  • 1. Data: 2017-07-27 08:05:25
    Temat: Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.
    Od: "Marcin G." <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl>

    Mam zabytkową płytę Gigabyte GA-G41MT-D3 z zintegrowaną grafiką:
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-g41mt-d3_
    13#kf

    z nieprzetaktowanym procesorem:
    https://ark.intel.com/pl/products/42801/Intel-Pentiu
    m-Processor-E5700-2M-Cache-3_00-GHz-800-MHz-FSB

    do tego 2 + 4 GB RAM DDR3.
    Po obciążeniu Prime95 po kilkudziesięciu minutach komputer się wyłącza.

    Mam też inną płytę Foxconn P35A-S z Intelem E2160 przetaktowany o 60 % i 2 *
    2 GB RAM DDR2 + karta graficzna i ten zestaw po włożeniu to tego samego
    kompa działa stabilnie.
    Wydaje mi się, że przyczyną nie jest pamięć, ponieważ próbowałem wkładać
    moduły pojedynczo, również w różne gniazda i efekt ten sam. Zasilacz chyba
    też nie, ponieważ wydaje mi się, że drugi zestaw jest bardziej prądożerny ze
    względu na starszy procesor i zewnętrzną kartę graficzną.
    Mogę jeszcze zamienić procesory, ale wydaje mi się, że winna może być
    kiepska sekcja zasilania Gigabyte.
    Jak zdiagnozować przyczynę problemu?

    Pozdrawiam,
    Marcin G.

  • 2. Data: 2017-07-27 08:13:25
    Temat: Re: Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.07.2017 Marcin G. <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl> napisał/a:

    > Jak zdiagnozować przyczynę problemu?

    Monitorujesz temperatury, napięcia?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2017-07-27 08:41:17
    Od: "Marcin G." <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup

    > Monitorujesz temperatury, napięcia?

    Temp. wg CoreTemp maks 62 st. C, ale duża różnica między rdzeniami, dochodzi
    do 8 st. C.
    Na Foxconn-ie maks 65 st. C, różnica maks. 2 st. C.
    Napięcia w BIOS-ie wyglądały OK, ale w nie nie wierzą zbytnio.
    Multimetrem zmierzyłem tylko napięcia we wtyczce MOLEX wychodzącej z
    zasialcza. Nie pamiętam dokładnie, ale było chyba ok. 12,3 V i 5,2 V.
    Do płyty były podpięte tylko klawiatura, mysz, monitor, karta Wi-Fi i
    pendrive, z którego botowałem. Resztę odpiąłem, żeby wyeliminować wpływ.
    Przypomniałem sobie, że po takim wyłączeniu i ponownym odpaleniu płyta
    czasem wydaje kilkanaście krótkich piknięć. Nie znalazłem takiego kodu dla
    BIOS-u Award.

    Pozdrawiam,
    Marcin G.

  • 4. Data: 2017-07-27 09:47:55
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.07.2017 Marcin G. <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl> napisał/a:

    > Temp. wg CoreTemp maks 62 st. C, ale duża różnica między rdzeniami, dochodzi
    > do 8 st. C.

    A ustala się wcześniej, czy rośnie do momentu wyłączenia?

    Bo w zasadzie chyba jedyna łatwa do wykonania "naprawa"
    to poprawa chłodzenia procesora- może pasta wyschła, radiator
    nie dolega (np. krzywo przypięta zapinka) itp.

    > Napięcia w BIOS-ie wyglądały OK, ale w nie nie wierzą zbytnio.

    W BIOS raczej nie, bo się uruchamia. Można próbować je monitorować
    pod obciążeniem- do momentu wyłączenia, czy coś się nie zmienia,
    ale jeśli zasilacz działa OK z inną płytą, to pewnie nie to
    (choć teoretycznie uszkodzona płyta może ciągnąć dużo za dużo
    prądu na którymś kanale zasilania).

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 5. Data: 2017-08-11 11:07:19
    Od: "Marcin G." <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > prądu na którymś kanale zasilania).
    >
    > --
    > Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn)

    Jest coraz gorzej. Wczoraj uruchomiłem problematyczny zestaw po ok.
    tygodniowej przerwie i teraz zamyka się nawet bez obciążenia.
    Pomierzę jeszcze napięcia, o ile zdążę zanim się wyłączy. Na tym sprawnym
    zestawie mierzyłem na luzie i pod obciążeniem wszystkie napięcia na tej duże
    wtyczce od zasilania płyty i były w porządku moim zdaniem.

    Pozdrawiam,
    Marcin G.

  • 6. Data: 2017-08-11 11:34:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 11 Aug 2017 11:07:19 +0200, Marcin G. napisał(a):

    > Jest coraz gorzej. Wczoraj uruchomiłem problematyczny zestaw po ok.
    > tygodniowej przerwie i teraz zamyka się nawet bez obciążenia.

    To plus informacja o dziwnych sygnałach z BIOS każe podejrzewać że płyta
    jest uwalona. Jej wartość gdyby była sprawna to kilkadziesiąt zł, więc
    nie należy przesadzać z reanimacją. Kaprysi, to do śmieci.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-09-12 07:40:22
    Od: "Marcin G." <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl>

    et...

> [...]

    > jest uwalona. Jej wartość gdyby była sprawna to kilkadziesiąt zł, więc
    > nie należy przesadzać z reanimacją. Kaprysi, to do śmieci.

    Ciekawa sprawa. Płyta wyjęta z obudowy i położona obok pracuje stabilnie z
    tymi samymi podzespołami. Problem zaczyna się gdy ją przykręcę do obudowy.
    Może powstaje jakieś naprężenie i któraś z kulek BGA traci kontakt.

    Pozdrawiam,
    Marcin G.