  • 1. Data: 2010-06-17 16:02:46
    Temat: Kontrole polis OC
    Od: "Adam Szewczak" <horses_usuń@poczta.onet.pl>

    O takie info sie pojawilo w onet
    http://moto.onet.pl/1615858,1,kolejne-kontrole-polis
    -oc,artykul.html?node=2

    Dla tych co chca od razu przeczytac

    W drugiej połowie roku UFG sprawdzi ubezpieczenia OC u następnych
    trzydziestu tysięcy właścicieli aut.

    "W najbliższych dniach do wybranej grupy osób trafi nasze pismo wzywające do
    okazania dokumentu, który potwierdzi spełnienie obowiązku ubezpieczenia OC
    lub udokumentuje brak takiego obowiązku, na przykład po sprzedaży pojazdu" -
    mówi Joanna Pasturczak, dyrektor Pionu Opłat UFG. Zapytania o aktualne
    polisy OC będą wysyłane do tych kierowców, którzy - jak wynika z analizy
    bazy danych Ośrodka Informacji Funduszu - mają przerwę w ubezpieczaniu tego
    samego auta. Ośrodek gromadzi dane o wszystkich komunikacyjnych
    ubezpieczeniach OC, sprzedawanych w Polsce. Kolejna kontrola przewidziana
    jest w drugiej połowie roku, po ponownej weryfikacji informacji z OI UFG w
    bazach danych największych ubezpieczycieli.

    Za brak komunikacyjnego OC Fundusz nakłada kary. W 2010 roku dla właścicieli
    aut osobowych wynoszą one 2 050 zł, a dla samochodów ciężarowych lub
    autobusów - 3 270 zł. Sankcja za brak OC dla pozostałych pojazdów to 410 zł.

    Jednak konsekwencje jazdy bez obowiązkowego OC mogą być znacznie większe,
    gdy wydarzy się wypadek drogowy. UFG bowiem, po wypłacie odszkodowania
    osobom poszkodowanym, występuje do sprawcy wypadku - o zwrot wypłaconej
    sumy. "To są często zobowiązania, które ciążą nad sprawcą takiego wypadku do
    końca życia" - ostrzega Izabela Pintscher, kierownik Wydziału Regresów
    UFG. - "Regres ze strony Funduszu jest bowiem nieuchronny" - zaznacza.
    Wyjaśnia, że zobowiązania te mogą być szczególnie wysokie, gdy ofiary
    wypadku mają obrażenia ciała lub gdy poszkodowane są dzieci i przez wiele
    lat wypłacane będą renty. W minionym roku Fundusz rozpoczął 1973 nowe
    postępowania regresowe wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków (o 6 proc.
    więcej niż w 2008 roku). Blisko połowa tych spraw kończy się w sądzie.

    Największy regres z jakim UFG wystąpił do właściciela nieubezpieczonego
    pojazdu - to prawie 970 tysięcy złotych. Do wypadku doszło na przejeździe
    kolejowym. Jego sprawcą był kierowca nieubezpieczonej ciężarówki, należącej
    do przedsiębiorcy z zachodniej Polski. Po zderzeniu z pociągiem towarowym,
    przyczepa ciągnika uderzyła w stojący po drugiej stronie przejazdu
    kolejowego, samochód osobowy. Jego kierowca zginął na miejscu, pasażer
    doznał bardzo ciężkich obrażeń. Na wysokość regresu największy wpływ miały:
    świadczenia rentowe, zadośćuczynienie oraz ustawowe odsetki. Ostatecznie
    sprawa - po kilku wyrokach sądowych - została zakończona w 2008 roku.

    Stosunkowo wysoki odsetek jeżdżących bez OC stanowią osoby w wieku powyżej
    50 lat. Analiza danych UFG pokazuje, że to ponad jedna czwarta właścicieli
    aut ukaranych przez Fundusz. Młodzi kierowcy (do 25 lat) stanowią 15 proc.,
    a osoby w wieku miedzy 25 a 50 lat - prawie 60 proc. grupy
    nieubezpieczonych. Z kolei najwięcej ukaranych właścicieli pojazdów
    zamieszkuje w województwie mazowieckim (19,2 tys.), śląskim (15,0 tys.) i
    małopolskim (12,1 tys.). Najmniej zaś w: świętokrzyskim (3,2 tys.), opolskim
    (3,6 tys.) oraz podkarpackim (4,6 tys.). Policja zwraca jednak uwagę, że
    wyższy wskaźnik danego regionu może wynikać z większej liczby
    funkcjonariuszy i częstszych kontroli.

    Właściciele samochodów mają obowiązek ubezpieczyć się od odpowiedzialności
    cywilnej (dotyczy to wszystkich pojazdów mechanicznych, a więc również np.
    motocykli, motorowerów, przyczep, ciągników rolniczych, samochodów
    ciężarowych, autobusów). Obowiązek powstaje najpóźniej w dniu rejestracji
    auta, w którym polisa OC bezwzględnie musi być wykupiona. Ubezpieczenie to
    chroni właściciela pojazdu przed roszczeniami za spowodowany przez niego
    wypadek drogowy (więcej informacji w ustawie z 22 maja 2003 roku o
    ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu gwarancyjnym i
    Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

  • 2. Data: 2010-06-17 16:11:08
    Temat: Re: Kontrole polis OC
    Od: "Adam Szewczak" <horses_usuń@poczta.onet.pl>

    I teraz pytanie.

    Mam stary samochod ktory sie nie kwalifikuje jeszcze pod zolte tablice,
    pozatym nawek to bym ich nie chcial wyrabiac.
    Dwa lata w remoncie. Oczywisice wiem ze OC musi byc bo nie ma opcji
    wyrejestrowania pojazdu.
    TU mi przysyla rok w rok ciaglosc, ale ja juz za zeszly rok im nie
    zaplacilem jak i za ten narazie nie mam zamiaru.
    Czy UFG to obchodzi, ja mam ciaglosc ubezpieczenia bo je dostalem. A to ze
    nie zaplacilem to chyba jest juz interes TU jak to ze mnie sciagnac ?

    PZDr
    Adam

  • 3. Data: 2010-06-17 16:15:41
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

> [...]
    > właścicieli aut osobowych wynoszą one 2 050 zł, a dla samochodów
    > ciężarowych lub autobusów - 3 270 zł. Sankcja za brak OC dla pozostałych

    Powinna być większa różnica w karze dla osobówki i ciężarówki/autobusu.
    Samochód ciężarowy ma wszak wyraźnie większe możliwości wyrządzenia szkód
    typu zburzenie domu lub staranowanie dużej ilości samochodów na raz.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

  • 4. Data: 2010-06-17 16:24:03
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 17 Cze, 16:11, "Adam Szewczak" <horses_usu @poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > TU mi przysyla rok w rok ciaglosc, ale ja juz za zeszly rok im nie
    > zaplacilem jak i za ten narazie nie mam zamiaru.

    Nieoplacenie skladki sprawia ze umowa nie przedluza sie automatem.
    Zatem w tym roku nie masz juz waznej polisy.

    > Czy UFG to obchodzi, ja mam ciaglosc ubezpieczenia bo je dostalem. A to ze
    > nie zaplacilem to chyba jest juz interes TU jak to ze mnie sciagnac ?

    Dokladnie. UFG interesuje sie tylko tym czy masz wazna polise czy nie.
    Ale juz nie tym czy jest ona oplacona.

