  • 1. Data: 2011-02-02 20:54:10
    Temat: Laboratoria metrologiczne, wzorcowanie, nadzór nad urządzeniami pomiarowymi i wszystko polane sosem ISO 9001
    Od: Grzexs <g...@g...usu-n-to.pl>

    Ma ktoś może jakieś doświadczenia w temacie nadzór nad urządzeniami
    pomiarowymi w warunkach ISO 9001? Jak to ma k*** wyglądać?! Kierownictwo
    firmy zażyczyło sobie dokonania wzorcowania wszelkich urządzeń
    pomiarowych. Czy ktoś gdzieś coś takiego robi w Polsce? Gdzie na
    przykład zrobić wzorcowanie czy też kalibrację miernika grubości lakieru
    jakiejś firmy-krzak albo chińskiej suwmiarki? Albo wagi kuchennej,
    których miesięcznie się tu zużywa kilka? Czy np. mogę sam wzorcować za
    pomocą np. kalibrowanych odważników? Czy ktoś kalibruje
    wilgotnościomierze? A miarki zwijane - mam ich tu z pół tysiąca, czy na
    każdej mam przylepiać etykietkę z terminem następnej kalibracji? Czy
    ktoś zwariował, czy ja?
    --
    Grzexs

  • 2. Data: 2011-02-02 20:58:19
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Wed, 02 Feb 2011 21:54:10 +0100, Grzexs napisał(a):

    > wilgotnościomierze? A miarki zwijane - mam ich tu z pół tysiąca, czy na
    > każdej mam przylepiać etykietkę z terminem następnej kalibracji? Czy
    > ktoś zwariował, czy ja?

    Ktoś zwariował, a teraz Cię wkręca. No pocieszenie powiem Ci, że sam za
    tą działkę u mnie odpowiadam... :)

    Więcej wraz z adresami napiszę jutro.

    P.S. tak, każda miarka musi mieć numer :)

    --
    pzdr
    meping

  • 3. Data: 2011-02-02 23:54:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 02 Feb 2011 21:54:10 +0100, Grzexs wrote:
> [...]
    >przykład zrobić wzorcowanie czy też kalibrację miernika grubości lakieru
    >jakiejś firmy-krzak albo chińskiej suwmiarki? Albo wagi kuchennej,

    (Glowny) Urzad Miar. Plus prywatne, plus unijne - nie musisz sie
    ograniczac.

    >A miarki zwijane - mam ich tu z pół tysiąca, czy na
    >każdej mam przylepiać etykietkę z terminem następnej kalibracji?

    Ano masz. Przy czym miarke to sprawdzic mozesz we wlasnym zakresie.

    >Czy ktoś zwariował, czy ja?

    A ten miernik grubosci lakieru firmy krzak to jak myslisz - o ile sie
    myli ? Nie masz pojecia ? No to po co taki przyrzad "pomiarowy" ktory
    nie wiadomo co mierzy ?

    J.

  • 4. Data: 2011-02-03 06:20:14
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-02 21:54, Grzexs pisze:
    > Ma ktoś może jakieś doświadczenia w temacie nadzór nad urządzeniami
    > pomiarowymi w warunkach ISO 9001? Jak to ma k*** wyglądać?!

    Normalnie. Procedura obejmująca zakup, przyjęcie na stan sprzętu, jego
    oznakowanie, częstotliwość sprawdzania i kto to ma robić itd. Do tego
    wyspecjalizowana komórka zajmująca się dbaniem o wyławianie ze stada
    przyrządów tych z kończącymi się papierami i mająca kontakty na
    zewnątrz. Czasem też opłaca się utrzymywać komórkę wyposażoną w sprzęt
    do wzorcowania na miejscu. Tak jest na przykład w firmach używających
    setek czy tysięcy manometrów.

    > Kierownictwo
    > firmy zażyczyło sobie dokonania wzorcowania wszelkich urządzeń
    > pomiarowych.

    Wszelkich ? Jak kierownictwo dostanie stos faktur za wzorcowanie
    *wszelkich* urządzeń to się zacznie po głowie skrobać, czy to ma sens;
    ostatecznie nie wszystko *musi* być nadzorowane. Ale tak to jest na
    początku.

    > Czy ktoś gdzieś coś takiego robi w Polsce?

    Wszelakiej maści GUMy. Ścieżki trzeba wydeptać, ale potem jest z górki.

    > Gdzie na
    > przykład zrobić wzorcowanie czy też kalibrację miernika grubości lakieru
    > jakiejś firmy-krzak albo chińskiej suwmiarki? Albo wagi kuchennej,
    > których miesięcznie się tu zużywa kilka?

    To nie lepiej kupić jedną a porządną, taką co na "dzień dobry" ma
    certyfikat od producenta ?

    > Czy np. mogę sam wzorcować za
    > pomocą np. kalibrowanych odważników?

    O ile odważniki będą miały stosowne atesty :)

    > Czy ktoś kalibruje
    > wilgotnościomierze?

    OIDP do wilgotnościomierzy są gotowe zestawy do kalibracji, ale kto i
    jak je nadzoruje to nie wiem.

    > A miarki zwijane - mam ich tu z pół tysiąca, czy na
    > każdej mam przylepiać etykietkę z terminem następnej kalibracji?

    O ile mają wpływ na jakość produkcji zgodnie z ISO, to tak.

