  • 1. Data: 2012-09-14 23:36:45
    Temat: [Link] Intel says Clover Trail Atom CPU won't work with Linux
    Od: n...@m...invalid

    <http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2205462/id
    f-intel-says-clover-trail-will-not-work-with-linux>

    Atom to nie był dotąd poważny target, niemniej symptomatyczne.

    Linuxowcy się tym pewnie nie przejmą (aczkolwiek niektórzy userzy jak
    np. ja rzetelnie bojkotują Intela i ostatnio nVidię) -- ktoś rozpracuje
    te C-state'y i P-state'y -- niemniej kolejny przykład sprzętu w
    ekosystemie x86, który jest zamknięty przez vendora.

    Wydawać się natomiast może, że potwierdza się postawiona raz teza, że
    architektura komputerów osobistych zmierza ku wykonaniu asynchronous,
    kończąc erę marnowania cykli na polling.

  • 2. Data: 2012-09-15 07:56:06
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 14.09.2012 r. 23:36, n...@m...invalid pisze:
    > <http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2205462/id
    f-intel-says-clover-trail-will-not-work-with-linux>
    [...]
    AMD "Hondo" APUs May Not Be Too Linux Friendly
    <http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=
    MTE4NTY>

  • 3. Data: 2012-09-16 14:00:09
    Od: ein <e...@n...spam>

  • 4. Data: 2012-09-16 23:35:31
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Fri, 14 Sep 2012 23:36:45 +0200, no+spam napisal:

    > <http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2205462/id
    f-intel-says-clover-trail-will-not-work-with-linux>

    > Atom to nie był dotąd poważny target, niemniej symptomatyczne.

    Atom się nadaje jako media center, drobny serwer i/lub obliczenia
    (FLOP/W), jako ThinClient itd. itp.

> [...]
    > te C-state'y i P-state'y -- niemniej kolejny przykład sprzętu w
    > ekosystemie x86, który jest zamknięty przez vendora.

    Mi jest trudno bojkotować Nvidię, nawet gdybym chciał.

    1. Nic nowego. Zarówno Intel jak i AMD od dawna robiło takie rzeczy;
    na linuksie zarządzanie stanem procka ograniczało się do mniejszych
    oszczędności na zegarze, bo bez specyfikacji zabawa zegarem i napięciem
    procesora bywa nie najlepszym pomysłem.

    2. To część większej gry.

    Microsoft będzie beneficjentem SecureBoot. Każdy hardware z logo Win8
    będzie miał klucz M$ - tym kluczem będzie podpisane całe firmware.
    Ponieważ na desktopie Win ma monopol, musieli się zgodzić na to,
    żeby użytkownik mógł a) wyłączyć SecureBoot b) wprowadzić własny
    klucz c) zezwolić nie kluczem na konkretne hashe (checksumy). Jak to
    będzie wyglądało w praktyce nie wiadomo, na pewno spowoduje
    trochę problemów ze sprzętem i co najmniej dużo gimnastyki,
    która szarego użytkownika może przerosnąć, o ile nie używa Win8.
    Nb. dotyczy to również Win7, Visty (?) i XP - bonus dla M$.
    Sam SecureBoot w zasadzie - o ile się wczyta w uefi i w inne
    detale - w zasadzie do bezpieczeństwa dużo nie doda, a utrudni
    życie innym.

    Na ARM Win nie ma monopolu, więc dostawcy sprzętu z logo Win8 na
    ARM mają obowiązek ustawić SecureBoot z kluczem Win8 na mur beton.
    Nie jestem pewien, który to jest segment, ale ten z logiem WinRT.

    Na rynku serwerowym - w tym tych samych producentów, co desktopy -
    Microsoft nie miał specjalnie daru przekonywania z oczywisctych
    względów, wygląda na to że nic nie ugrał.

    No i wracamy do rynku tabletów. Microsoft ma tu pewien problem
    z dostawcami konkretnego sprzętu. Po pierwsze Win8 (odpowiednia
    wersja) wg. producentów jest wolny i przeciętnie się podoba
    na mobilnych urządzeniach, przynajmniej w porównaniu do iOS
    i Androida. Po drugie M$ wymyślił własny tablet, co wywołało
    u producentów mało przyjazne reakcje. M$ wie doskonale, że
    urządzenia mobilne to ogromny rynek, który mu ucieka, więc
    robi co może - deale z Intelem, żeby małe energooszczędne
    procki miały specyfikację znaną tylko M$, na pewno AMD też.
    Jak to będzie zobaczymy, mi jest raczej obojętne czy
    na mobilny sprzęt będę mógł wrzucić co innego niż z nim
    dostanę, monopolu tu M$ nie ma, okaże się i tak na zasadzie
    popularności; rykoszetem dostaną co najwyżej serwerowe
    aplikacje - takie procki jak ARM czy Atom są wbrew pozorom
    używane w serwerach ze względu na stosunek moc/energia,
    co dla centrów ma kolosalne znaczenie - instalacja
    10 MW kosztuje mniej niż instalacja 20MW.

