby być jako
    slave, a trzeci dysk jako master na drugim kanale,
    > więc z uwagi na dysk potrzeba jednak UDMA/133.

    A dlaczego tak? Ja bym podłączył nagrywarkę na kanale osobnym jako
    master i dał taśmę 40 żyłową. Często z 80 żyłowymi napędy optyczne
    miały/mają problemy.
    A dwa dyski razem na jednej; wtedy oczyw 80 żyłowa taśma. Będzie działać
    jako ATA 133 ten zestaw. Ewentualne spowolnienia z powodu przepustowości
    kanału 133 są pomijalne, więc nie pisz mi że tak jest gorzej niż razem z
    napędem optycznym na jednym kanale. :)

    > Z tego, co mi się kołacze po łepetynie - czy taśmy są na 66/100, a na 133 trzeba
    już kabla (kwestia skręcenia przewodów / żył)?

    Nie. 66/100/133 to jedna taśma.

  • 9. Data: 2009-11-07 13:07:45
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    No więc było tak:

    Do złącza IDE1 podpieliśmy 2xHD500GB jako master i slave (wybrany zworką), tasma
    80-żyłowa oryginał podmieniłem na swoją wtyki
    kolorowane niebieski (płyta), szary (slave) po środku i czarny (master) na końcu
    taśmy.
    Coś mi się wydaje, że płyta jest owszem ATA133 wg producenta (sprzętowy pingwinek),
    ale dyski WD chyba tylko ATA100.

    Do złącza IDE2 podpięliśmy samą nagrywarkę CD jako master, oryginalna taśma i tak
    miała tylko dwie wtyczki bez opcji na slave i
    dodatkowo brak było końcówki zasilania dla czwartego napedu (akurat nie mieliśmy przy
    sobie Y-rozgałęźnika, zeby podłączyć nawet na
    próbę trzeci dysk).
    Zresztą zasilacz wewnatrz urządzenia wydaje się straszliwie mały i nie byłbym pewien,
    czy uciągnie 4 napędy, może własnie prodcent
    tak zabezpieczył przez brak wtyków.

    Ile pradu ( amperów ? / watów ? ) pobiera nagrywarka CDRW i nagrywarka DVDRW podczas
    zapisu??
    THX

    -----

  • 10. Data: 2009-11-07 14:53:49
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 07-11-2009 o 02:03 ąćęłńóśżź napisał na pl.comp.pecet:

    > Czy dotyczy to także sytuacji, gdy nagrywarka jest w ogóle "nie zajęta",
    > np. nie ma w niej dysku?

    Tak.

    > I przy okazji pytanie pomocnicze: jaka jest moc szczytowa nagrywarki
    > CD-RW (pytanie z uwagi na wydajnośc zasilacza, gdyby do dwóch
    > kanałów miały byc podpięte 4 urządzenia)?

    Każde urządzenie, czy to dysk twardy, czy napęd optyczny, posiada inny
    pobór prądu. Ponieważ takie urządzenia pracują na +5 i +12V należy
    to zsumować. Prądy podane są na tabliczce znamionowej na górnej pokrywie.
    Jest to gdzieś pomiędzy 20-50W dla pojedynczego urządzenia.

    --
    Wiesław
    Opera Mail