    > Czy
    > ktoś zwariował, czy ja?

    Tak to wygląda na początku, kiedy pod nadzór bierze się *wszystko*. Po
    jakimś czasie dochodzi się do wniosku że np. linijki na biurkach nie
    muszą mieć papierów :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2011-02-03 07:23:56
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 03 Feb 2011 07:20:14 +0100, PeJot napisał(a):

> [...]
    > wyspecjalizowana komórka zajmująca się dbaniem o wyławianie ze stada
    > przyrządów tych z kończącymi się papierami i mająca kontakty na

    O jakich kontaktach mówisz? Może jeszcze znajomości i łapówki, aby
    łaskawie sprawdzili Ci przyrząd? W obecnych czasach do tego trzeba mieć
    równie dużo znajomości co do piardnięcia w oponkę u wulkanizatora :->

    > Czasem też opłaca się utrzymywać komórkę wyposażoną w sprzęt
    > do wzorcowania na miejscu. Tak jest na przykład w firmach używających
    > setek czy tysięcy manometrów.

    Posiadać narzędzia wzorcowe

    > Wszelkich ? Jak kierownictwo dostanie stos faktur za wzorcowanie
    > *wszelkich* urządzeń to się zacznie po głowie skrobać, czy to ma sens;
    > ostatecznie nie wszystko *musi* być nadzorowane.

    Zapraszam 10.03 do Zielonki pod Warszawą.... Powiesz to człowiekowi który
    będzie robił audyt ISO....

    > Ale tak to jest na
    > początku.

    A potem?

    > Wszelakiej maści GUMy.

    albo po prostu Laboratoria Pomiarowe. My współpracujemy z Laboratorium
    Mikron, ul. Bankowa 2 / 1 41-700 Ruda Śląska tel/fax: 032 34-23-440 kom:
    601 243-635

    > Ścieżki trzeba wydeptać, ale potem jest z górki.

    O tak... Tak samo jak do wymiany oleju w silniku samochodu w serwisie na
    rogu :P

    Kalibrację miernika, to zależy jakiego. Możesz mieć kalibrowane okresowo
    folie kalibracyjne i te będą miały atest. Właśnie będę wysyłał miernik do
    wzorcowania....

    Wagi prawdopodobnie możesz wzorcować samodzielnie w oparciu o odważniki
    wzorcowe z atestem

    > To nie lepiej kupić jedną a porządną, taką co na "dzień dobry" ma
    > certyfikat od producenta ?

    Tak, ale i tak nie uchroni to przed okresowym wzorcowaniem....

    --
    pzdr
    meping

  • 6. Data: 2011-02-03 07:43:38
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-03 08:23, Krzysztof Chajęcki pisze:

    > O jakich kontaktach mówisz? Może jeszcze znajomości i łapówki, aby
    > łaskawie sprawdzili Ci przyrząd? W obecnych czasach do tego trzeba mieć
    > równie dużo znajomości co do piardnięcia w oponkę u wulkanizatora :->

    Firm co sprawdzą przyrządy, jest na pęczki. Ale już takich, co zrobią
    okresową rekalibrację,to już mniej. O takich kontaktach mówię.

    > Posiadać narzędzia wzorcowe

    I przeszkolonych ludzi.

    > Zapraszam 10.03 do Zielonki pod Warszawą.... Powiesz to człowiekowi który
    > będzie robił audyt ISO....

    Ale co mam powiedzieć ? Zewnętrzni audytorzy z własnej praktyki bardzo
    dobrze wiedzą, że firmy z nadzorowaniem sprzętu pomiarowego potrafią
    przeginać i to w obie strony.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-02-03 07:44:55
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-02 21:58, Krzysztof Chajęcki pisze:

    > Ktoś zwariował, a teraz Cię wkręca. No pocieszenie powiem Ci, że sam za
    > tą działkę u mnie odpowiadam... :)
    >
    > Więcej wraz z adresami napiszę jutro.
    >
    > P.S. tak, każda miarka musi mieć numer :)

    Nie każda :P

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-02-03 07:52:12
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 03 Feb 2011 08:43:38 +0100, PeJot napisał(a):

    > Ale co mam powiedzieć ? Zewnętrzni audytorzy z własnej praktyki bardzo
    > dobrze wiedzą, że firmy z nadzorowaniem sprzętu pomiarowego potrafią
    > przeginać i to w obie strony.

    że nie wszystko trzeba sprawdzać :). Wiesz, my robimy tak zaawansowane
    konstrukcje jak znaki drogowe. Tolerancja nie raz po kilka mm na stronę.
    I szlag mnie trafia jak mam sprawdzać dokładność miarki do ułamków mm...

    --
    meping

  • 9. Data: 2011-02-03 07:53:09
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 03 Feb 2011 08:44:55 +0100, PeJot napisał(a):

    > Nie każda :P

    dobrze - każda którą może zobaczyć audytor :P Inne na audyt się chowa :P

    --
    pzdr
    meping :)

  • 10. Data: 2011-02-03 07:58:03
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-03 08:53, Krzysztof Chajęcki pisze:

    > dobrze - każda którą może zobaczyć audytor :P Inne na audyt się chowa :P

    Nie każdy sprzęt pomiarowy *musi* być nadzorowany i to całkiem zgodnie z
    procedurą. Ale jak widzę, szanowny inżynier o tym nie wie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem