  • 1. Data: 2012-09-12 09:46:01
    Temat: softwarowy rasteryzer na drugim rdzeniu ?
    Od: kenobi <p...@g...com>

    Niedawno na warsztacie jeden z kolegow niezadowolony
    z opengl'a i sprzetowego 3d zakrzyknal ze postawi
    sobie na drugim rdzeniu softwarowy rasteryzer a gpu
    ciepnie w uj (jak to teraz mówią)

    B ciekawy pomysł.
    Czy to by mialo szanse działaś? Chodzi mi o to -
    czy mialoby to szanse dzialac w ten sposob ze pierwszy
    rdzen bylby calkowicie odciazony od spraw generowania
    obrazu natomiast drugi by wyrobil w sporym procencie ?
    (to sa dwie rozne sprawy i nawet bardziej zalezy mi
    na pierwszym, tj zupelnym odciazeniu, mniej na drugim
    czyle ile wyrobi softwarowa rasteryzacja (choc niestety
    pewni ejest tak ze to ten drugi rdzen by sie dławił.. :/
    czyli to podejscie byloby dobre tylko dla gierek z
    lekką rasteryzacją - ale jest ciekawe

    (fir)

  • 2. Data: 2012-09-12 10:42:56
    Temat: Re: softwarowy rasteryzer na drugim rdzeniu ?
    Od: "Wojciech Sura" <s...@s...op.pl>

    W dniu 12.09.2012 o 09:46 kenobi <p...@g...com> pisze:

> [...]
    > z opengl'a i sprzetowego 3d zakrzyknal ze postawi
    > sobie na drugim rdzeniu softwarowy rasteryzer a gpu

    Bardzo durny pomysł. Jego rasteryzator będzie korzystał z jednego rdzenia
    procesora ogólnego przeznaczenia. Karta graficzna ma (na przykład moja)
    przeszło 380 (fizycznych) rdzeni wyspecjalizowanych w operacjach
    graficznych (m.in. obliczenia na macierzach i wektorach). Niby dlaczego
    miałby to być ciekawy pomysł? Karty graficzne powstały właśnie dlatego, że
    procesor nie wyrabiał się w czasie z tak dużą liczbą operacji graficznych.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 3. Data: 2012-09-12 11:19:53
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 12 September 2012 10:42:57 UTC+2, Wojciech Sura wrote:

> [...]
    >
    > procesor nie wyrabiał się w czasie z tak dużą liczbą operacji graficznych.

    Jest rasteryzer Mesy, który na nowoczesnych procesorach wyciąga ok 25% mocy
    nowoczesnych kart graficznych (średnio, zależy co się renderuje).

    AdamK

  • 4. Data: 2012-09-12 11:33:15
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu środa, 12 września 2012 10:42:57 UTC+2 użytkownik Wojciech Sura napisał:

> [...]
    >
    > procesor nie wyrabiał się w czasie z tak dużą liczbą operacji graficznych.

    Ciekawe jest to z kilku powodów i ciezko wymienic
    dlaczego to jest ciekawe, Problemem zdaje sie
    zreszta nie relacja mocy "softwarowy rasteryzer
    na jednym rdzeniu" / "opengl na gpu" tylko
    relacja "czas update ramki stanu gry" / "czas
    renderu ramki stanu gry" gdy czas updateGame() >
    czas render() to nie ma deficytu mocy rendera
    wiec nie trzeba wlaczac karty (jest to szczegolny
    przypadek ale godny zainteresowania)

    ps - zastanowilem sie jak mozna zakodowac taka
    komunikacje miedzy agentem gry a agentem renderingu
    (w modelu producer o ktorym juz kiedys pisalem)
    i oto co mi wyszlo

    //synchronizacja agenta gry i agenta renderingu
    // w modelu producer

    game_loop()
    {
    sluza_1 = free;
    sluza_2 = free;

    for()
    {
    if(sluza_1==free)
    {
    sluza_1 = busy;
    UpdateGame(sluza_1);
    sluza_1 = done;
    }

    if(sluza_2==free)
    {
    sluza_2 = busy;
    UpdateGame(sluza_2);
    sluza_2 = done;
    }

