    From: SnCu <t...@e...ca>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Kto ma rację?
    Date: Sat, 29 Apr 2017 13:43:34 +0200

    Witam,

    trochę dłuższe opowiadanie, ale mam nadzieję, że nie znudzi.

    Wczoraj konfigurowałem internet u mojego kolegi w nowo oddanej
    deweloperce. Jest tam tak, że w mieszkaniu są dwa gniazdka RJ45 i RJ11.
    Na klatce, na każdym piętrze jest szafka, a w niej switch do którego
    wchodzą kable od RJ45, a pod nim koncentrator, do którego wchodzą
    dwużyłowe kable od RJ11. Koncentrator musi być typu VoIP, ponieważ on
    sam jest połączony patchcordem ze switchem od ethernetu. (Być może
    ethernet oferuje jakiś SIP, QoS itp. dla lepszej gwarancji trwałości
    połączenia). Wszystko to jest oczywiście własnością lokalnego operatora
    oferującego internet + telefon.

    Akurat szafka na korytarzu z tym sprzętem była otwarta, przez co mogłem
    do niej zajrzeć i wtedy z sąsiedniego mieszkania wyszedł jakiś facet
    "prawnik", który wziął mnie chyba za montera z firmy:

    Zaczął mnie pytać, jak podpisze umowę z Orange, to po ilu dniach
    przełączymy mu sygnał.

    Ja mu mówię, że to niemożliwe, bo to jest infrastruktura tylko tego
    operatora.

    "Prawnik" zaczął mi cytować jakieś treści ustaw odnośnie pętli lokalnej.

    No to ja mu mówię: Proszę Pana, pętla lokalna to jest tylko kabelek,
    który z Pana mieszkania kończy się tutaj - na chwilę nawet wypiąłem jego
    RJ11 z tego koncentratora i pokazuję - jak Orange dojdzie dotąd z
    własnym kablem, to Panu podłączą, ale teraz to powiedzą, że brak
    możliwości technicznych.

    On coś się dalej zaczął pluć, że go jakieśtam kabelki nie obchodzą, on
    jest obywatelem, płaci podatki i mu się należy itp. itd... i taki tam
    bełkot.

    No i ja się teraz zastanawiam - kto ma rację - ja, że pętla lokalna
    kończy się 5 metrów od lokalu i inny operator musiałby tam dojść z
    własną infrastrukturą, czy on, że Orange ma prawo puszczać sygnał po
    Ethernecie tego operatora? Bo najśmieszniejsze jest to, że "prawnik"
    sobie wyobraża, że będzie miał Neostradę. Hehe, ciekawe jak mu DSL tam
    doprowadzą. Chyba będą musieli założyć DSLAM w tej skrzynce na jego piętrze.

    Swoją drogą, zastanawiałem się jaki jest sens wydawać pieniądze na
    switch i koncentrator kilkuportowy na każdym piętrze, jeśli jeden switch
    i jeden koncentrator 32-portowy w piwnicy załatwiłby cały blok. Ale
    teraz wydaje mi się, że chodzi o to, że dzięki temu pętla lokalna jest
    bardzo krótka i konkurencja musiałaby dojechać z własną infrastrukturą
    aż do tego piętra, co czyni dla nich interes o wiele mniej opłacalny.

    Powiedzcie, kto ma rację - ja czy "prawnik" i czy dobrze odgadłem sens
    takich krótkich pętli lokalnych.