  • 1. Data: 2024-02-15 08:19:02
    Temat: Karta grafiki się psuje
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Stary komputer, karta graficzna smuży (wymieniany monitor i kabel VGA
    - bez zmian). Po włączeniu było OK, w trakcie pracy musiało się popsuć.
    Smużenie w poziomie, bliżej kontrastowych pionowych kształtów większe,
    potem nieco mniejsze, z lewej i prawej strony. "Zjada" cienkie pionowe
    linie więc tekst trudny do czytania.
    Zjawisko jest "pierwszoplanowe" tzn. okienka i elementy schowane pod
    spodem nie mają wpływu na smużenie.
    Link (mała rozdzielczość, chodzi o ilustrację).
    Czas pracy (nagrzewanie) chyba nie ma wpływu bo od razu po włączeniu
    i wejściu do BIOS jest już widoczne.
    Zmiana ilości kolorów TrueColor, 65536, częstotliwości odświeżania
    60-72Hz właściwie nic nie zmienia.
    Manipulacje zaawansowanymi ustawieniami monitora (zegar, faza) - o
    ile na fragmencie ekranu tekst nieco lepiej widoczny, na reszcie się
    pogarsza.
    Z wymianą karty a właściwie sterowników będzie problem.
    Wg właściwości to NVIDIA RIVA TNT2 Model 64. Przy starcie przedstawia
    się BIOS v 2.05.13 32MB RAM. Na samej karcie dodatkowych oznaczeń
    nie widzę. Wersja z wiatraczkiem 12V na radiatorze.
    Na oko nie widać uszkodzeń, delikatne ostukiwanie też nie poprawiło.

    To może jakaś znana przypadłość? Nie licząc starości. A może pregrzania?

    Arek

  • 2. Data: 2024-02-15 09:36:14
    Temat: Re: Karta grafiki si?suje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 15 Feb 2024 08:19:02 +0100, Arek wrote:
> [...]
    > Na oko nie widać uszkodzeń, delikatne ostukiwanie też nie poprawiło.
    >
    > To może jakaś znana przypadłość? Nie licząc starości. A może pregrzania?

    Jesli jesteś pewny, ze monitor i kabel dobry, to efekt jest całkowicie
    analogowy - szukałbym czegos między gniazdem VGA a odpowiednim chipem.

    rezystor, ktory ma za duzą oporność, kondesator szeregowy ... hm,
    w VGA sie ich chyba nie używało.

    Następny podejrzany to układ scalony, jakby miał słabą wydajność
    prądową ... ale czemu - może za niskie napięcie zasilania?

    Ewentualnie np .. masa nie jest gdzies urwana?

    Mas w VGA duzo, to raczej nie powinna ...

    J.

  • 3. Data: 2024-02-15 11:40:00
    Temat: Re: Karta grafiki si? psuje
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

    W dniu 2024.02.15 o 08:19, Arek pisze:
> [...]
    > Na oko nie widać uszkodzeń, delikatne ostukiwanie też nie poprawiło.
    >

    > To może jakaś znana przypadłość? Nie licząc starości. A może pregrzania?

    Stare nvidie mialy czasem problem z rozmyciem obrazu, opis tutaj:

    http://web.tiscalinet.it/creeping_death/guide/aamodi
    fica.htm

    są tam filtry, które się 'kasowąło' z płyty, aby polepszyć jakośc obrazu, może
    dopadł Cie jakis efekt z nimi związany?

    A tak w ogóle to czy jest sens bawić się z tym poza naukowym? używana karta tego
    typu kosztuje z 50zł, a sterowniki do nvidii moim zdaniem bardzo dobrze się
    adaptują do zmiany karty, bo zwykle instalka pobejmowała cały pakiet kart
    produkowanych w danym okresie.

    pozdrawiam Krzysiek

  • 4. Data: 2024-02-15 13:40:00
    Temat: Re: Karta grafiki się psuje
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 15 lutego 2024 o 08:19:05 UTC+1 Arek napisał(a):
> [...]
    > Manipulacje zaawansowanymi ustawieniami monitora (zegar, faza) - o
    > ile na fragmencie ekranu tekst nieco lepiej widoczny, na reszcie się

