  • 141. Data: 2010-11-26 20:16:02
    Temat: Re: Konwersja halogenów do HID
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > Nie, ta śrubka pod klapą, przy lampie, ma służyć właśnie do korekcji
    > nachylenia lampy przy znacznej zmianie obciążenia samochodu...
    > Ale zapewniam Cię - nikt tego nie robi. 99% kierowców nawet nie wie
    > że coś takiego jest i że może to stanowić jakiś problem.

    To już wiem, dlaczego w tylu autach "jedno oko na Maroko drugie na Kaukaz"

    Śrubki przy lampach NIE SŁUŻĄ do samodzielnej regulacji strumienia światła w
    zależności od obciążenia !

    To jest regulacja fabryczna/serwisowa.
    Konstruktorzy auta określają na podstawie wysokości montażu lamp mijania i
    badań zawieszenia przy różnym obciążeniu, jakie ma być pochylenie w dół wiązki
    światła a dokładnie granicy światło/cień.
    Na tabliczce znamionowej albo nalepce na pasie przednim ta wartość jest
    podawana w procentach i taką liczbę powinien diagnosta wprowadzić do swojego
    testera świateł w czasie regulacji a potem do tego dokładnie doregulować
    wysokość granicy światło/cień.
    Regulacji dokonuje się przy określonym obciążeniu pojazdu - bez bez pasażerów
    i przy połowie zbiornika paliwa - szczegółów dokładnie nie pamiętam, są w
    przepisach.
    Wartość tego pochylenia wiązki jest rzędu 1.0 - 1.5%, co zapewnia,że przy
    średnim obciążeniu światła mijania osiągną na jezdni wymagany przepisami
    zasięg ok 40m a przy dociążeniu nie podniosą się ponad horyzont.

    Tymi śrubkami nie powinien kręcić kierowca!
    Dla niego wymyślono najpierw mechaniczne "przerzutki" przy reflektorach, z
    opisem słownym lub obrazkowym - zależnie od obciążenia kierowca powinien
    otworzyć maskę i przestawić "wajchy" przy obu lampach.
    Prawdę mówiąc mało kto o tym wiedział i używał więc kolejne rozwiązanie to
    hydrauliczne siłowniki, potem potencjometr w kabinie i motorki w lampach a
    teraz dodano czujniki ugięcia zawieszenia - jest "full automat" dla kierowcy a
    śrubki przy lampach dalej istnieją (albo są zastępowane cyfrowym
    programowaniem) dla wstępnego ustawienia w serwisie.

    Jeszcze ciekawostka: w amerykańskich autach regulacja wysokości świateł jest
    prawie niespotykana - widać oni tam są jednak odporniejsi na olśnienie !

    Jeszcze kilkanaście lat temu amerykańskie światła mijania nie musiały mieć
    ostrej górnej granicy światło / cień dla świateł mijania.
    Istnieją tam dwuwłóknowe żarówki o innym układzie żarników - zamiast, jak w H4
    - włókno mijania (z miseczką od dołu) z przodu a włókno drogowych za nim na
    tej samej wysokości, to te amerykańskie żarówki mają oba włókna umieszczone w
    tej samej odległości od cokołu - jedno nad drugim!
    Takie lampy dają na ekranie prawie identyczną dla długich i dla krótkich z
    grubsza jajowatą, nieco rozciągniętą przez "ryflowane" szkło plamę, raz wyżej,
    raz niżej, zależy które włókno świeci.
    Osłonka przed żarówką ma wycięcia, by bezpośrednim światłem z żarnika
    doświetlać krawężnik.

    Aha - na tamtejszych przeglądach (o ile są wymagane) nie trzeba nawet było
    włączać takich świateł.
    Ze szkła lampy wystawały trzy "pipki" i wystarczyło na nich oprzeć odpowiednią
    poziomicę, by skontrolować ustawienie lamp!
    Ten wynalazek też potwierdza ich odporność na światła z przeciwka.

  • 142. Data: 2010-11-26 22:32:10
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik " Wmak" <w...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Jeszcze ciekawostka: w amerykańskich autach regulacja wysokości świateł
    > jest
    > prawie niespotykana - widać oni tam są jednak odporniejsi na olśnienie !

    a moze mają mniej przepisów które ostatecznie s mało użyteczne. U nas
    poziomowanie jest obowiązkowe a juz ktoś pisał ze mało kto tego używa.

    > Jeszcze kilkanaście lat temu amerykańskie światła mijania nie musiały mieć
    > ostrej górnej granicy światło / cień dla świateł mijania.

    Nie wiem czy nadal tak nie jest, bo samochody wypozażone w zarówke H13 wcale
    nie są stare (np Doodge Caliber 2008)

> [...]
    > umieszczone w
    > tej samej odległości od cokołu - jedno nad drugim!

