  • 1. Data: 2011-01-25 11:36:11
    Temat: Śruby calowe - norma
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Witam,

    Czy najnowsze wydanie normy ANSI/ASME B18.2.1-2010 definiuje wymaiary śrub
    bez łba (stud bolt)? Mam wydanie z 1996 roku i nie znalazłem tam takich
    informacji. Tymczasem w normie na kołnierze B16.5 przez kolejne wydania z
    uporem maniaka piszą, że szpilki powinny być wg B18.2.1. Ja z uporem
    maniaka wpisuję to do projektu (lubie porządek :) a poddostawcy pytają się
    czy się nie pomyliłem bo nie mogą tego znaleźć...

    A teraz pytanie dodatkowe. Czy stosując śruby/szpiliki o długościach
    podanych w tabelkach B16.5 spotykacie się z sytuacją, że są za krótkie? Mam
    to kolejny raz i już nie wiem o co chodzi... Ja wiem... dodatnie tolerancje
    na grubości nakretek i kołnierzy, grubość farby, źle sprasowana uszczelka.
    No ale to nie powinno dawać efektu, że śruba jest calkowicie schowana w
    nakrętce...

    Pozdrawiam,
    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 2. Data: 2011-01-25 19:48:57
    Temat: Re: Śruby calowe - norma
    Od: " lukaszpk" <l...@N...gazeta.pl>

    Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> napisał(a):

> [...]
    > No ale to nie powinno dawać efektu, że śruba jest calkowicie schowana w

    Mogę odpowiedzieć na drugie pytanie. Również trafiło mi się, ze dlugosci srub
    byly za krotkie, zwlaszcza przy uszczelkach krawędziowych, gdzie odkształcenie
    uszczelek nie bylo tak duze jak dla plaskich z tworzywa. Ale to glównie przy
    duzych kolnierzach i nielicznych przy aparacie. Dlatego zawsze licze wymagana
    dlugosc srub po czym przyjmuje najblizszą wg typoszeregu ASME, lub polskich
    norm. Wiem tylko, ze przy rurociągach pewnie trudno by bylo liczyc wszystkie
    sruby przy kilkudziesieciu roznych kolnierzach.

    PS. Chcialbym dolaczyc sie do tematu i spytac czy ktos orientuje się, w ktorej
    normie ASME są wytyczne co do stosowania srub z przewężoną szyjką? Chodzi o
    temp. podobnie jak dla polskich norm przy srubach typu SA, SZ czy SB. I co ma
    celu stosowanie takich srub? Gdzies kiedys znalazlem opracowanie, w ktorych
    wyznaczony byl wzor na pelzanie materialu, gdzie w przypadku mniejszych
    przekrojow zajwisko to zachodzilo rzadziej. Ale czy to wlasnie dlatego ssruby
    te sa przewezone?

    Przepraszam autora postu za OT.