  • 1. Data: 2012-06-14 08:00:26
    Temat: L4960 i panel fotowoltaiczny
    Od: "Mamba" <z...@p...onet.pl>

    Witam.

    Zasilam pewien układ z akumulatora żelowego 6V 4.5 AH (prąd 20-godzinny)
    jako awaryjnego źródła zasilania. Akumulator jest mocno na wyrost
    (wytrzymuje 14 dni).
    Wpadł mi w ręce panel fotowoltaiczny 10W o napięciu znamionowym 12V. Po
    sprawdzeniu (bez obciążenia) napięcie na zaciskach dochodzi do 23V.
    Minimalne to oczywiście 0.
    Chciałem go wykorzystać do zasilania układu i ładowania akumulatora. Czy ten
    układ sprawdzi się w takiej roli? A jeżeli nie to jaki (równie prosty w
    zastosowaniu)?

    Rafał

  • 2. Data: 2012-06-14 12:36:05
    Temat: Re: L4960 i panel fotowoltaiczny
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Mamba" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Wpadł mi w ręce panel fotowoltaiczny 10W o napięciu znamionowym 12V. Po
    > sprawdzeniu (bez obciążenia) napięcie na zaciskach dochodzi do 23V.

    Myślę (na podstawie zabaw z panelami) że można zrobić to za pomocą dwóch
    diód.
    Pierwsza dioda wiadomo - szeregowo, zabezpieczenie przed "ładowaniem panelu
    przez akumulator". Druga to zenerka zabezpieczająca przed przeładowaniem
    akumulatora.

    Nie zauważyłem ujemnych skutków przeciążania panelu. Ma jakąś rezystancję
    wewnętrzą i to należy brać do wyliczeń. Jeżeli masz możliwość zmierzenia to
    sprawdź prąd zwarcia takiego panelu. (w weekend ma być pogoda). Jeżeli
    chcesz być spokojny, to dodaj rezystor, taki że moc wydzielana na
    rezystancji wewnętrznej panelu będzie taka sama jak przy obciążeniu 12V.
    Zaleta takiego układu to fakt, że ładowanie będzie zaczynało się przy małym
    nasłonecznieniu (może nie trzeba będzie śledzić słońca?)

    Oczywiście te dwa (trzy) elementy można rozbudować. Zamiast rezystora dać
    tranzystor - w sumie stabilizator - piszesz o małym obciążeniu, więc bilans
    energetyczny powinien być dodatni.
    Ewentualnie przetwornicę - tylko nie zakładaj że panel daje 12V i więcej,
    będzie dawał nawet 6V
    Ale chyba nie warto. Pobór prądu przez obciążenie masz na poziomie 15mA.
    Teoretycznie solarna lampka ogrodowa dałaby radę :))

    --
    Desoft