    Poszło pasmo przenoszenia albo synchronizacja.
    Bo jak zrozumiałem z opisu (link nie działa) giną cienkie pionowe kreski,
    a poziome nie?
    Przydałby się jeszcze cross-check czy te oba monitory+kable dobrze wyświetlają
    podłączone do innego komputera.
    Może lepiej byłoby też na monitorze "z epoki", czyli CRT (choć może taki masz,
    skoro piszesz o "zegarze, fazie" - ale to miały też LCD, w końcu musiały jakoś
    interpretować ten sygnał analogowy).
    Ja pamiętam taki glitch z S3Trio64V+ jak sobie kupiłem monitor LCD
    (Philips 150P3 - jeszcze mam i chyba jeszcze działa, jedynie obudowa zżółkła
    od fajek, bo pożyczyłem go kiedyś tacie, i coś chyba w głośnikach wyschły
    kondensatory)
    i robiłem teścik w 1024*768 - na VGA, bo tylko takie wyjście miała Trio, choć monitor
    ma już wejście DVI - naprzemiennie białe i czarne punkty.
    I zonk, bo z lewej strony ekranu falowało jak flaga.
    Dopiero na Tsengu ET6000 (kupionym przede wszystkim dla VESA 2.0 w BIOS - a że nie
    wiedziałem,
    czy będzie działać, to kupiłem oszczędnie z 2,25MB - a potem żałowałem, że nie
    wziąłem z 4,5MB),
    też na VGA z tym samym kablem, obraz był ostry na całej powierzchni.
    Choć w sumie nie wiem, co było winne, bo nie pamiętam, czy wyświetlałem ten test
    również na moim poprzednim monitorze LCD - ale że to był wspaniały Chun,
    który 1024*768 dawał tylko w 86Hz interlaced, to pewnie nie (ale podobno miał
    "plamkę" 0,28, co naprawdę powodowało, że na tych 14" przekątnej miał 1024*768
    potrójnych plamek,
    inna sprawa to sensowność tego w używaniu w standardowych wtedy - 1993 - DOSowych
    320*200 i 720*400).

    > Z wymianą karty a właściwie sterowników będzie problem.

    A do czego te sterowniki, że taki problem?
    W czasach tej karty był już internet.
    Choć jeszcze nowe sterowniki do virge większość w PL czerpała z CD dołączanych do
    czasopism...
    Chyba że komputer totalnie closed-system, jakiś certyfikowany.
    Albo system obsługuje tylko te karty, żadne inne.

    > Wg właściwości to NVIDIA RIVA TNT2 Model 64. Przy starcie przedstawia
    > się BIOS v 2.05.13 32MB RAM. Na samej karcie dodatkowych oznaczeń
    > nie widzę. Wersja z wiatraczkiem 12V na radiatorze.

    Szkoda, że nie wyciągnąłeś w grudniu, miałem taką kartę, na AGP chyba,
    poleciała do elektrośmieci.
    Choć nie jestem pewien, czy działająca (albo czy kiedykolwiek działająca, z 15 lat
    leżała na półce).

  • 5. Data: 2024-02-16 17:51:09
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Szkoda, że nie wyciągnąłeś w grudniu, miałem taką kartę, na AGP chyba,
    > poleciała do elektrośmieci. Choć nie jestem pewien, czy działająca (albo
    > czy kiedykolwiek działająca, z 15 lat leżała na półce).

    Zupełny offtopic:

    Widzę, że nadal piszesz z Google Groups. Planujesz gdzieś przejść, jak je
    zamkną (po 22 lutego)?

    --
    Pewna położna została zwolniona z pracy. Bawiła się na porodówce
    telefonem i miała 20 nieodebranych.

  • 6. Data: 2024-02-16 18:39:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 16 lutego 2024 o 17:51:12 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

    > Zupełny offtopic:
    >
    > Widzę, że nadal piszesz z Google Groups. Planujesz gdzieś przejść, jak je
    > zamkną (po 22 lutego)?

    Trzeba będzie coś zrobić, bo gugiel raczej się z tego nie wycofa,
    a szkoda stracić choć te szczątkowe newsy (inna sprawa czy komuś by mnie brakowało
    ;).
    Zapewne trzeba będzie założyć konto na chmurce i wybrać jakiś czytnik,
    pewnie androidowy - a dłuższe posty pisać albo za pomogą klawiatury USB OTG
    lub na tzw. "komputerze" i przesyłać je sobie na tablet mailem.

  • 7. Data: 2024-02-16 18:55:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Trzeba będzie coś zrobić, bo gugiel raczej się z tego nie wycofa, a
    > szkoda stracić choć te szczątkowe newsy (inna sprawa czy komuś by mnie
    > brakowało ;).

    Zrobiłem listę osób, które pisały w tym miesiącu na polski Usenet z
    Googla, i stwierdziłem, że odezwę się do ciebie (i jeszcze jednej osoby z
    pme), więc chyba trochę by brakowało :)

    > Zapewne trzeba będzie założyć konto na chmurce i wybrać jakiś czytnik,
    > pewnie androidowy - a dłuższe posty pisać albo za pomogą klawiatury USB OTG
    > lub na tzw. "komputerze" i przesyłać je sobie na tablet mailem.

    Nie masz możliwości instalacji czytnika na komputerze?

    --
    Starszy facet, zmartwiony myślą o śmierci, przychodzi do lekarza i pyta:
    - Panie doktorze jeżeli ja przestanę pić, palić i pieprzyć - to czy ja

  • 8. Data: 2024-02-16 19:28:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 16 lutego 2024 o 18:55:22 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

    > Zrobiłem listę osób, które pisały w tym miesiącu na polski Usenet z
    > Googla, i stwierdziłem, że odezwę się do ciebie (i jeszcze jednej osoby z
    > pme), więc chyba trochę by brakowało :)

    No to miło ;)

    > Nie masz możliwości instalacji czytnika na komputerze?

    Pewnie jakaś by tam była, tym bardziej że nntp nie zmienia się tak często
    jak nieszczęsne html/www (kurtałka, strony potrafią "mieć problemy"
    z półroczną przeglądarką - a z drugiej strony nowe kompilacje firefoxa
    wymagają, nie wiadomo po jaką cholerę, nowszeo libc - choć może inna
    sprawa, że moj slackware 14.1 może mieć już z 10 latek, nie mówiąc
    o 13.37 z komputera "pracowego" - tzn. praca już była, ale komputer w prezencie
    sobie zabrałem) - ale włączanie komputera dla czytania news - to już nie to.
    Do pisania - owszem, ale czytanie jednak na tablecie (choć i czasem na tablecie
    dłuższy post wystukam - na 7" klawiatura ekranowa jest OK, na telefonie 5" już za
    mała,
    i choć trochę się nauczyłem - bo używam telefonu z andkiem dopiero od przejścia
    do plusa w grudniu, i to tylko dlatego, że nokia E51 ma simlock na orange).

    Dlatego m.in. chwaliłem sobie google news - mimo wad, ale pozwalają na łatwą
    synchronizację przeczytanych postów - choć niestety wiele ich nie ma - przy używaniu
    kilku urządzeń.

  • 9. Data: 2024-02-16 19:44:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > dłuższy post wystukam - na 7" klawiatura ekranowa jest OK, na telefonie 5" już za

    Nie wiem czy jest Thunderbird na androida ale na linuksa jest, ja
    właśnie piszę z ubuntu 21 lts.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2024-02-16 21:45:41
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    > o 13.37 z komputera "pracowego" - tzn. praca już była, ale komputer w
    > prezencie sobie zabrałem) - ale włączanie komputera dla czytania news -

    Teraz piszesz z tabletu?

    > Dlatego m.in. chwaliłem sobie google news - mimo wad, ale pozwalają na
    > łatwą synchronizację przeczytanych postów - choć niestety wiele ich nie
    > ma - przy używaniu kilku urządzeń.

    Jak używasz Linuksa, to pewnie też konsoli i ssh. To może konsolowy
    klient? Z Androida też się da (przez ssh, np. VX ConnectBot), ale to
    średnio wygodne. Ja używam tina (tin.org), niektórzy chwalą sobie też
    slrn. Instancję czytnika mam jedną, na screenie, i po prostu loguję się na
    maszynę z czytnikiem skąd mi wygodnie.

    --
    - Skąd ma pan takiego siniaka na głowie?
    - Byłem u lekarza. Na łupież zalecił mi nacierać włosy wodą