  • 31. Data: 2018-03-25 11:06:01
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > W typowych układach ładowania akumulatorów LiIon stosuje się raczej
    > układy scalone a nie układy dyskretne z tranzystorami w obudowach
    > SOT23. I jak najbardziej pracują one analogowo.

    Skądinąd bardzo użyteczne i za śmieszne pieniądze:

    http://allegro.pl/modul-ladowania-akumulatorow-tp405
    6-z-zabezp-i7243238796.html

    P.P.

  • 32. Data: 2018-03-25 13:22:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > W wiekszych sprzetach jest wieksza pokusa uzycia przetwornicy.
    > A tu prad relatywnie maly, zapas napiecia znikomy ...

    Ale ja zajmuję się także małym sprzętem, nawet mniejszym niż telefony.
    Przetwornice np. 50 mA. Cewki np. 2x2 mm.

    > Ale mowa o jednym telefonie.
    > Gorszy kabelek - 0.5A, lepszy kabelek - 1.5A.
    > Czy przetwornica nie powinna byc brdziej odporna ?

    Myślę że to uszkodzony kabel, i telefon myśli że można pobrać więcej.
    Można to jednak łatwo sprawdzić.

    > Tez. podlaczysz taki rozladowany li-ion pood zasilacz 4.0V, to tez sie
    > naladuje, a ze poplynie np 1.5A ... moze wytrzyma.

    A dlaczego zasilacz 4.0 V. Bez przetwornicy step-up nie naładuje się,
    pełne napięcie Li-Ion to 4.1 - 4.2 V.
    Rozładowany akumulator Li-Ion to zwykle > 3V (w temperaturze pokojowej).
    Większy prąd (przy stałym oporze) miałbyś przy bardziej normalnym
    napięciu zasilacza.

    No i normalny port USB 2.0 w pececie wyłączy się przy ok. 600 mA.

    > No i tak wlasnie podejrzewam - jest jeden tranzystor.
    > Tylko ze wtedy wtedy poplynie pradu tyle, ile poplynie.

    A nie. Bo jest cewka, a tranzystor nie jest włączony na stałe.

    > No ba, CE zobowiazuje, ale jak sie 1A przelacza ...

    No to co. W pecetach przełącza się 100 A (albo więcej) i radia
    (ani np. wbudowanego audio) nie zakłóca.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2018-03-25 13:30:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> writes:

    > W typowych układach ładowania akumulatorów LiIon stosuje się raczej
    > układy scalone a nie układy dyskretne z tranzystorami w obudowach
    > SOT23. I jak najbardziej pracują one analogowo.

    To ostatnie nie jest to zgodne z moimi doświadczeniami zawodowymi.

    Tzn. oczywiście nie twierdzę, że stosuje się układy dyskretne -
    najczęściej stosuje się przetwornice składające się głównie ze scalaka
    i cewki/trafo (tranzystory przełączające są w środku). W przypadku
    większych konstrukcji tranzystor może być na zewnątrz. Ale nie
    przypominam sobie żadnego przypadku "liniowego" ładowania. To byłoby
    zbyt trudne termicznie, sprawność przetwornicy byłaby zbyt mała
    i tranzystor (a tym bardziej scalak) gotowałby się niepotrzebnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 34. Data: 2018-03-25 13:33:25
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2018-03-24 o 16:58, J.F. pisze:

    > Zrob to sam ? Takie male ...

    Ale skrócić kabel od strony USB się da.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2018-03-25 23:32:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Sunday, March 25, 2018, 1:30:37 PM, you wrote:

> [...]
    > zbyt trudne termicznie, sprawność przetwornicy byłaby zbyt mała
    > i tranzystor (a tym bardziej scalak) gotowałby się niepotrzebnie.

    Umówmy się - ja nie będę dyskutował o topologii sieci rozległych a Ty
    nie pouczaj mnie w układach zasilania, bardzo proszę :)

    Najpopularniejsza obecnie ładowarka na świecie zasilana z portu USB
    oparta jest o liniowy układ TP4056 w obudowie SO-8. Typowy prąd
    ładowania 1A. Wcześniej były inne układy - na przykład Linear
    produkuje LTC4054-4.2 - max. 800 mA (teoretycznie, bo praktycznie 700
    mA przy użyciu dodatkowego rezystora 0.25?, 500 mA bez dodatków) w
    obudowie TSOT23 - jak najbardziej liniowe.

    Przetwornice są stosowane przy zasilaniu z wyższych napięć oraz przy
    wyższych prądach. Ciężko sobie wyobrazić analogową realizację QIC 3.0.
    Ale mu tu o prostym ładowaniu z USB...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2018-03-26 14:28:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Ale ja zajmuję się także małym sprzętem, nawet mniejszym niż
    >telefony.
    >Przetwornice np. 50 mA. Cewki np. 2x2 mm.

    Ale w telefonie jednak chcemy przetwornicy na 1000mA.

    >Myślę że to uszkodzony kabel, i telefon myśli że można pobrać więcej.
    >Można to jednak łatwo sprawdzić.

    Nie, to opor.