    > Wydawać się natomiast może, że potwierdza się postawiona raz teza, że
    > architektura komputerów osobistych zmierza ku wykonaniu asynchronous,
    > kończąc erę marnowania cykli na polling.

    Nie wiem, o co ci chodzi z asynchronous/polling, ten
    problem jest rozwiązany od kilkudziesięciu lat za pomocą przerwań,
    dma i rozwiązań softwareowych.

    --
    Edek

  • 5. Data: 2012-09-17 16:49:46
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 16.09.2012 r. 23:35, Edek Pienkowski pisze:
    <snips />

    > Nie wiem, o co ci chodzi z asynchronous/polling, ten
    > problem jest rozwiązany od kilkudziesięciu lat za pomocą przerwań,
    > dma i rozwiązań softwareowych.
    Typu odwlekanie maskowalnych przerwań pod niektórymi OS, żeby proc mógł
    dłużej pospać.
    Nazwij to pierdołą (jakieś mA uciekają, tyle że PCtów są setki
    milionów), jednak zegar CPU nie staje na nic-nie-robiącej maszynie (ma
    dopiero na Atomie). Dowód przez empirię: wyłączam wszystkie urządzenia
    peryferyjne, I/O, zatrzymuję wykonanie obliczeń (jakiś RTOS, gdzie idle
    dostaje monopol). Procesor nadal działa (w HLT) i pobiera niezerową
    energię.
    Pewnie znalazłby się przykłady na to, że i polling jest wykorzystywany
    tu i ówdzie we współczesnych sterownikach.
    Synchronous/async jest związane z faktem, że skomplikowane układy (jak
    CPU) _w ogóle_ są taktowane. Upraszcza to projekt, unika się hazardów
    -- nie za darmo.

  • 6. Data: 2012-09-17 18:27:55
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 17.09.2012 16:49, n...@m...invalid pisze:
    > W dniu 16.09.2012 r. 23:35, Edek Pienkowski pisze:
    (.... ciach...)
    Możecie mi w telegraficznym skrócie wytłumaczyć, czy owe informacje mają
    jakiś znaczący wpływ na przyszłość linuksa na normalnych domowych
    desktopach?

    ToMasz

  • 7. Data: 2012-09-17 18:46:29
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Mon, 17 Sep 2012 18:27:55 +0200, ToMasz napisal:

    > (.... ciach...)
    > Możecie mi w telegraficznym skrócie wytłumaczyć, czy owe informacje mają
    > jakiś znaczący wpływ na przyszłość linuksa na normalnych domowych
    > desktopach?

    Jeżeli dostawcy płyt w tym BIOSu udostępnią opcję "wyłącz chrzaniony
    SecureBoot" - nie ma znaczenia. Może dual-boot nie zadziała, ale
    znając ludzi to jednak zadziała.

    --
    Edek

  • 8. Data: 2012-09-17 19:38:19
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 17 Sep 2012 16:46:29 +0000 (UTC), Edek Pienkowski
    <e...@g...com> wrote:

    >Jeżeli dostawcy płyt w tym BIOSu udostępnią opcję "wyłącz chrzaniony
    >SecureBoot" - nie ma znaczenia. Może dual-boot nie zadziała, ale
    >znając ludzi to jednak zadziała.

    "market penetration" Linuxa jest cos okoo 0.6%. Nikt nie bedzie sobie
    Linuksem d... zawracac.

    A.L.

  • 9. Data: 2012-09-17 21:49:36
    Od: sumar <s...@o...eu>

    A.L.:

    > "market penetration" Linuxa jest cos okoo 0.6%. Nikt nie bedzie sobie
    > Linuksem d... zawracac.

    Zavsze byłem systemovo-operacyjno tolerancyjny, ale ostatnio
    nie mogę się povstrzymać przed tvierdzeniem, że Vindovs to
    jebane góvno. Bez przervy ktoś prosi o pomoc z Vindovsem na
    komunikatorze, a mi osobiście vszystko śvietnie działa
    v Linuksie.

  • 10. Data: 2012-09-17 21:58:51
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-09-17 21:49, sumar pisze:
> [...]
    > jebane góvno. Bez przervy ktoś prosi o pomoc z Vindovsem na
    > komunikatorze, a mi osobiście vszystko śvietnie działa

    Hmmm ale coś literka "w" Ci się sypie na tym "linuksie"...

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    PS. Problemów z linuksem nikt nie zgłasza - bo mało kto go używa :P