  • 11. Data: 2014-10-22 17:47:46
    Temat: Re: Kłopot z panoramą poziomą
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Hmm, chyba coś pomyliłeś. NPP jest jednakowe dla każdego obrotu, bo jest
    >
    > centrum układu (vide środek ciężkości dla układu mas).

    qrde co wypisujesz jaki srodek mas?
    Nie wiesz o czym mowisz.
    to zrozumiale, ze sie nie wszystko wie , ale tlumaczyc innym nie majac samemu
    zielonego pojecia o czym mowa?

    > Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafią mieć środek układu przed
    >
    > soczewką przednią.

    ?????????? ale jaja

    punkt nodalny znajduje sie w okolicach przedniej soczewki , tuz pod nia.
    jesli wydluzasz w T 24-70 ogniskowa to wysuwa sie tubus do przodu , a z nim przednia
    soczewka , a z nia punkt nodalny. odleglosci sie zmieniaja , trzeba aparat cofnac do
    tylu jesli stosuje sie adapter mocujaca aparat za srube statywowa.

    jesli stosuje sie adapter mocujacy calosc za obiektyw w punkcie nodalnym przy uzyciu
    pierscienia , to zmieniajac ogniskowa cofa sie tym samym aparat do tylu , polozenie
    punktu nodalnego jest niezmienne , lub zmienia sie nieznacznie.
    w niektorych obiektywach polozenie punktu nodalnego nie zalezy od ogniskowej .

  • 12. Data: 2014-10-22 19:34:00
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-10-22 17:47, XX YY pisze:

    > ?????????? ale jaja

    Hint: teleobiektyw (ale nie w dzisiejszym potocznym znaczeniu) :)
    Andrzej
    www.radom.city

  • 13. Data: 2014-10-22 21:16:09
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-10-21 10:22, Marek pisze:
> [...]
    > duże różnice w kształcie tejże barierki. Raz była na dole kadru, a innym
    > razem pod sporym kątem po lewej i po prawej pozostałych dwóch kadrów ją
    > obejmujących.
    >
    > W związku z takim stanem rzeczy powinienem wykonać zdjęcia z większą
    > ilością klatek, np. co 30 stopni (oczywiście na nowo NPP trzeba
    > wyznaczyć). Nie należy się przejmować, że mniej więcej połowa kadru
    > będzie nachodzić wtedy na siebie. Przy 45 stopniach było to ok 20%. Czy
    > dobrze wnioskuję?
    >
    > A może przy 24mm nie da się po prostu robić panoram obejmujących bliskie

    I ty nie eksperymentujesz na klientach.

    JD

  • 14. Data: 2014-10-22 21:36:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 15:52, ajt pisze:

    > Zmieniłeś jakiś parametr (ogniskową, odległość ostrzenia) robiąc potem
    > panoramę?

    Nie, no coś Ty! To by nie miało sensu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2014-10-22 21:38:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 15:50, ajt pisze:
    > Może wyznaczyłeś NPP ustawiając ostrość na ołówki metr od
    > obiektywu, a potem robiłeś zdjęcie przy ustawieniu na nieskończoność
    > (albo odwrotnie)?

    A to dobry trop. Faktycznie tak było. Nie sądziłem, że zmiana odległości
    ma znaczenie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2014-10-22 21:38:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 21:16, JD pisze:

    > I ty nie eksperymentujesz na klientach.

    Obiektyw mam od kilku dni więc jeszcze nie zdążyłem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2014-10-22 21:48:36
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-22 21:38, Marek wrote:
    > A to dobry trop. Faktycznie tak było. Nie sądziłem, że zmiana odległości
    > ma znaczenie.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Breathing_(lens)

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 18. Data: 2014-10-22 22:03:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 17:02, Sylwester Zarębski pisze:

    > Hmm, chyba coś pomyliłeś. NPP jest jednakowe dla każdego obrotu, bo jest
    > centrum układu (vide środek ciężkości dla układu mas).

