  • 41. Data: 2018-12-27 18:53:04
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    news:4ee819a9-b7e9-4da8-aaa3-86ebba8a5cae@trust.no1.
    ..
    > W sumie słusznie. W motorze skacze mi nawet do 14.8 V. Nie wiem jak to
    > wpływa na akumulator, ale co parę sezonów muszę zmieniać...

    Najważniejsze, aby to było przewidywalne, żeby nawet awaria była by
    przewidywalna, kiedy nastąpi, aby się zawczasu przygotować.

    > I w sumie tak powinno być, a nie tak jak normalnie, "na pałę". Z drugiej
    > strony samochody "na pałę" jeżdżą na jednym akumulatorze latami, więc po
    > co poprawiać coś, co działa? :)

    Lata temu czytałem wypowiedź jakiegoś gościa, co narzekał, że jego aku 9 lat
    go nie zawiódł, ale pewnego dnia po prostu wypadł z rąk i się rozbił...
    I to jeszcze w czasach bliższych PRL...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 42. Data: 2018-12-27 18:56:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Hmm ... a jeśli nieoświetlona, to ZTCP, napięcia brak, a skoro U=0,
    >to i zgodnie z prawem Ohma, I=0...? Więc rympał, czy jest tam obwód,
    >czy nie...
    >Chyba, że ja z dupy strony podchodzę...

    Oczywiscie ze z d*, krzemowa dioda jak wszyscy wiedza ma ~0.7V.

    Oczywiscie 0.7V spadku, zamiast ~0.5V produkcji, to juz 1.2V roznicy
    :-)

    J.

  • 43. Data: 2018-12-27 20:49:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Lata temu czytałem wypowiedź jakiegoś gościa, co narzekał, że jego aku 9
    > lat go nie zawiódł, ale pewnego dnia po prostu wypadł z rąk i się rozbił...
    > I to jeszcze w czasach bliższych PRL...

    Gościu był bardzo zżyty z tym akumulatorem, codziennie na rękach go nosił
    (do ładowania), aż tu nagle taki pech.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2018-12-28 02:35:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Gościu był bardzo zżyty z tym akumulatorem, codziennie na rękach go nosił
    > (do ładowania), aż tu nagle taki pech.

    Wisi mi, czy był zżyty, czy nosił codziennie, mógł nawet ładować czym innym,
    niż prądem. Nie o tym bowiem pisałem, lecz o tym, że w PRL-u aku (OIDP
    Centra Poznań) wytrzymał mu 9 lat.
    Rozdrabniamy się, niepotrzebnie... Miał, dbał, używał, rozbił, już nie miał
    i już nie używał. Cała filozofia.

  • 45. Data: 2018-12-28 04:32:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > Rozdrabniamy się, niepotrzebnie... Miał, dbał, używał, rozbił, już
    > nie miał i już nie używał. Cała filozofia.

    Ówczesna filozofia (za PRL obowiązującą była marksistowska). Różnice są
    w definicji pojęć. W czasach PRL "wytrzymał 9 lat i był jeszcze dobry"
    oznaczało, że po conocnym ładowaniu prostownikiem dało się używać cały
    dzień, o ile postoje nie były dłuższe niż kilka godzin. Dzisiaj, jeśli
    akumulator ma okazję by wypaść komuś z rąk, bo trzeba było go wyciągnąć
    z samochodu do naładowania, uważa się za złom. I kupuje się nowy.
    Według tamtej filozofii akumulatora po prostu się już nie miało i już
    nie używało. Chodziło się piechotą tak długo, aż udało się "załatwić"
    nowy.

    Jarek

    --
    Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka.

  • 46. Data: 2018-12-28 11:12:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > oznaczało, że po conocnym ładowaniu prostownikiem dało się używać cały
    > dzień, o ile postoje nie były dłuższe niż kilka godzin. Dzisiaj, jeśli

    Chrzanić powód. Fakty - 9 lat wytrzymał, został rozbity. Reszta to
    dopowiedzenie rzeczy, które niekoniecznie musiały zaistniec.

  • 47. Data: 2018-12-28 15:38:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Chrzanić powód.

    W czerwcu 1989 udało się wysmarować powód wymienioną przyprawą.

    > Fakty - 9 lat wytrzymał, został rozbity. Reszta to dopowiedzenie rzeczy,
    > które niekoniecznie musiały zaistniec.

    Raczej rzeczy niedopowiedziane, dotyczące szczegółów tego "wytrzymywania".

    Jarek

    --
    Żołnierz dziewczynie nie skłamie,
    Chociaż nie wszystko jej powie.

  • 48. Data: 2018-12-28 19:04:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Raczej rzeczy niedopowiedziane, dotyczące szczegółów tego "wytrzymywania".

    Odróżniłbym jednak rzecz przypomnianą sobie po ponad ćwierćwieczu (no tak,
    zapomniałem o swoim ćwierćwieczu w necie, choć początki mizerne), od
    dopowiadania szczzegółów na miejscu.
    Może i było tak, że aku wytrzymywał 3 dni, ale jeśli facet codziennie
    odpalał i jechał, to czego wiecej trzeba, gorzej, gdyby trzzymał 3 tygodnie,
    ale po godzinie nie był w stanie ukręcić rozrusznikiem..., starter łapał,
    auto ruszało, okej. Dopiero przy jakiejś d/s-race, wyszło by, że aku właśnie
    kładzie się i nie zamierza wstać, leżeć będzie, o, tak właśnie, tak będzie
    leżał.

  • 49. Data: 2018-12-28 19:10:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Chrzanić powód. Fakty - 9 lat wytrzymał, został rozbity. Reszta to
    > dopowiedzenie rzeczy, które niekoniecznie musiały zaistniec.

    Ale tu właśnie rozchodzi się o definicję tego "wytrzymał". Dziś też są
    akumulatory, które mając 9 lat po całej nocy ładowania zakręcą
    rozrusznikiem i jeśli samochód zapali za pierwszym razem, to dobrze
    (bo na drugi już energii nie starczy).

  • 50. Data: 2018-12-28 19:18:27
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Dopiero przy jakiejś d/s-race, wyszło by, że aku właśnie kładzie się i
    > nie zamierza wstać, leżeć będzie, o, tak właśnie, tak będzie leżał.

    Taki też miałem. Mam w sumie nadal, ale niestety zostawiłem go na rok w
    piwnicy i rozładował się całkowicie, biedulek. Niby naładowałem i nawet
    zasila żarówkę 50 W (z napięciem rzędu 8 V), ale to taka sztuka dla
    sztuki. Za ścisk przy wylewaniu podłogi w piwnicy robił.

    Wszystko było z nim OK, samochód zapalał, jeździł (jeździłem wtedy
    codziennie) do momentu, w którym grzebałem przy samochodzie z włączonym
    radiem. Po parunastu minutach radio zdechło, wszystko zdechło, samochodu
    nie dało się odpalić, kontrolki ledwo się żarzyły. Akumulator przez noc
    naładowałem, samochód znowu odpalał, ale następnego dnia miał już nowy
    akumulator, a tamten wyjąłem i sobie zostawiłem sam-nie-wiem-po-co.