  • 1. Data: 2010-01-10 09:31:34
    Temat: watomierz - licznik energii
    Od: BearBag <c...@g...com>

    Witam
    ostatnio jest moda i roi sie od tanich watomierzy, licznikow energii
    ktorymi mozna sobie zmierzyc pobor mocy przez kazde urzadzenie w domu.
    Czy takie zabawki http://www.allegro.pl/item879045049_watomierz_cyfrow
    y_licznik_zuzycia_energii_ag82_fv.html
    pokaząją prawidłową moc (tą za którą płacimy) ? Tzn moc czynną?
    Na jakims forum wyczytalem ze to dosc dobre urzadzenia ale nie zawsze
    sie sprawdzają przy obciazeniach indukcyjnych, ktoś np pisał że błedy
    przy pomiarze mocy TV (plazma) w stanie czuwania mogą wynosić nawet
    1000%. TV pobiera 2W a miernik pokazuje ponad 20W
    Kupiłbym sobie tą zabaweczke ale nie wiem jaka jest jej wartość
    uzytkowo i kiedy moge sie spodziewać wiarygodnych wskazańa kiedy nie.

  • 2. Data: 2010-01-10 09:46:24
    Temat: Re: watomierz - licznik energii
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    BearBag wrote:
    > pokaząją prawidłową moc (tą za którą płacimy) ? Tzn moc czynną?

    Mam taki "watomierz" wciskany do gniazdka vallemana:

    http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id
    =374508

    Rozjazd z precyzyjnym przemyslowym miernikiem mocy jest widoczny na
    zakresie do 20W. W zasadzie odczyt do 5W jest w granicach 50% błedu(!).
    Powyzej 20W zaczyna sie sens używania (rozjazd max <5% od
    przemyslowego). Nie wiem jakie algorytmy stosowane są wewnątrz, ale
    poradził sobie z silnikiem popedzanym tyrystorami. Co prawda pomiar był
    mniej dokładny (~15% różnicy na minus), ale i tak nieźle jak na byle-co.

    Teraz: czy 5% (15%) to duzo czy mało?

    Ja używam tej zabawki w celu _porównawczego_ pomiaru. Nie interesują
    mnie wartości precyzyjne w W tylko różnice w pobieraniu energii.
    Sprawdza się na tyle dobrze, że nie używam już przemysłowego do
    zastosowan domowych.

  • 3. Data: 2010-01-10 10:04:43
    Od: "Tom&Jerry" <h...@h...pl>

    >Kupiłbym sobie tą zabaweczke ale nie wiem jaka jest jej wartość
    >uzytkowo i kiedy moge sie spodziewać wiarygodnych wskazańa kiedy nie.

    Ja testowałem na kilku urządzeniach:

    Na monitorze LCD miernik wariuje, raz pokazuje 0 za chwile 40W,
    Na żarówkach energooszczędnych jest całkiem OK, podłączyłem go w szereg z
    licznikiem A52 i wydaje się być dokładny
    Obciążenia resystancyjne pokazuje idealnie w całym zakresie.

    Zawsze możesz kupić coś lepszego
    http://www.allegro.pl/item876129869.html

  • 4. Data: 2010-01-10 10:28:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 10:46:24 +0100, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >poradził sobie z silnikiem popedzanym tyrystorami. Co prawda pomiar był
    >mniej dokładny (~15% różnicy na minus), ale i tak nieźle jak na byle-co.

    15% jak na przyrzad pomiarowy to bardzo duzo.
    To sie mozna poslugiwac amperomierzem w zamian :-)

    >Ja używam tej zabawki w celu _porównawczego_ pomiaru. Nie interesują
    >mnie wartości precyzyjne w W tylko różnice w pobieraniu energii.

    no i nie jestes w stanie powiedziec np na ile gorsza sprawnosc ma
    zasilacz z PFC od tego bez PFC ..

    J.

  • 5. Data: 2010-01-10 10:58:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > 15% jak na przyrzad pomiarowy to bardzo duzo.

    To _nie jest_ przyrzad pomiarowy. To tylko wskaźnik poboru mocy.

    > To sie mozna poslugiwac amperomierzem w zamian :-)

    Nijak nie da się nim okreslic mocy czynnej.