    Zerknij na to:
    http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/Early%20test%20r
    eport.html

    Sprawdziłem to na Samyangu i też mi tak wyszło. NPP bardzo zależy od
    przyjętego skoku kątowego.

    Dla Tamrona 24-70 przy 24 - nie sprawdzałem czy NPP się zmienia dla tego
    obiektywu w funkcji wielkości obrotu. Tak czy owak robiłem pomiary tylko
    przy przy kroku 45 stopni więc nie powinno to mieć znaczenia w naszej
    dyskusji. Zdjęcia też robiłem z krokiem 45 stopni.

    > Z tego wnoszę, że
    > jednak nie ustawiłeś prawidłowo, bo zmieniłeś ogniskową

    Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie
    zależy od ogniskowej. Gdybym ją zmienił, to bez sensu byłoby
    fotografowanie. Nie złożyłbym panoramy z tego w ogóle.

    > albo punkt
    > ostrości (inne położenie soczewek) i przez to zmienił się układ.

    W sensie odległości przedmiotu od obiektywu? Tu oczywiście tak. Ołówki,
    którymi wyznaczałem NPP były na stole więc odległość do nich to 1-2m a
    krajobraz, na jakim testowałem - kilometry :-)

    Jaki błąd popełniać mogę? Gdy czytam opracowania innych:

    http://fotoblogia.pl/2011/04/05/fotografie-panoramic
    zne-ile-wybrac-zdjec-i-jak-znalezc-punkt-bez-paralak
    sy-poradnik

    czy tu:

    http://www.optyczne.pl/32.1-poradnik-Tworzenie_panor
    am_sferycznych.html

    To robią to podobnie jak ja.

    > Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafią mieć środek układu przed
    > soczewką przednią.

    Ale to był jeden i ten sam obiektyw tylko różne ogniskowe.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2014-10-22 22:10:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 21:48, Piotr Kosewski pisze:

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Breathing_(lens)

    heee... ciekawe... Wobec tego czy jedyną możliwością jest oddzielne
    wyznaczanie NPP dla ostrzenia w nieskończoności gdy zamierza się tworzyć
    panoramy krajobrazów oraz np. dla 3m gdy robimy to we wnętrzach? Jak to
    w praktyce robisz? Czy rozpisujesz tabelkę ustawień pozycji obiektywu
    dla 1,2,3,5,10,15m itd i z tym idziesz w teren?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2014-10-22 22:39:04
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-22 22:03, Marek wrote:
> [...]
    eport.html

    > Sprawdziłem to na Samyangu i też mi tak wyszło. NPP bardzo zależy od

    Nie zależy. Poważnie. :o

    Czasem warto po prostu usiąść i się zastanowić.
    Np.: czym jest obiektyw (podpowiem: układem soczewek).
    Lub czym jest NPP (podpowiem: pewną cechą tego układu soczewek).

    Mówienie, że NPP zależy od kąta obrotu, to jest po prostu ciężki
    nonsens. Równie dobrze zależeć mogłaby ogniskowa albo masa.

    Obiektywy fisheye nie mają punktu bez paralaksy.
    Mają za to punkty minimalizujące paralaksę, ale te zależą od kąta
    od osi optycznej. Inaczej mówiąc: ważne jest to, w którym miejscu
    łączysz zdjęcia. Do tego można dopasować ustawienie obiektywu.
    O tym jest ta stronka, którą znalazłeś.

    Tu dygresja o szukaniu informacji w Internecie. Są SETKI stron
    poświęconych robieniu panoram. Są strony o optyce. Jest wikipedia.
    Są strony producentów statywów z opisami NPP. Są podręczniki fizyki
    i optyki...
    A Ty wybrałeś stronkę jakiegoś Thoby'iego.

    > Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie
    > zależy od ogniskowej. Gdybym ją zmienił, to bez sensu byłoby
    > fotografowanie. Nie złożyłbym panoramy z tego w ogóle.

    Zmieniłeś, bo ostrzyłeś po ustawieniu. Wtedy także zmienia się
    ogniskowa (w niektórych obiektywach drastycznie).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski