  • 91. Data: 2018-04-09 12:52:36
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB - różnica dramatyczna!
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Gdzies czytalem o wiezy Ostankino pod Moskwa. Takie tam, 500m betonu.
    > A fundamenty ... na 3 m wglab ziemi.

    Przepraszam, czepiam się: na północy Moskwy, całkiem daleko od granic
    miasta. Grubość fundamentów istotnie jest 3 metry, natomiast są wkopane
    do ziemi na głębokość 4,7 m. Średnica fundamentów to 74 m. Podobno
    zaprojektowano z 6-krotnym zapasem na wywrócenie.

    > Wiaterek daje sile umiarkowana,  a ciezar calej konstrukcji plus jej
    > szerokosc u podstawy wystarczaja do stabillnosci.

    Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

  • 92. Data: 2018-04-09 12:59:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Podobno zaprojektowano z 6-krotnym zapasem na wywrócenie.

    >Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

    Teoretycznie - moze byc bez znaczenia.
    Poki stoi prosto - wiatr robi moment, ciezar robi moment(*), sie
    rownowazą niezaleznie od wysokosci s.c.

    Gorzej, jak sie podstawa pochyli, albo wiatr wieze wygnie - wtedy
    ciezar wlasny doklada swoj moment

    (*) no dobra, tak by bylo tylko przy sztywnej podstawie, w praktyce to
    ona musi sie wygiac, zeby ten moment na podstawie powstal.

    J.

  • 93. Data: 2018-04-09 16:13:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, April 8, 2018, 10:03:03 PM, you wrote:

    [...]

    > Roznica w przewodnosci jest spora
    > miedz 1.7e-8
    > aluminium 2.7e-8
    > zelazo 9.7e-8
    > stal 10 do 100 e-8

    Piszesz o przewodności a podajesz rezystywność :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 94. Data: 2018-04-09 21:31:58
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Gdzies czytalem o wiezy Ostankino pod Moskwa. Takie tam, 500m betonu.

    Ale tam powierzchnię ma w miarę niewielką, poza tym, była projektowana, aby
    miała to, co ma. Choć nie uchroniło jej to przed pożarem okablowania.

    > A fundamenty ... na 3 m wglab ziemi.

    Ale z pewnością nie mały paliczek po środku, tylko solidna płyta,
    odpowiednio trwała i ciężka.

    > Wiaterek daje sile umiarkowana, a ciezar calej konstrukcji plus jej
    > szerokosc u podstawy wystarczaja do stabillnosci.

    To przy stałym wietrze tak, ale jak będzie dmuch, dmuch, to się rozbuja - i
    "jerycho"

    > Ale mnie chodzilo o aluminium - wydawalo mi sie, ze uzasadniales gorsze
    > wlasnosci wlasciwosciami magnetycznymi, przyznaje - jest paramagnetykiem,
    > odwrotnie niz miedz, ale to bardzo slabe wlasciwosci.

    Aluminium aż tak nie psuje efektywności, jak tak się zastanawiam, to
    sprawność powinna być całkiem sensowna. Wolałbym antenę z prętów
    miedzianych, ale była by raczej ciężkawa.

    > Tam ponoc indukcyjnosc druta sie juz liczy ... wiec napiecia moga byc w
    > grubych kV.

    I to między sąsiednimi elementami konstrukcji, galwanicznie połączonymi.
    Przypuszczam, że schemat zastępczy kawałka zbrojenia, mógłby być całkiem
    ciekawy.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 95. Data: 2018-04-09 21:43:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

    Przy dobrej piździawie, wspartej rytmicznymi zmianami siły, to chyba nawet
    bym się trochę zaczął obawiać. Jednak skoro (raczej pozorny) środek
    ciężkości, to i wektory, więc siła wiatru swoje dokłada i pozorny środek
    ciężkości, czy jaka temu nazwa, przesuwa. Czymże innym, jeśli nie ilustracją
    tego, jest wyrywanie drzew z korzeniami przez silne wichry?