  • 61. Data: 2015-01-28 10:42:43
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości
    news:54c8a953$0$2647$65785112@news.neostrada.pl...

    > I nie było wtedy mowy o sile bezwładności?

    Była mowa o bezwładności przy opisie jakościowym zjawisk fizycznych w
    podstawówce. Czy mówiło się o bezwładności czy o sile bezwładności to nie
    pomnę.
    Potem, gdy trzeba było już coś faktycznie policzyć to według mnie nigdy nie
    używaliśmy do obliczeń siły bezwładności. Nie potrafię sobie wyobrazić jak
    te obliczenia miały by być przeprowadzone. Jedynie jak sobie wyobrażam
    namalowanie siły bezwładności to tak jak pisałem o tej książce. Ale z tego
    natychmiast wychodzi, że książka przyspiesza co nie jest prawdą i
    natychmiast prowadziło by do absurdów.
    Ale ja byłem w klasie Mat-Fiz. Czy humaniści nie mieli tego jakoś bardziej
    po podstawówkowemu to nie mam pojęcia.
    P.G.

  • 62. Data: 2015-01-28 11:11:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GLaF" napisał w wiadomości
    Dnia Tue, 27 Jan 2015 22:03:47 +0100, J.F. napisał(a):

    >Cała ta dyskusja jest OKDR, jeśli przez "mierzy" każdy rozumie 2
    >różne
    >pojęcia:
    >1) - "pokazuje wynik"
    >2) - "oddziałuje z wielkością fizyczną X" (i jej wartość przelicza na
    >jednostki wielkości Y)

    >Drugie pojęcie zależy od budowy akcelerometru, wielkością X może (ale
    >nie
    >musi!) być siła, a między X i Y może być cała masa innych wielkości
    >(np.
    >napięcie elektryczne, wychylenie).

    O to to to. przyspieszenie daje sile, sila daje przemiesczenie,
    przemieszczenie daje pojemnosc, pojemnosc daje ladunek, ladunek daje
    prad, prad daje napiecie, napiecie daje bity, i te bity wyswietlamy
    :-)

    >Bez podania konkretnego modelu nie ma
    >sensu mówić, czy X jest siłą, czy przyspieszeniem.

    >Sensowne jest mówić jaki wynik pokazuje akcelerometr. Pokazuje
    >wielkość Y,
    >która w układzie SI jest wyskalowana w m/s^2. Czym jest Y?
    >Y to wektorowa różnica A - G. Gdzie A to przyspieszenie
    >akcelerometru, a G

    No, ja bym tam powiedzial ze suma. Akcelerometr siłowy nie odrózni A
    od G ...

    No chyba ze to jakis model, ktory odejmuje G ... ale nadal - mierzy
    A+G, odejmuje G', takie załozone G, aby odjac grawitacje.

    J.

  • 63. Data: 2015-01-28 11:16:03
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >Ale z tego natychmiast wychodzi, że książka przyspiesza co nie jest prawdą

    Jest prawdą. Wykładasz się na podstawach podstaw - układ odniesienia. Jak
    Cię ta książka pieprznie w łeb, to nie będziesz marudził, że była
    "bezsilna".

    W fizyce klasycznej można sobie mówić, że bezwładność jest pozorna,
    natomiast w świecie ogólnej teorii względności mamy do czynienia z
    geodezyjnymi - jak najbardziej realnymi - i to one są "odpowiedzialne" za
    siły bezwładności i grawitacyjne.

  • 64. Data: 2015-01-28 11:21:12
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    .pl...

    >O to to to. przyspieszenie daje sile

    Bezwładności.

  • 65. Data: 2015-01-28 11:21:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2015-01-27 o 21:39, J.F. pisze:
    >Ok, ale dalej NA4-70 mam w nowych konstrukcjach.

    Ktos zawsze taki stosowal, to dalej stosuje. A jak widac - firma od 10
    lat klepie to samo :-)

    >No to inaczej. Jak mają się parametry tego "dziadka" NA4-70 w
    >stosunku do takiego akcelerometra?
    >Liniowość, rozdzielczość, czułość?

    Trzeba przyznac ze coraz lepsze parametry maja i w coraz bardziej
    profesjonalnych zastosowaniach sa stosowane.

    Np.
    http://www.businesswire.com/news/home/20071104005076
    /en/Diehl-Aerospace-Selects-MEMSCAP-Airbus-Program

    Gdzies tam na koncu jest pewnie waga - lepiej jak czujnik wazy 1g niz
    18g ...

    J.

  • 66. Data: 2015-01-28 11:48:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości
    >Bezwładności.

    Niby pozorna, ale jednak realna, tak czy inaczej sile, ktora
    akcelerometr (nie kazdy) mierzy.
    Ale robi to jednak w celu pomiaru przyspieszenia.

    Tej sily zreszta tez nie mierzy, tylko zazwyczaj ona zmienia kolejna
    wielkosc, ta kolejna, itd a na koncu cos mierzymy..

    J.

  • 67. Data: 2015-01-28 11:59:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Jest prawdą. Wykładasz się na podstawach podstaw - układ odniesienia. Jak
    > Cię ta książka pieprznie w łeb, to nie będziesz marudził, że była

    Moja głowa nie ma nic do tego.
    Wprowadzanie układu odniesienia poruszającego się ruchem jednostajnym często
    ułatwia obliczenia.
    Tu w takim układzie (o prędkości zgodnej z prędkością samochodu) książka
    pozostanie w spoczynku co nie pozwoli wysnuć wniosku o działaniu na nią siły
    bezwładności.
    Nie widzę sensu wprowadzania innego niż taki układu odniesienia. Moim
    zdaniem układ odniesienia o niestałej prędkości utrudni analizę. Nie wiem
    czy jest jakiś przypadek w którym by ułatwił.
    P.G.

  • 68. Data: 2015-01-28 12:01:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Niby pozorna, ale jednak realna, tak czy inaczej sile, ktora akcelerometr
    > (nie kazdy) mierzy.

    Nie tę pozorną tylko tę potrzebną do utrzymania masy na miejscu.
    P.G.
    .

  • 69. Data: 2015-01-28 12:15:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie tę pozorną tylko tę potrzebną do utrzymania masy na miejscu.

    Na miejscu, ale wzgledem obudowy. Ktora sie porusza.

    No i zazwyczaj nie mierzy sily, tylko przemieszczenie nia wywolane,
    wiec o miejscu nie ma co mowic :-)

    Tak czy inaczej - na poczatku jest sila, wywolana przyspieszeniem
    ruchu lub grawitacja, w OTW nie wchodzac :-)

    J.

  • 70. Data: 2015-01-28 14:14:07
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    .pl...

    >Ale robi to jednak w celu pomiaru przyspieszenia.

    Bezwladnosci

    >Tej sily zreszta tez nie mierzy

    Mierzy