  • 31. Data: 2019-11-29 18:32:07
    Temat: Re: Kondensator między stroną pierwotną i wtórną
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-11-25 o 21:27, Marvin pisze:
    > Po co w zasilaczach impulsowych daje się kondensator łączący masy strony
    > pierowotnej i wtórnej?

    Żeby szczypało w policzek jak rozmawiam przez telefon podłączony do
    ładowarki (LG G5 w metalowej ramce/obudowie).

    --
    Irokez

  • 32. Data: 2019-11-30 18:55:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > Inna sprawa, to czy w chińskiej ładowarce za 5 zł można liczyć na FIW...

    A czemu nie? Są różni Chińczycy i różne skale produkcji, a w dużej skali
    wszystko jest tanie. W starej ładowarce do Nokii znalazłem
    transformatorek nawinięty TIW. Nie zaskoczyło mnie to, zdziwiłem się za
    to, na jak maleńkim rdzeniu go nawinięto. IIRC E12, naprawdę ktoś nad
    tym posiedział.

    Z kolei w innym zasilaczu Mean Well nawet filtr CMC był nawinięty dwoma
    przewodami, z których jeden z nich był TIW. Bardzo ciepło sobie
    pomyślałem o tym Chińczyku, sam jestem entuzjastą TIW.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2019-11-30 19:00:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Na przykład gniazdka miały tak małe ranty, że udało mi się palcem
    > dotknąć obu bolców wtyczki gdy one miały już kontakt w gniazdku.
    > Wtyczkę od lampek choinkowych trzymałem w garści, a miałem 4 lata i
    > kilka miesięcy.

    Mój roczny wówczas synek odkrył, że wtyczka termopary pasuje do gniazdka
    sieciowego.
    Na szczęście -- naginając nieco prawa fizyki o nieprzekraczalności
    prędkości światła -- dobiegłem do niego i wyrwałem mu ją z dłoni, zanim
    docisnął.

    Swoją drogą, takie "reużycia" powinny być prawnie zakazane.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2019-12-01 18:35:12
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 30.11.2019 o 19:00, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > docisnął.
    >
    > Swoją drogą, takie "reużycia" powinny być prawnie zakazane.

    Racja, a co powiesz na gniazdka 24V w stołach warsztatowych takie same
    jak na 220V ?

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 35. Data: 2019-12-02 10:40:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Na szczęście -- naginając nieco prawa fizyki o nieprzekraczalności
    > prędkości światła -- dobiegłem do niego i wyrwałem mu ją z dłoni, zanim

    Sądzę, że nic by się nie stało.

    Już tu kiedyś pisałem, że jak miałem 9 lat i tata wytłumaczył mi jak
    działa transformator to nawinąłem przewlekając przez rdzeń drut (emalia
    + podwójny jedwab) 7 zwoi pierwotnego i 1 zwój wtórnego no i jak
    podłączyłem to do sieci to woltomierz na wtórnym nic mi nie pokazał i
    odkryłem, że jak ja chcę coś sprawdzić to "akurat musieli wyłączyć prąd" :)
    P.G.

  • 36. Data: 2019-12-02 20:22:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 28 Nov 2019 10:48:41 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Hmm, to chyba tylko w lampowych?

    W lampowych to naturalne.

    Hm, mialem taki cz-b tranzystorowo-lampowy, nie pamietam jak tam
    zrobili.

    http://staretelewizory.cba.pl/schematy/index.html
    Neptun3x i neptun 221 mialy wzmacniacz na lampie :-)

    > Sytuację z tym kopiącym AZART-em miałem... hmm, w okolicy 2000 roku, może
    > 1998, ale na pewno nie wcześniej. To już nie były czasy lampowców, choć w
    > sumie nie wiem, czego używali sąsiedzi.

    Jeden Rubin :-)

    J.

  • 37. Data: 2019-12-03 08:35:40
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Ale do pomiarów zawsze się masę wyjściową uziemia. Inaczej nie masz
    > jak zmierzyć zakłóceń przewodzonych...

    Hmm. Nie chce mi się zaglądać do norm, ale nigdy podczas badań laborant
    nie podłączał uziemienia wtórnej strony, jeśli urządzenie nie było do
    tego przystosowane.
    Co do napięcia wynikającego z filtra, to ono nie jest problemem. Tzn.
    nie czuć mrowienia, jeśli prąd jest mały.
    Kondensator pomiędzy stroną pierwotną, a wtórną jest kluczowy, jeśli
    chodzi o zakłócenia common mode.
    Tutaj kolega stxma pokazuje schematy zastępcze i różnice w symulacjach:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=33
    73825&highlight=
    EdiM

  • 38. Data: 2019-12-03 08:43:40
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 28.11.2019 o 10:43, Marvin pisze:

    > Ale klient chce zasilacz wtyczkowy który nie ma potencjału względem
    > ziemi na wyjściu. Chce zasilać z niego jakąś czułą wagę z metalowymi
    > elementami.
    >
    > 1. Zasilacz z wyjętym kondensatorem spełni jego wymagania, ale
    > rozumiem że będzie miał za dużą emisję zaburzeń w sieć energetyczną i
    > nie przejdzie badań?
    >
    > 2. Może trzeba filtr sieciowy dać jakiś inny? PE nie ma - II klasa to
    > jest więc nie wiem jaki mógłby to być
    >
    > 3. Jak się standardowo rozwiązuje taki problem w zasilaczach II klasy?
    >
    > Marvin

    Wtyczkowy będzie problem.
    Natomiast spotkałem rozwiązanie, akurat z tej samej dziedziny, gdzie
    zasilacz jest typu desktop i masa wyjściowa była podłączona z bolcem
    uziemiającym rezystorem. O ile pamiętam 10k. Na pewno jednym z powodów
    było ściąganie ładunków elektrostatycznych. W precyzyjnych wagach to
    bywa problemem.
    Prawdopodobnie można też dać zasilacz z transformatorem 50Hz. One nie
    mają takich filtrów, bo nie potrzebują.
    EdiM

  • 39. Data: 2019-12-03 13:14:23
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-12-03 o 08:43, EM pisze:

> [...]
    > bywa problemem.
    > Prawdopodobnie można też dać zasilacz z transformatorem 50Hz. One nie
    1 -10MR.
    10k daje 23mA dla 230V...

    --
    pzdr, j.r.

  • 40. Data: 2019-12-04 08:16:10
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 03.12.2019 o 13:14, jacek pisze:

    > 10k daje 23mA dla 230V...

    Jeśli to 23mA, było komentarzem do mojego wpisu, to mowa o rezystorze do
    PE. Więc ogólnie bez potencjału.