    Przy czym ten opor na tyle duzy, ze przetwornicy pozostaje sie wlaczyc
    na stale.
    Chyba, ze ma opcje step-up.

    >A dlaczego zasilacz 4.0 V. Bez przetwornicy step-up nie naładuje się,
    >pełne napięcie Li-Ion to 4.1 - 4.2 V.

    Bedzie spadek napiecia na kabelku :-)

> [...]
    >napięciu zasilacza.
    >No i normalny port USB 2.0 w pececie wyłączy się przy ok. 600 mA.

    A tu sprzeczne informacje sa.
    Norma bodajze mowi, ze nie powinien wiecej niz 100mA dawac bez
    dogadania sie.
    A praktyka, ze czesto da wiecej.

    >A nie. Bo jest cewka, a tranzystor nie jest włączony na stałe.

    >No to co. W pecetach przełącza się 100 A (albo więcej) i radia
    >(ani np. wbudowanego audio) nie zakłóca.

    Ale tam jest ladnie schowane za dwoma ekranami.
    A w telefonie biegnie kabelkiem.

    J.

  • 37. Data: 2018-03-26 18:12:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> writes:

    > Umówmy się - ja nie będę dyskutował o topologii sieci rozległych a Ty
    > nie pouczaj mnie w układach zasilania, bardzo proszę :)

    Skąd pomysł że zajmuję się sieciami rozległymi? Zajmuję się właśnie
    przetwornicami - w pewnym stopniu ;-)

    Przyznaję że nie robię badań statystycznych, no i to nie są akurat
    telefony, chociaż mogą mieć pojedyncze ogniwa i być zasilane z USB.

    > Najpopularniejsza obecnie ładowarka na świecie zasilana z portu USB
    > oparta jest o liniowy układ TP4056 w obudowie SO-8. Typowy prąd
    > ładowania 1A.

    Nie mogę znaleźć tego scalaka w TME, Digikey, Farnellu ani innym
    np. Arrole. Domyślam się, że w Chinach można go dostać praktycznie
    za darmo.

    Mogę przyjąć do wiadomości, że w telefonach jest inaczej niż
    w pozostałym sprzęcie. Jesteś pewien, że w telefonie, który potrafi
    pobrać z ładowarki 2,6 A, także jest liniowa "ładowarka"? Nawet jeśli
    tylko 2 A służy do ładowania, to wydzielenie mocy rzędu 2 W na małym
    scalaku - bez żadnej potrzeby - wydaje mi się raczej abstrakcyjne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 38. Data: 2018-03-26 21:52:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Monday, March 26, 2018, 6:12:55 PM, you wrote:

    > Skąd pomysł że zajmuję się sieciami rozległymi?

    Zbieżność nazwisk :(

    > Zajmuję się właśnie przetwornicami - w pewnym stopniu ;-)

    W jakim?

> [...]
    > Nie mogę znaleźć tego scalaka w TME, Digikey, Farnellu ani innym
    > np. Arrole. Domyślam się, że w Chinach można go dostać praktycznie

    A wystarczyło spróbować na Allegro:
    https://allegro.pl/listing?string=TP4056

    724000 wyników w Google to też za mało?
    https://www.google.com/search?q=TP4056&hl=pl

    Układu Lineara też nie znalazłeś?
    https://www.tme.eu/pl/katalog/#search=ltc4054&s_fiel
    d=parameter_38&s_order=DESC
    https://www.digikey.com/products/en/integrated-circu
    its-ics/pmic-battery-chargers/781?k=LTC4054
    http://pl.farnell.com/linear-technology/ltc4054les5-
    4-2-pbf/charger-battery-li-ion-0-15a-5sot23/dp/21026
    10?ost=LTC4054&ddkey=http%3Apl-PL%2FElement14_Poland
    %2Fsearch

> [...]
    > tylko 2 A służy do ładowania, to wydzielenie mocy rzędu 2 W na małym
    > scalaku - bez żadnej potrzeby - wydaje mi się raczej abstrakcyjne.

    Ale doczytałeś posta, na który odpowiadasz do końca czy tylko obciąłeś
    to co niewygodne?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2018-03-27 09:29:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >A wystarczyło spróbować na Allegro:
    >https://allegro.pl/listing?string=TP4056

    A propos - co sie uzywa w powerbankach ?

    Bo tam IMO podobnie - przetwornica jest, zeby napiecie z aku podniesc
    do 5V na wyjsciu, ale ładowanie to juz bez przetwornicy ...

    J.

  • 40. Data: 2018-03-27 10:32:45

    Fri, 23 Mar 2018 10:05:55 +0100, w <5ab4c371$0$661$65785112@news.neostrada.pl>,
    JaNus <bez@adresu> napisał(-a):

    > Co ciekawe, ten wychwalany przeze mnie -- wcale nie ma zewnętrznej
    > średnicy jakoś większej, niż kilka z tych słabych. Ale może zamiast
    > zaciskowego łączenia żył z wtyczkami, Lenovo zastosowało ich zgrzewanie
    > / lutowanie. Np srebrem, albo jakimś własnym, patentowym stopem?

    Albo po prostu jest z miedzi a nie wyrobu miedzianopodobnego :)