    }

    }

    render_loop()
    {

    for()
    {
    if(sluza_1==done)
    {
    Render(sluza_1);
    sluza_1 = free;
    }

    if(sluza_2==done)
    {
    Render(sluza_2);
    sluza_2 = free;
    }

    }

    }

    co smieszne ten kod wyzej prawdopodobnie działał
    by po prostu wprost, bez muteksow i lockow ;-)
    (choc nie zastanawialem sie nad tym ale
    niewykluczone)

    (fir)

  • 5. Data: 2012-09-12 11:40:15
    Od: kenobi <p...@g...com>

    (pierwszy rdzen czyli UpdateGame() ma za
    zadanie wygenerowac stan gry i udostepnic
    ten stan (formalnie to wlasciwie jak najmniejszy
    fragment tego stanu) potrzebny rendererowi do
    zbudowania obrazu - tutaj sa dwa bufory, zeby
    update game moglo po wypelnieniu jednego generowac
    drugi podczas gdy renderer konsumuje ten wykonany

  • 6. Data: 2012-09-12 12:06:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.09.2012 11:19, Adam Klobukowski wrote:
    > Jest rasteryzer Mesy, który na nowoczesnych procesorach wyciąga ok 25% mocy
    nowoczesnych kart graficznych (średnio, zależy co się renderuje).
    Chyba 2.5%. Prosty shader z jednym źródłem światła na mesie osiągnął
    zadziwiające 3 klatki na sekundę. Na gpu zasuwało z vsyncem/bez vsynca
    60/130fps.

    Michoo

  • 7. Data: 2012-09-12 12:16:58
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.09.2012 11:40, kenobi wrote:
> [...]
    > zbudowania obrazu - tutaj sa dwa bufory, zeby
    > update game moglo po wypelnieniu jednego generowac
    > drugi podczas gdy renderer konsumuje ten wykonany
    Tak to się właśnie robi o wielu lat.

    Tylko teraz 2 rdzenie to są w telefonie.
    - jeden wątek liczy AI - może to robić w miarę niezależnie bo potrzebuję
    tylko z grubsza informację o geometri
    - drugi wątek robi "bulk" obliczenia fizyczne na sse - takie rzeczy
    ciągle są szybsze ze względu na specyfikę komunikacji karty z pamięcią
    - trzeci wątek wysyła do karty graficznej kolejne sceny[*]
    - czwarty wątek głównie śpi a jak się obudzi to obsługuje wejście od
    gracza i dźwięk

    [*] Wyświetlenie złożonej sceny (1 klatki) wymaga renderowania tego
    samego wielokrotnie:
    - dla każdego światła oświetlony fragment sceny jest renderowany 1 raz
    bez tekstur (policzenie cieni i ewentualnie koloru światła, zapisanie do
    tekstury)
    - dla zapewnienia odbić scena jest renderowana dodatkowy raz na każde z
    nich (każdą grupę w przypadku sprytnych cubemap)
    - dla uzyskania wygładzania (antyaliasing) renderuje się całą scenę (z
    odbiciami) 2/4/16 razy

    Michoo

  • 8. Data: 2012-09-12 12:18:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.09.2012 09:46, kenobi wrote:
    > Niedawno na warsztacie jeden z kolegow niezadowolony
    > z opengl'a i sprzetowego 3d zakrzyknal ze postawi
    > sobie na drugim rdzeniu softwarowy rasteryzer a gpu
    > ciepnie w uj (jak to teraz mówią)
    Niech sobie postawi na GPU własny renderer. No chyba, że brzydzi się
    wyższą matematyką i jedyny algorytm który zna to kolorowanie pikseli.
    Tylko wtedy należy się spodziewać efektów na poziomie dooma.

    Michoo

  • 9. Data: 2012-09-12 14:10:25
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 12 September 2012 12:06:46 UTC+2, Michoo wrote:

> [...]
    >
    > Chyba 2.5%. Prosty shader z jednym źródłem światła na mesie osiągnął
    >
    > zadziwiające 3 klatki na sekundę. Na gpu zasuwało z vsyncem/bez vsynca

    Napisałem że średnio. Na Phoronixie robią regularne testy i tyle mniej więcej
    wychodzi.

    AdamK

  • 10. Data: 2012-09-12 16:04:24
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    kenobi <p...@g...com> wrote:

    > co smieszne ten kod wyzej prawdopodobnie działał
    > by po prostu wprost, bez muteksow i lockow ;-)

    A teraz wpisz w google "memory barrier" i skończ pieprzyć bzdury.

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/