    > no i nie jestes w stanie powiedziec np na ile gorsza sprawnosc ma
    > zasilacz z PFC od tego bez PFC ..

    No wiesz, za 30zł nie kupisz odpowiedniego urzadzenia do tego celu. Ale
    już do pomiaru co w mieszkaniu ile zużywa prądu (w celu redukcji
    rachunków ;) ma sens. Z reszta po to to zrobili.

  • 6. Data: 2010-01-10 11:48:29
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Sebastian Biały napisał(a) :
    > No wiesz, za 30zł nie kupisz odpowiedniego urzadzenia do tego celu.

    Tu zgoda.

    > Ale
    > już do pomiaru co w mieszkaniu ile zużywa prądu (w celu redukcji
    > rachunków ;) ma sens.

    Tu nie zgadzam się. Zestaw komputerowy - wskazuje ok.160W. Dołączam
    do zestawu zasilacz transformatorowy do głośników - wskazuje 140W.
    Perpetum mobile?

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 7. Data: 2010-01-10 11:49:52
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Tom&Jerry napisał(a) :

    > Zawsze możesz kupić coś lepszego
    > http://www.allegro.pl/item876129869.html

    "wskazywany jest współczynnik mocy CosPhi"

    Phi ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 8. Data: 2010-01-10 12:18:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 11:58:17 +0100, Sebastian Biały wrote:

    >No wiesz, za 30zł nie kupisz odpowiedniego urzadzenia do tego celu.

    Powiedzmy ze bylbym sklonny zaplacic 60, bylebym wiedzial ze w srodku
    jest porzadny watomierz, a nie nie wiadomo co .. np tylko amperomierz
    wartosci sredniej, mnozony przez 220 :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-01-10 20:05:42
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-10 13:18, J.F. pisze:
    > Powiedzmy ze bylbym sklonny zaplacic 60, bylebym wiedzial ze w srodku
    > jest porzadny watomierz, a nie nie wiadomo co .. np tylko amperomierz
    > wartosci sredniej, mnozony przez 220 :-)
    Nie, w środku jest ładny pomiar przez ADC pradu oraz napięcia sieci, na
    podstawie próbek ("odwiedni" obu przebiegów) jest liczony cosfi (a moze
    wrecz w jakis sposob osobny wyznaczany), wkazuje aktualny prąd,
    napięcie, cosfi, częstotliwość... aczkolwiek pomiar bywa niedokładny, gdy:
    - mierzy się w dolnym zakresie przetwornika ADC prądu (czyli mniej niż
    te 15-20W, praktycznie przy cos=1 pierwsze wskazanie >0W to coś ~5W i
    tyle jest "wart pierwszy bit" przetwornika pomiaru prądu). Ale to
    podstawa pomiarów cyfrowych/dyskretnych - nie mierzyć w dolnym zakresie
    przetwornika.
    - mierzy się obciążenie/prądy "w miarę sinusoidalne" albo przynajmniej z
    zniekształceniami o częstotliwościach "przyzwoicie niskich". Totalnie
    impulsowo posiekany pobór prądu przez mały zasilaczyk impulsowy bez pfc
    - i wskazuje bzdury bo łapie "szczytowe próbki" albo jakieś
    interferencje częstotliwośći przetwornicy z swoją prędkością
    próbkowania. Proste rozwiązanie - dodać równoczesny drugi pobór prądu,
    rezystancyjny, np żarówkę 40W, wcześniej zmierzoną, i tą wartość
    odliczać od wyniku, pomiar staje się całkiem przyzwoicie dokładny (w
    porównaniu do watomierza wskazówkowego "lumel" typ laboratoryjny z
    ~1970r. błąd wtedy spada poniżej 5%)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2010-01-10 22:40:53
    Od: "Papa Smerpfs" <s...@s...eu>

    Órzytkownik "BearBag" napisał:
> [...]
    > Kupiłbym sobie tą zabaweczke ale nie wiem jaka jest jej wartość
    > uzytkowo i kiedy moge sie spodziewać wiarygodnych wskazańa kiedy nie.

    dopuki miernik nie ma podanej metody pomiaru (można się zorientować do
    jakich pomiarów się nadaje), oraz nie podają dokładności miernika, to jest
    to wyłacznie zabawka, będziesz się cieszył jak dzicko że biegają cyferki!:O)