    Spotkałem sięz H13 i tam nie ma ostrej granicy odcięcia

    http://allegro.pl/h13-zarowka-60-55w-classic-led-des
    ign-f-vat-i1326802106.html

    H13 to system USA. W H13 jedno włókno jest wysunięte dalej niż drugie.
    Światło drogowe jest w ognisku a mijania poza ogniskiem
    "H13, the high-beam filament is at the focal point and the low-beam filament
    is off focus. For use in right-traffic countries, the low-beam filament is
    positioned slightly upward, forward and leftward of the focal point, so that
    when it is energised, the beam is widened and shifted slightly downward and
    rightward of the headlamp axis. "

    > Ze szkła lampy wystawały trzy "pipki" i wystarczyło na nich oprzeć
    > odpowiednią
    > poziomicę, by skontrolować ustawienie lamp!

    to fakt, kiedyś takie były calkiem popularne. Spotkałem sie tez z
    reflektorami które były skompaktowane z włóknemm tzn cały klosz był bańką i
    musiała tam być próżnia

  • 143. Data: 2010-11-27 00:46:25
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Arbiter <n...@h...com> napisał(a):
    > Nie wiem czy nadal tak nie jest, bo samochody wypozażone w zarówke H13 wcale
    > nie są stare (np Doodge Caliber 2008)

    Ja ten wynalazek pamiętam z Dodge'a Neona sprzed 15 lat - nie pamiętam typu
    żarówki a może na przesunięcie włókien w poziomie nie zwróciłem uwagi.
    Kolega kupił pojazd z takimi lampami i lewym, jak można się domyślać,
    dopuszczeniem do ruchu w Polsce.
    Świeciły beznadziejnie, dopiero po stłuczce, na koszt ubezpieczyciela wymienił
    na europejskie z H4 - też słabowite, bo szkła zbyt płasko leżące i do przodu
    miały skierowaną niewielką powierzchnię odblasku - aha, europejskie powinny
    mieć motorki, dorabiałem ręczną regulację na cięgle.
    Kolega wierny marce - teraz ma Sebringa Coupe i tam już są żarówki 2x HB3
    i 2x HB4 - świeci nieźle, bez asymetrii ale jest odcięcie - władza nie czepia
    się.

    > to fakt, kiedyś takie były calkiem popularne. Spotkałem sie tez z
    > reflektorami które były skompaktowane z włóknemm tzn cały klosz był bańką i
    > musiała tam być próżnia

    Próżnia to była w żarówkach Łodygina , teraz w bańkach, tych wielkich też, są
    gazy obojętne pod sporym ciśnieniem, by zmniejszyć rozpylanie włókna na szkło.

    Te zintegrowane pamiętam z lat 70-tych - w komisach można było kupić wkłady
    pasujące idealnie do dużego fiata - dwie mijanki, dwa długie.
    Były to lampy kanadyjskie - asymetryczne, tylko zamiast podniesionego klina po
    prawej dawały schodek i miały wycięcia w przesłonie dla doświetlania
    krawężników tuż przed autem.
    Mimo mocy 37.5W całkiem fajnie oświetlały drogę, nie oślepiały przeciwnika.
    Odblaski nie matowiały a takie komplety przechodziły na przeglądach.
    Możliwe, że u kolegi w pakamerze jeszcze taki zestaw gdzieś leży.

  • 144. Data: 2010-11-29 12:01:15
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > Dopuszczalna? Przez kogo dopuszczalna?
    Przez kulturę (zwyczaj).

  • 145. Data: 2010-11-29 12:03:10
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    > Artur, rzucanie interlokutorem na newsach jest juz tak oklepane, ze
    > naprawde na nikim wrazenia nie zrobi. :)

    Wiem, bo społeczeństwo (w tym ja), masowo się kształci:).

    Artur(m)

  • 146. Data: 2010-11-29 13:18:42
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > "Artur(m)" <m...@i...pl> wrote in message
    >
    > Ja mieszkam od 12 lat na zachodnich przedmieściach Chicago.
    > I tak to właśnie oceniam. Porównuję do Krakowa nie do Kielc.
    > Być może w Kielcach macie czyściej.

    E tam. Standardowo:)

    > Gdzie w tym Chicago mieszkałeś że deszcz stanowił problem?

    róg Kedzie i ofkors Milłoki

    Przeczytałem jeszcze raz i wynika że nie był, co było stanem częstym:)
    Wtedy, gdy przebywałem w tym szikagu nie padało często mimo,
    że były to miesiące jesienno-zimowo-wiosenne

    > Ciebie profilowane światła w Polsce bardziej oślepiają niż symetryczne
    > w USA co świecą Ci prosto w oczy? :-)))

    Jeżeli prawidłowo - to nie.
    Ale nie wyobrażam sobie jak symetryczne będą świeciły,
    a w dodatku czasem nieustawione

    Artur(m)

  • 147. Data: 2010-11-29 16:59:28
    Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>

    On 22 Lis, 18:06, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Ktoś używał takich tanich zestawów do konwersji za 100zł?

    Bardzo dobry artykul o reflektorach:

    http://www.its.waw.pl/Analizator_swiatel,0,2127,1.ht
    ml

    pozdr
    AA

  • 148. Data: 2010-11-29 17:01:33
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-24 21:39, jerzu pisze:

    > Od kilku dni?

    A to już dłużej tak? Wcześniej nie rzucało mi się w oczy...

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    http://allegro.pl/item1199963969.html

  • 149. Data: 2010-11-29 18:23:56
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Lewis

    > A to już dłużej tak? Wcześniej nie rzucało mi się w oczy...

    Jerzu ma jakieś zwidy. ;-)

    --
    ignorance is bliss