  • 5. Data: 2010-06-17 16:28:51
    Od: PiotrMDC <p...@g...com>

    głupie przepisy to i ludzie nie płacą!!! wyjeżdżając na pół roku, rok
    czy dluzej do pracy za granicą zostawiając samochód w garażu dlaczego
    trzeba płacić??? kumpel mial stluczke i samochod sam sobie robi w
    garazu juz 3 miesiac!!. 1/4 czasu oc, ok 120zł by zyskal gdyby byla
    mozliwosc czasowego wyrejestrowania. albo znajmomy ojca, lezy w
    szpitalu pol roku i nie jezdzi, a oc musi miec.. powiedzmy raz na
    3lata na czas od 3miesiecy do 1roku powinna byc mozliwosc czasowego
    wyrejestrowania pojazdu, jak to jest w innych panstwach.

  • 6. Data: 2010-06-17 16:30:51
    Od: "Adam Szewczak" <h...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "badzio" <b...@g...com> napisal w wiadomosci grup
    5g2000yqi.googlegroups.com...

    > Nieoplacenie skladki sprawia ze umowa nie przedluza sie automatem.
    > Zatem w tym roku nie masz juz waznej polisy.

    No to moze nie sprawdzili bo na kolejny rok przedluzenie dostalem.

    PZDr
    Adam

  • 7. Data: 2010-06-17 16:36:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Zatem w tym roku nie masz juz waznej polisy.

    > Dokladnie. UFG interesuje sie tylko tym czy masz wazna polise czy

    Tylko ze nie wiadomo jak to potraktowal ubezpieczyciel, byc moze
    poki nie ma pieniedzy to nie wyslal do UFG.
    UFG sprawdzi bazy i wlasciciel niech sobie wyjasnia jak to jest z
    jego polisa z poprzedniego roku.
    Przyjdzie, zaplaci, dostanie zaswiadczenie ze mial :-)

    Pozostaje przeszkolic rodzine, zeby poleconych nie odbierali z
    adnotacja "adresat wyemigrowal do Hiszpanii" :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-06-17 16:38:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Powinna być większa różnica w karze dla osobówki i
    > ciężarówki/autobusu. Samochód ciężarowy ma wszak wyraźnie większe
    > możliwości wyrządzenia szkód typu zburzenie domu lub staranowanie
    > dużej ilości samochodów na raz.

    Kara o ile pamietam jest rowna trzykrotnej sredniej skladce polisy.

    Moze wcale nie sa te ciezarowe takie niebezpieczne, skoro niskie
    skladki placa :-)

    Poza tym w razie czego UFG sciagnie regresem, jak kto ma duza
    ciezarowke to chyba sie czegos dorobil ?

    J.

  • 9. Data: 2010-06-17 16:44:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PiotrMDC" <p...@g...com> napisał
> [...]
    >trzeba płacić??? kumpel mial stluczke i samochod sam sobie robi w
    >garazu juz 3 miesiac!!. 1/4 czasu oc, ok 120zł by zyskal gdyby

    Powiedzmy sobie szczerze - oplaty w urzedzie za wyrejestrowanie i
    zarejestrowanie bylyby wyzsze niz 120zl :-)

    Ale mozliwosc IMO jak najbardziej powinna byc.
    I to nawet najprosciej jak mozna - nic nie trzeba zglaszac, zlapia
    na drodze bez OC to kara moze byc nawet wyzsza niz obecnie.

    J.

  • 10. Data: 2010-06-17 17:21:18
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Powiedzmy sobie szczerze - oplaty w urzedzie za wyrejestrowanie i
    > zarejestrowanie bylyby wyzsze niz 120zl :-)
    >
    > Ale mozliwosc IMO jak najbardziej powinna byc.

    ale to nie powinno byc zglaszane. Masz fanaberie miec auto bez OC to Twoj
    biznes. Ale jak Cie zlapia ze to auto jedzie bez OC to inna sprawa.

    Wiesz, ze jedziesz zagranice, wypowiadasz OC, masz auto w garazu, sam jestes
    zagranica i masz wszystko w dupie. A u nas zawsze jakies komplikowanie
    spraw.

    Icek